1. Konrad Kobiela, Head of Social Media, Mind Progress Group
2. Daniel Schink, Paid social specialist, MEC
3. Łukasz Turkowski, Interactive Media Manager, MEDIA DDB&tribal
4. Katarzyna Ratajczak, Social Media Specialist, V&P
5. Michał Dmitrowicz, Head of Social Media Team, Ströer Digital Media
6. Julia Kałużyńska, Head of Social Media w Bluerank
7. Szymon Krzysiak, Senior digital planner, Eskadra
8. Katarzyna Kowalczyk, Marketing Officer, NapoleonCat
Pierwszą część podsumowania w kategorii social media przeczytasz tu >
Trzecią część podsumowania w kategorii social media przeczytasz tu >
Czwartą część podsumowania w kategorii social media przeczytasz tu >
Zobacz również
Konrad Kobiela
Head of Social Media, Mind Progress Group
Najważniejszy sukces 2016
Największym sukcesem mediów społecznościowych tego roku jest moim zdaniem postępujący rozwój wszystkich graczy na tym rynku. Snapchat, Instagram czy Twitch rozwijają się w ekspresowym tempie, co do tej pory było zarezerwowane jedynie dla głównych graczy. Dzięki temu marki mają więcej możliwości odnośnie projektowania swojej komunikacji i jesteśmy coraz dalej od monopolu na tym rynku. Spora konkurencja wpływa pozytywnie na ofertę, która skierowana jest do marek planujących swoje budżety.
Największa porażka 2016
Największą porażką jest afera, która obnażyła słabości mediów społecznościowych, a głównie Facebooka. Mam na myśli sytuację związaną z kampanią prezydencką w Stanach Zjednoczonych, w której to w większości fałszywe informacje osiągały dużo wyższe zasięgi niż sprawdzone informacje z potwierdzonych źródeł. Mówi się, że mogło to mieć nawet wpływ na wyniki wyborów. Dla mnie jednak ważniejsze jest to, że sytuacja obnażyła pewną słabość platformy, z którą nikt do tej pory sobie nie poradził. W połączeniu z wynikami badań mówiącymi o tym, iż młode pokolenie nie rozróżnia informacji sprawdzonych od tych pochodzących z fałszywych źródeł, nie wróży to najlepiej na przyszłość.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Najważniejsza zmiana w 2016
W mojej opinii najważniejszą zmianą jest zmiana postrzegania Facebooka jako darmowego narzędzia promocyjnego. W tym momencie, aby wypracować zadowalające wyniki nawet małe firmy muszą poświęcać na to swoje budżety.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Najważniejsze wydarzenie w 2016
Ciężko mi wybrać jedno najważniejsze wydarzenie spośród wielu, które mają podobną wagę. Moim zdaniem w tym roku nie było na tyle wybijającego się wydarzenia, aby wynosić je na piedestał.
Najciekawsze trendy w 2016
Najciekawsze trendy tego roku to dla mnie z pewnością trend bycia „na żywo”, czyli wykorzystywania funkcji streamingu live głównie na Facebooku. Funkcję tę otrzymali już wszyscy użytkownicy wraz z markami. Już teraz widać, że będzie to narzędzie mocno wykorzystywane nie tylko przez marketerów, ale również zwykłych użytkowników tego portalu. Sam Facebook faworyzuje na tablicach takie treści, stąd coraz częściej będą one wykorzystywane. Co ciekawe marketerzy znaleźli wiele ciekawych zastosowań do tego formatu treści.
Najtrudniejsze wyzwania w 2016
Największym wyzwaniem dla marketerów w tym roku było przestawienie się z planowanych i przygotowywanych dużo wcześniej treści na takie tworzone contentu „live”. Wpłynął na to Snapchat, Facebook Live oraz podobne do Snapchata funkcje w aplikacji Instagram. Kolejne lata tylko będą pogłębiać ten obszar działania.
Najciekawsza kampania/akcja 2016
Dla mnie rok 2016 z pewnością w mediach społecznościowych wygrała agencja BETC, która przygotowała kampanię dla francuskiej organizacji Addict Aide o nazwie „Like My Addiction”. W mojej opinii skutecznie wykorzystano jedynie organiczne funkcje serwisu Instagram, w identyczny sposób jak robią to użytkownicy. Kampania obnażyła ignorancję odbiorców na problemy alkoholowe w dość brutalny sposób. Zmuszała również do refleksji, ponieważ wszystko działo się na oczach nic niepodejrzewających obserwujących. W sumie pod zdjęciami stworzonej na te potrzeby bohaterki przywiązanej do kieliszka, który był widoczny na każdym zdjęciu, zostawiono w sumie aż 20.000 polubień.
Ocena obecnej kondycji branży
Branża w mojej opinii radzi sobie świetnie, jednak czekają ją zmiany związane z postępującym spadkiem efektywności darmowych rozwiązań w portalach społecznościowych.
Jakie zmiany czekają nas w 2017
Portale społecznościowe zmieniają się dla marek w portale reklamowe, które bez budżetu nie spełnią żadnych poważnych celów biznesowych.
Jakie wyzwania czekają nas w 2017
Kolejny rok będzie wyzwaniem dla branży SM, która przez postępujące zmiany w społecznościówkach musi poszerzać swoje kompetencje. Dla przykładu Facebook czy Instagram do tego stopnia zabijają organiczny zasięg treści, że podstawową umiejętnością Community Managerów musi być znajomość mechanizmów promocyjnych dla treści. Mam tutaj na myśli tą mniejszą skalę, gdzie tymi zadaniami w firmie zajmowała się jedna osoba a nie dwa osobne działy.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017
Kolejny rok będzie dominował w rozwiązania bycia „na żywo” oraz tu i teraz. Takie treści po prostu bardziej pasują do mediów społecznościowych, ponieważ są po prostu bardziej autentyczne. Autentyczność to coś, czego oczekujemy nie tylko od marek, dlatego to tak ważny trend.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017
Rok 2017 to w mojej opinii koniec „stockowej” komunikacji dla tych, którzy chcą być zauważani i odnosić sukces, realizując swoje cele. Jeżeli w roku 2017 twoje treści będą bazować na tych ściągniętych z Internetu, to jest to duży problem. Argumentem są tutaj relacje live oraz rozwijająca się technologia. Rozwój smartfonów sprawił, iż coraz więcej osób dysponuje sprzętem zdolnym do tworzenia dobrej jakości contentu. Bardziej liczy się sam pomysł niż jakość wykonania, która czasem nawet potrafi podkreślić autentyczność. Uważam, iż spore zmiany czekają również influencerów, z uwagi na ich bardzo szybki rozwój. Na rynku bardzo mało jest blogerów/youtuberów/instagramowiczów, którzy wybiórczo podchodzą do podejmowanych współpracy z markami. Firmy świadome swoich produktów będą zwracać uwagę na sposób pokazania oraz wiarygodność influencerów. Wpływ na taki efekt mają portale automatyzujące współprace z influencerami, którzy traktują swoje zadania dość taśmowo. Nawet czołowe polskie YouTuberki potrafią na swoich Instagramach mieć w tygodniu 70-80% wpisów reklamowych. Świadomi konsumenci tych treści to zauważają i przestają wierzyć w takie polecenia.
————————————————-
Daniel Schink
Paid social specialist, MEC
Najważniejszy sukces 2016
Typuję Facebooka i jego biegłość w pełnym wprowadzaniu trendów technologicznych w ekosystem platformy: AI (chatboty na Messengerze), VR (video & photo 360 bardzo łatwo dostępne dla wszystkich użytkowników) oraz live-streaming (również w pełni funkcjonalne dla każdego posiadacza FB). Platforma nie tylko sprawnie podąża za nowościami, ale dzięki swojej skali promuje je na rynku.
Największa porażka 2016
We wrześniu szeroko komentowane było przyznanie się przez FB do błędnego zliczania metryki Average Duration of Video Viewed, co oznaczało zawyżenie średniego czasu trwania odtworzeń video o ok. 60-80%. W listopadzie wyjaśniane były kolejne nieścisłości statystyczne (Page Organic Reach, Instant Articles – Time Spent, Video completions). Choć żadna z tych metryk nie jest kluczowa dla prowadzenia kampanii, przypadki te odebrane zostały w branży jako poważna wizerunkowa wpadka.
Najważniejsza zmiana w 2016
Wejście przez Facebooka na wojenną ścieżkę ze Snapchatem poprzez wprowadzenie Instagram Stories. Tożsamość Instagrama (dopieszczony, piękny kontent, a niekoniecznie spontaniczne momenty) okazała się mniej ważna niż próba odebrania użytkowników konkurencji. Jak pokazały statystyki, Snapchatterów do Instagrama zwerbować się nie udało, ale prawdopodobnie udało się uniknąć odpływu w drugą stronę.
Najciekawsze trendy w 2016
Rozwój narzędzi wspierających efekt ROPO, czyli kierujących konsumentów z social media do fizycznych sklepów. Tu wspomnijmy np. nowy format na Facebooku – Dynamic Ads for Retail oraz możliwość identyfikowania wizyt w sklepach w kampaniach typu Local Awareness.
Najtrudniejsze wyzwania w 2016
Ten rok obfitował w nowe narzędzia social media z różnych obszarów (nowe formaty video i photo dopasowane do mobile, odświeżone Facebook Offers, możliwość pauzowania kampanii Reach & Frequency, boty na Messengerze, Instagram stories, Conversational tweets na Tweeterze). Wyzwaniem było wybranie tych, które mają biznesowe zastosowanie dla danej marki – tak, by z jednej strony nie pozostać w tyle za konkurencją, a z drugiej nie marnować cennych zasobów w ślepej pogoni za nowościami.
Najciekawsza kampania/akcja 2016
Na uznanie zasługuje Samsung i jego kampania z udziałem Grzegorza Krychowiaka, w której na podstawie komentarzy fanów odtwarzane były znane seriale („Gra o Tron”, „Wataha”, „House of Cards”). Jednocześnie dostrzegłem tam niewykorzystany potencjał, bo stylizacji powstało tylko kilka (przynajmniej do końca listopada).
Ocena obecnej kondycji branży
Tak jak w naturze, w marketingu wygrywają nie najsilniejsi (np. budżetem), a ci najlepiej adaptujący się do zmieniających warunków. Człowiek z branży w 2017 musi być jeszcze bardziej elastyczny, otwarty na nowości i biegły w ich wprowadzaniu dla swoich klientów. U części branży na pewno skończy się to zadyszką, a ich miejsce przejmą inni gracze.
Jakie zmiany czekają nas w 2017
Według mnie największy nacisk położony będzie na dwa filary. Pierwszy z nich to trend social commerce, który już w 2016 otrzymał nowe narzędzia (sekcja sklepowa, shoppable ads, botty messengera). Trend ten łączy się z mechanizmem rekomendacji i ocen, które na pewno będą dalej rozwijane na FB. I słusznie, bo lwia część konsumentów wierzy opiniom innych ludzi bardziej niż reklamom. Drugi filar to trend VR i live video – tu czekamy chociażby na możliwość płatnej promocji FB live.
Jakie wyzwania czekają nas w 2017
Przede wszystkim, za trendami i nowymi narzędziami będzie trzeba nadążyć. A to – zważywszy na ich ogrom i stopień skomplikowania – nie jest łatwe. Przykładem może być bot messengera, którego stworzenie wiąże się z niemałym nakładem pracy kreatywnej i technicznej. Często klientów ograniczają też wytyczne sieciowe, czy wewnętrzne kwestie polityczne; a przecież wygrywa ten, który wprowadzi nowość przed konkurencją (jak np. bot Multikina w Polsce).
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017
Ciekawi mnie walka między Facebookiem (wraz z Instagramem) a Snapchatem. Ruch tego pierwszego gracza poznaliśmy w 2016 r. (Instagram stories), pytanie – czym odpowie Snapchat?
————————————————-
Łukasz Turkowski
Interactive Media Manager, MEDIA DDB&tribal
Najważniejszy sukces 2016
Kampania D. Trumpa udowodniła starym mediom, że przeceniają swoją rolę, a ich nakłady na obecność w mediach społecznościowych są bez znaczenia przy sile zmotywowanych, niezależnych społeczności. Wykorzystanie efektu bańki informacyjnej skutecznie udowodniło, jak social media mogą formować światopogląd ludzi. Jest to wielki sukces propagandy, niekoniecznie sukces demokracji.
Największa porażka 2016
VR i filmy 360, które najczęściej mają formę zwykłego kuglarstwa, a przez swój ograniczony zasięg pozostają wyłącznie efekciarskimi popisami.
Porażka H. Clinton, której sztab sprawnie radził sobie we wszystkich kanałach społecznościowych, ale to nie wystarczyło, by wygrać w wyścigu wyborczym.
Najważniejsze wydarzenie w 2016
Pivot Snapchata, który przygotowując się do IPO, zdecydował się wyjść poza ramy komunikatora, stając się „video company” z fizycznym produktem w postaci Spectacles i powolnym rozwijaniem produktów reklamowych.
Kolejnym wydarzeniem istotnym w 2016 były znaczne inwestycje Facebooka w rozwój Messengera, które są jedynie wstępem do roli, jaką ma odegrać ten produkt. Wdrożenie botów, reklam, wielu integracji ma uczynić z tego kanału dochodowy biznes. Zasadne pozostaje pytanie, ile będzie w tym rozrywki, a ile usług?
Najtrudniejsze wyzwania w 2016
Planowanie lub adaptacja kampanii 360 tak, by spełniały standardy szybko zmieniających się platform społecznościowych. Formatowanie i produkcja kreacji do tych mediów to rzemieślnicza praca wymagająca doskonałej znajomości dobrych praktyk w każdym kanale z osobna. Wyzwaniem było także przekonywanie klientów, by zapomnieli, czym są polubienia i że nie są one wyznacznikiem sukcesu, a liczba wyświetleń wideo na Facebooku nie świadczy o sprawności w planowaniu mediów.
Ocena obecnej kondycji branży
W 2016 wyraźnie zarysowała się linia podziału między otwartymi na inwestycje i progresywnymi markami a takimi, które utknęły w rzeczywistości platform społecznościowych sprzed dwóch lat. Progresywne marki to takie, które zwalidowały swoją obecność w social mediach pod kątem ich realnego wpływu na biznes, rezygnując z kanałów prowadzonych „na siłę”, z masowej produkcji kontentu i mierzenia sukcesu przez pryzmat wskaźników zaangażowania. Zamiast tego stawiają na jakość komunikacji, planowanie architektury i wsparcia mediowego oraz mierzalności efektów. Różnice w wykorzystaniu mediów społecznościowych pogłębią się, jeżeli część marketerów nie zaprzestanie szukać najtańszej usługi i nie zrezygnuje z garażowych usług od podmiotów, które najczęściej najgłośniej krzyczą o nowinkach, nie mając zupełnie pomysłu na ich wykorzystanie z pożytkiem dla klientów.
Jakie wyzwania czekają nas w 2017
Dostosowanie procedur i procesów związanych z obsługą klienta do realiów rosnącego znaczenia automatyzacji i messengerów – przekierowanie do call center to za mało.
Marki będą próbowały wynaleźć pomysł na „stories”, których Facebook pozazdrościł Snapchatowi, przenosząc je od razu do Instagrama i Messengera.
Wideo przejdzie kolejną ewolucję i coraz więcej tego kontentu będzie musiało być formatowane wertykalnie, co zmuszać będzie agencje do dokładnego przemyślenia, jak przygotować te treści obok tych tradycyjnych.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017
WeChatyzacja komunikatorów od Facebooka, które stawać się będą centrum sterowania światem dla każdego użytkownika. Przez kolejne integracje w Messengerze zaimplementowana zostanie cała lista usług, które zatrzymają użytkowników w tej jednej aplikacji.
E-sport będzie gorącym tematem dla wielu reklamodawców, którzy z coraz większą powagą traktują społeczność graczy i ten obszar elektronicznej rozrywki. Możemy oczekiwać głośnych sponsoringów zawodników i wydarzeń, kolejnych inwestycji w budowanie drużyn oraz kampanii poświęconych rywalizacji w świecie wirtualnym.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017
Na optymalizację działań w social mediach przez balans między ilością kontentu a jego jakością, z uwagi na rosnące koszty wsparcia mediowego. W tym kontekście istotne będzie wyznaczenie właściwych wskaźników mierzących efektywność tych działań i ich wpływ na biznes. Nie wszystko, co da się zmierzyć na platformach społecznościowych, ma istotne przełożenie na markę czy sprzedaż usług i produktów.
————————————————-
Katarzyna Ratajczak
Social Media Specialist, V&P
Najważniejszy sukces 2016
#CzarnyProtest – hasztag, który wyszedł na ulice
Akcja, którą swoim wpisem o solidarności Islandek rozpoczęła Krystyna Janda, w ekspresowym tempie rozprzestrzeniła się w Social Media i zaktywizowała miliony kobiet w Polsce. Hasztag #CzarnyProtest był tak znany, że do akcji włączyły się również kobiety z innych krajów, a sama akcja zaowocowała wyjściem kobiet na ulice i wycofaniem z sejmu projektu zaostrzenia ustawy antyaborcyjnej, o co panie walczyły. To się nazywa Social Media power!
Największa porażka 2016
Z wielkiej chmury mały deszcz, czyli Pokémon GO… away
Aplikacja, która wciągnęła do zabawy i zaangażowała miliony użytkowników, sprawiła, że całe firmy i uczelnie łapały Pokemony, a restauracje wykupywały PokeStopy, właściwie dosyć szybko i niespodziewanie zakończyła swój żywot. Może wynikało to z tego, że twórcy nie do końca przewidzieli tak duże zainteresowanie aplikacją i nie potrafili wykorzystać jej potencjału. Pokémon GO, które na chwilę sprawiło, że wszyscy wpatrywali się w ekrany telefonów, łapiąc Pikachu, po 3 tygodniach wielkiego szumu zaliczyło spory spadek zainteresowania. Niestety był to upadek z dużej wysokości.
Najważniejsza zmiana w 2016
Social Media w pogoni za Snapchatem
Wprowadzenie Instagram Stories do aplikacji Instagram i Mojego Dnia do Messengera jest pewnym przełomem, ale głównie bardzo wymownym podkreśleniem, że nadal to Snapchat wyznacza trendy w Social Media. Na przekór niesłabnącego nurtu uciekania z sieci do realu i wyznaczania wyraźnych granic oddzielających te dwa światy, ludzie chcą być na bieżąco z wydarzeniami, mieć dostęp 24 godziny na dobę do wglądu w życie, już nie tyle gwiazd i celebrytów, co swoich znajomych i rodziny.
Najważniejsze wydarzenie w 2016
Make America Great Again
Jeśli udało Ci się przetrwać całą kampanię wyborczą podczas wyborów na Prezydenta Stanów Zjednoczonych bez oglądania memów ze śmiesznymi minami Donalda Trumpa, smutnymi zdjęciami zmęczonej Hillary Clinton i wszechobecnych wróżb końca liberalnej Ameryki, jaką znamy – prawdopodobnie nie miałeś w tym okresie dostępu do Internetu. Nie tylko śmieszne obrazki z walki kandydatów zalały nasze tablice – nie sposób było także uciec przed manifestami gwiazd czy komentarzami ekspertów analizujących 8-letnią kadencję Baracka Obamy.
Najciekawsze trendy w 2016
E-commerce coraz bardziej widoczny w Social Media
Ten rok obfitował w wiele ciekawych trendów. Jednym z nich jest ewolucja contentu opartego o wideo. Coraz częściej są to treści angażujące użytkownika – na przykład głosowanie live za pomocą przycisków akcji czy wideo 360 pozwalające na to, aby użytkownik poczuł się jak na miejscu zdarzenia. Oprócz tego coraz bardziej zauważalnym trendem jest przeniesienie się kanałów
e-commerce do Social Media. Platforma sklepu na Facebooku czy konto firmowe na Instagramie, umożliwiające bezpośredni kontakt z marką jest wróżbą na duże zmiany w tym segmencie.
Najtrudniejsze wyzwania w 2016
Złapać króliczka. Jak nadążyć za użytkownikami?
Obecnie największy ich procent w mediach społecznościowych to pokolenie tzw. millenialsów, które jest bardzo wymagające. Oczekuje kompleksowej obsługi we wszelkich dostępnych kanałach, także na oficjalnych profilach instagramowych i facebookowych marek; odpowiedzi na wiadomość w przeciągu 15 minut, reakcji na kryzys w minutę i polubienia komentarza w 30 sekund, często zapominając, że za wielkimi firmami, po drugiej stronie ekranu również są ludzie. Najtrudniejszym wyzwaniem 2016 roku było sprostanie ich wymaganiom.
Najciekawsza kampania/akcja 2016
Zjednoczeni w słusznym celu – #Beciaki
#Beciaki to akcja, która jeszcze trwa i docelowo miała zachęcić osoby z branży internetowej – te bardziej i mniej znane – do wystawiania swoich usług czy produktów na aukcję, z której dochód zostanie przeznaczony na leczenie Ani, mamy trójki dzieci. Zaangażowało się w nią wiele firm, start- -upów i prywatnych osób, co zaowocowało uzbieraniem sporej części potrzebnej kwoty. Miło widzieć, że tak konkurencyjna branża jednoczy się w słusznym celu – oby tak dalej ;)!
Ocena obecnej kondycji branży
W pogoni za potrzebą
Branża Social Media nadal pozostaje jedną z najdynamiczniej rozwijających się. Właściwie każdy rok przynosi jakieś zmiany, często rewolucyjne, zmieniające podejście o 180*. Social Media są specyficznym medium, ponieważ ich rozwój zależy głównie od jego użytkowników i ich potrzeb, co dodatkowo napędza zmiany i pozytywnie motywuje firmy do nieustannej pracy nad komunikacją, rozwojem i dopasowaniem treści do odbiorcy.
Jakie zmiany czekają nas w 2017
Kup jedną, drugą dostaniesz gratis – zakupy na Facebooku
2017 rok z pewnością przyniesie zmiany i dalszy rozwój w dziale e-commerce, który coraz częściej i coraz aktywniej widoczny jest w Social Media. Możemy spodziewać się nowych formatów reklam umożliwiających skuteczniejszą sprzedaż, większą konwersję i uproszczenie ścieżki zakupowej konsumentów.
Jakie wyzwania czekają nas w 2017
Sztuka kreowania trendów
Już nie tylko nadążanie za nowymi trendami decyduje o tym, czy jesteśmy zauważani w mediach społecznościowych, ale też kreowanie ich. Musimy sięgać po coraz to lepsze formaty i tworzyć jakościowy content, aby angażować użytkowników Social Media. 2016 rok wprowadził nas w tablice pełne ruchomych treści: wideo, gifów. Może się okazać, że w 2017 roku rozwój live wideo to za mało, aby zainteresować fanów.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017
Kanapowe aktywności, czyli sporty i zakupy z domu
Jednym z ciekawszych trendów, który może się nasilić w 2017 roku jest rozwój e-sportu i skupianie społeczności wokół turniejów gamingowych, które już teraz zyskują rzesze fanów. Oprócz tego warto wspomnieć o nieustannym rozwoju i nowych możliwościach wykorzystywania live wideo. Proces „snapchatyzacji” Social Media już się rozpoczął i nic nie zapowiada jego końca. Dodatkowo trzeba zwrócić uwagę na coraz częstsze przenoszenie się kanałów e-commerce do mediów społecznościowych. Z pewnością w 2017 roku pojawią się nowe formaty reklam mające zachęcić użytkowników do jeszcze częstszych zakupów.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017
Zaprzyjaźnij się z chatbotem
Myślę, że trendem, który z zainteresowaniem powinniśmy śledzić, będą rosnące w popularność chatboty, czyli programy rozmawiające np. w imieniu firmy z klientami, udające żywą osobę. Technologia pozwala już na zaawansowane programowanie chatbotów w taki sposób, aby w pewnym stopniu potrafiły naśladować zachowania i emocje człowieka. Kilka firm już zaczęło wykorzystywać je do komunikacji z klientami za pomocą Social Media, co na szerszą skalę byłoby rozwiązaniem problemu szybkiej odpowiedzi na zapytania użytkowników.
————————————————-
Michał Dmitrowicz
Head of Social Media Team, Ströer Digital Media
Najważniejszy sukces 2016 – #czarnyprotest
Największą niespodzianką i sukcesem w mediach społecznościowych była z pewnością skala czarnego protestu. Nikt chyba nie przewidział realnego wpływu tego prostego rozwiązania: hashtag plus łatwy do wykonania gest sprzeciwu, zdjęcie w czarnych ciuchach jako środkowy palec dla kontrowersyjnej ustawy. Na kilka dni newsfeedy wszystkich zamieniły się w pokaz czarnych ubrań – i to nie była jedynie bańka informacyjna, co udowodniły masowe protesty na ulicach wielu miast Polski. Nie bez znaczenia byli też celebryci, którzy spontanicznie przyłączyli się do akcji. Z analizy Polityki w Sieci jasno wynika, że największy procentowo udział Share of Voice w pierwszych dniach trwania akcji miała Anja Rubik. Ale to masowość zjawiska i swoiste pospolite ruszenie zdecydowały o sukcesie – całe klasy w szkole i zespoły w pracy fotografujące się w czarnych ubraniach robiły za tzw. social proof kampanii.
Największa porażka 2016 – New Balance
Najlepszy przykład jak można sobie strzelić w kolano social mediami przez jedno niefortunne zdanie wyrwane z kontekstu. Matt LeBretton, wice-prezydent ds. publicznych w New Balance powiedział w telewizji: „szczerze, z prezydentem-elektem Trumpem czujemy, że sprawy idą we właściwym kierunku”. Stwierdzenie to dotyczyło kontrowersyjnej ustawy o Partnerstwie Transpacyficznym (TPP, Trans-Pacific Partnership, odpowiednik ACTA czy CETA), którą Trump prawdopodobnie odrzuci.
Niestety, wyrwane z kontekstu zdanie, zacytowane przez dziennikarkę Wall Street Journal błyskawicznie zaczęło krążyć po Twitterze i wkrótce w sieci pojawiły się filmy rozwścieczonych klientów New Balance, wyrzucających do śmieci czy palących swoje obuwie w ramach protestu. Gaszenie pożaru w rodzaju oficjalnego oświadczenia, że New Balance nie popiera i nigdy nie popierało rasizmu i mowy nienawiści Trumpa nie pomogło – neonazistowskie blogi w rodzaju Daily Stormer poparły markę New Balance jako „oficjalne buty dla białych ludzi”. Teraz ludzie z New Balance muszą zmierzyć się z problemem, który sami nieopatrznie stworzyli.
Najważniejsza zmiana w 2016 – Polubienia zamieniły się w reakcje!
Od 2010 roku, kiedy na Facebooku pojawił się przycisk „Lubię to”, użytkownicy spekulowali na temat dodania szerszej palety możliwości emocjonalnych reakcji – w końcu jak można POLUBIĆ post z tragiczną wiadomością? Ten dylemat został rozwiązany w lutym bieżącego roku, do klasycznego kciuka dodano pięć nowych emotek. Statystycznie rzecz biorąc zmiana nie jest wielka – tylko 6% wszystkich reakcji na Facebooku to pięć nowych emotek (dane za Quintly, wrzesień 2016), ale patrząc na liczby całkowite – miliardy reakcji – to są już znaczące dane. Szczególnie widoczne przy contencie wideo – jeszcze w maju zaobserwowano 40-procentowy skok zainteresowania reakcjami pod filmami, we wrześniu już 60-procentowy.
Dzieje się tak prawdopodobnie dlatego, że obrazki są szybsze do „przetrawienia”, a domyślna ikonka kciuka jest najszybszą reakcją. Podczas oglądania dłuższej formy wideo mamy więcej czasu, żeby zastanowić się nad paletą emotek. „Bitwy na lajki” i streaming na żywo z emotkami komentujących użytkowników pojawiającymi się bezpośrednio na filmie to dopiero początek zmian.
Najważniejsze wydarzenie w 2016 – kampania prezydencka w USA (największe wyzwanie 2017?)
44% Amerykanów przyznaje, że Facebook jest ich głównym źródłem wiadomości o świecie. Mimo że Mark Zuckerberg nie chce tego przyznać, jego platforma miała ogromny wpływ na wynik wyborów w Stanach Zjednoczonych. Podobnie zresztą jak pozostałe media społecznościowe – pro-Trumpowe forum na Reddicie stało się tak popularne i generowało tak dużo treści dziennie, że właściciele Reddita zostali zmuszeni do zmiany algorytmów pojawiania się treści na głównej stronie, aby pozostawić jakiś pluralizm na /r/all.
Donald Trump sam zresztą przyznał, że Facebook i Twitter pomogły mu wygrać. Wielu ekspertów mówi to samo – media społecznościowe odegrały znaczącą rolę w prezydenckim wyścigu. Szczególnie boty na Twitterze, serwisy generujące clickbaity na Facebooku i witryny nastawione na fabrykację nieprawdziwych newsów. To, jak poradzić sobie z narastającym problemem fałszywych treści i zmyślonych newsów będzie wielkim wyzwaniem dla mediów społecznościowych w nadchodzących latach. Być może błędem było usunięcie stanowisk redaktorskich i sekcji „Trending”, które miały przypominać newsroomy, a więc filtry treści znane z tradycyjnych mediów?
Najciekawsze trendy w 2016 – video streaming
Streaming video przyspiesza od lat. Facebook faworyzuje materiały video w swoim feedzie, ze szczególnym uwzględnieniem live streamingu – dostajemy nawet notyfikacje, gdy ktoś z naszych znajomych zamieszcza relację na żywo. Interaktywne posty video wykorzystujące nowe emotki Facebooka to również jeden z trendów tego roku. Do tego video w technologii 360 stopni – świetne narzędzie do efektownych kampanii marketingowych. Streaming video na smartfonach to już codzienność, a w 2016 roku po raz pierwszy ponad połowa wyświetleń na YouTube pochodziła z urządzeń mobilnych. Również czas spędzany przy materiałach video wzrasta – na samych urządzeniach mobilnych średni czas oglądanych filmów przekracza już 40 minut. Trend ten będzie się rozwijał i przyspieszał, a udziały mobile w rynku będą tylko rosnąć.
Najciekawsza kampania/akcja 2016 – Louis Delage
Moim faworytem jest akcja CSR-owa stworzona przez francuską agencję reklamową BETC. Stworzono na Instagramie profil Louis Delage – na zdjęciach typowy dla tego medium styl życia, podróże, drogie ciuchy i modne imprezy oraz obowiązkowe zdjęcia na jachcie czy w basenie. Louis szybko zyskała ponad 100 tys. obserwujących, jednak żaden z nich nie zauważył niepokojącego faktu – na każdym ze zdjęć znajduje się alkohol. Modelka z wymarzonym życiem jak z obrazka zawsze była przyczepiona do kieliszka z winem, a na każdym ze 149 zdjęć w sypialni, podczas wypadów do restauracji czy na łono natury, towarzyszyły jej napoje wyskokowe. Dopiero w ostatnim poście numer 150 wyjaśniono cel kampanii Addict Aide, organizacji walczącej z uzależnieniem od alkoholu. Świetna, niestandardowa akcja i bardzo dobre, naturalne wykorzystanie języka Instagrama.
Ocena obecnej kondycji branży
Media społecznościowe ciągle dynamicznie się rozwijają. Poza wzrostem liczby użytkowników i kanałów dotarcia, można dostrzec częściej pojawiające się innowacyjne funkcjonalności, które coraz lepiej dopasowują się do potrzeb użytkowników (tailor-made marketing). Warto przyglądać się temu, jak globalne firmy z topowej półki odważnie korzystają z nowych trendów. Może to posłużyć za inspirację dla wielu mniejszych marek, które czasem niezbyt chętnie wdrażają niestandardowe rozwiązania. Kluczowe jest, aby marki w mediach społecznościowych nie trzymały się kurczowo starych, sprawdzonych rozwiązań, tylko poszły kierunkiem innowacji i zaczęły wykorzystywać pełną paletę możliwości jakie dają im social media.
Jakie zmiany czekają nas w 2017 – Messenger
Facebook inwestuje ogromne pieniądze w rozwój Messengera. W samym 2016 roku aplikacja zmieniła się kilkukrotnie i za każdym była razem nie do poznania. W kwietniu Facebook wprowadził pierwsze próby z chatbotami, które mogą wyznaczyć kierunek dalszego rozwoju aplikacji – wiadomo, że Facebook jest mocno zainspirowany osiągnięciami platformy WeChat w Chinach. Póki co jeszcze daleko Messengerowi do jej funkcjonalności – możliwości robienia zakupów, rezerwowania restauracji, hotelów, samolotów oraz dokonywania płatności z poziomu jednej i tej samej aplikacji – ale niewątpliwie Facebook będzie dążył w tym kierunku. W tym roku dodano jeszcze parę funkcjonalności przypominających Snapchata i możliwość wysyłania szyfrowanych, samoniszczących się wiadomości. W jakimkolwiek kierunku pójdzie Messenger, pewne jest, że warto kierować wzrok w jego stronę.
Jakie wyzwania czekają nas w 2017 – Analityczne podejście do mediów społecznościowych
Wyzwaniem w kontekście relacji z klientem jest mierzenie efektywności. Głównie ze względu na to, że wyniki związane z efektywnością kampanii w Social Media są czasem odroczone. ROI z social mediów nie uzyskujemy natychmiastowo, według Marka Schaefera i jego prezentacji podczas SMMW każda firma przechodzi kolejno 3 etapy:
- Awareness phase – etap budowania zainteresowania
- Reach phase – etap budowania zasięgu
- ROI phase – pierwszy etap, w którym powinniśmy skupiać się na sprzedaży
Dodatkowo, każda z faz powinna być na bieżąco analizowana pod kątem wyników, aby wyciągać odpowiednie wnioski.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017 – komunikacja opartą o „chwilę”
Zarówno Instagram jak i Messenger skopiowały część funkcjonalności najszybciej rosnącego gracza na rynku, Snapchata. Wszystko wskazuje na to, że 2017 rok upłynie pod znakiem „momentów” i ulotnych chwil zapisywanych tylko na parę(naście) sekund – a oprócz tego setek filtrów, emoji, bitmoji i innych atrakcji.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017 ? Zasięgi/CPV
Być może nadchodzącym trendem jest sposób mierzenia efektywności kampanii w social media – zamiast zliczania „lajków” widoczne będą wyłącznie zasięgi (a więc odejście od CPC i skalowanie kampanii poprzez CPV – Cost Per View). Jednak stosowanie takiej metody również rodzi wiele pytań – jaka jest relewantność wyświetleń? Jaki jest user experience? Jaki jest stopień zaangażowania? Czy przekaz został zrozumiany zgodnie z intencją? Dlatego oprócz statystyk CPV trzeba skupić uwagę na skrupulatnej, rzetelnej analityce social mediów biorącej pod uwagę szerszy kontekst oraz to, jak zareagował użytkownik na opublikowany content.
————————————————-
Julia Kałużyńska
Head of Social Media w Bluerank
Najważniejszy sukces 2016
Bezapelacyjnie na podium – aplikacja Pokemon Go, która stała się fenomenem na całym świecie. Po pierwsze zdobyła użytkowników z różnych krajów i grup wiekowych, po drugie wyciągnęła ludzi z domów, po trzecie podbiła social media – w trakcie 5 dni od premiery wspomniano o niej na Twitterze prawie 7 mln razy, a w momencie szczytowej Twitterowej dyskusji o grze wysyłano 130 tys. tweetów na minutę, na Facebooku zaś pojawiło się mnóstwo postów z real time marketingowym wykorzystaniem aplikacji w komunikacji marek. Pokemon Go podbił również serca polskich posiadaczy smartfonów – szacowano, że w lipcu z aplikacji korzystało 1,5 mln użytkowników w Polsce. Pojawiło się nowe zjawisko w postaci – poke-marketingu, czyli wykorzystania aplikacji do promocji marek. I pomimo, iż później ilość użytkowników Pokemon Go znacząco zmalała, firma Niantic osiągnęła olbrzymi sukces.
Największa porażka 2016
Jeśli chodzi o porażki serwisów społecznościowych to warto zwrócić uwagę na problemy Twittera z przychodami, które zaowocowały m.in. końcem aplikacji Vine. Niedawno sieć obiegła informacja, że Twitter ma zostać sprzedany, jednakże brakuje chętnych nabywców. Niestety brak efektywnego pomysłu na monetyzację serwisu oraz walkę z internetowymi trollami, które obniżają jego wartość, przyczynił się do obecnej trudnej sytuacji.
Do ”porażki” mogę zaliczyć również fakt, że ciągle są firmy w Polsce, które traktują social media bardzo powierzchownie. Pomimo tego, iż komunikacja w mediach społecznościowych nie jest już niczym nowym, a marki niby zdają sobie sprawę, jaką siłą są social media – nadal wiele z nich nie prowadzi profesjonalnej obsługi klienta w tym kanale – emocjonalne odpowiedzi na posty reklamacyjne, czasem wręcz chamskie albo „szablonowe”, nieuwzględniające indywidualnego podejścia do klienta lub problemu, pomyłki administratorów, którzy raz „gasząc pożar” piszą komentarze jako marka, a zaraz potem jako profil osobowy zapominając nawet o przelogowaniu się. Nadal znajdziemy profile, gdzie jedynymi treściami są kradzione zdjęcia lub „lol content” – takie nieprofesjonalne zachowania stale mają miejsce. Niestety, ciągle w niektórych firmach prowadzenie działań w social mediach oddawane jest w ręce stażystów lub osób, dla których to jest kolejny obowiązek i nie znajdują wystarczającej ilości czasu na jego realizację. Zapomina się, że osoba, prowadząca profil w social mediach, reprezentuje markę w sieci – powinna zatem być m.in. kreatywna, dokładna, cierpliwa, mieć lekkie pióro i wyczucie graficzne oraz stale śledzić internetowe trendy. Oczywiście, na pewno jest lepiej niż w zeszłym roku i takie spektakularne wpadki, jak przypadek „Żytniej” nie miały już miejsca, niemniej jednak ciągle jest dużo do poprawy.
Najważniejsza zmiana w 2016
Pogłębia się proces wykorzystywania kanałów social media nie tylko w celach wizerunkowych, ale także media społecznościowe przejmują rolę:
- biura obsługi klienta – dzięki uruchomieniu w tym roku przez Messenger Platform nowej funkcjonalności w postaci botów, która doświadczenie w social mediowej obsłudze klienta wprowadza na wyższy poziom,
- sprzedażową – stałe zmiany w kierunku e-commerce, jak np. sekcja „Sklep” na Facebooku i oznaczanie produktów w postach, testowanie przez Instagram opcji klikanych produktów na zdjęciach,
- telewizji – dzięki rozwojowi funkcjonalności związanych z video, jak np. live streaming,
- usprawniają działania rekrutacyjne – 93% rekruterów używa lub planuje wdrożyć social media do wyszukiwania informacji na temat kandydatów do pracy,
- informacyjnej – coraz więcej osób traktuje social media jako główne źródło newsów,
- narzędzia do badania opinii klientów – pomaga w tym rozwój narzędzi monitorujących Internet o kolejne funkcjonalności, jak m.in. visual listening.
Najważniejsze wydarzenie w 2016
Wprowadzenie przez Facebooka funkcjonalności takich jak:
- Facebook Live,
- Instant Articles,
- sekcja Sklep,
- boty w Messenger Platform
- reakcje
- Facebook Workplace.
2. Snapchat na Instagramie, czyli Instagram Stories.
3. Przejęcie LinkedIn przez Microsoft.
Najciekawsze trendy w 2016
- live streaming i video 360
- siła influencerów w social media i moc hashtagów
- ecommercializacja social media
- snapchatyzacja (Instagram Stories, Twitter Moments, testowanie przez Facebook Messengera funkcji Messenger Day)
- mobile social
- aplikacje działające z poziomu news feedu na Facebooku
Najtrudniejsze wyzwania w 2016
Najtrudniejsze wyzwania są przed serwisami, które Facebook chce „zjeść”, czyli np. Snapchat, Periscope, czy po uruchomieniu Facebook Workplace – narzędziami typu Slack.
Dla marketerów natomiast wyzwaniem jest umiejętne wykorzystanie wszystkich oferowanych funkcjonalności w najbardziej efektywny sposób, walka o zwrócenie uwagi użytkowników mediów społecznościowych, zainteresowanie i zatrzymanie na dłużej.
Najciekawsza kampania/akcja 2016
Z naszego krajowego podwórka najbardziej zapadła mi w pamięć akcja z kakao – książką DecoMorreno i postem jednej z użytkowniczek Facebooka w zamkniętej grupie. Informacja o książce w wirusowy sposób rozniosła się po sieci, żart podchwycił serwis lubimyczytać.pl, a następnie sama zainteresowana marka zgrabnie wykorzystała social mediowy szum. Akcję z książką wykorzystały real time marketingowo inne profile, czyniąc z niej pełnowartościowego virala. 🙂 Podobała mi się również kampania #łapjaja, która pokazała, że o poważnych sprawach można mówić w żartobliwy sposób i osiągnąć naprawdę dobry efekt. Z zagranicznych – zwróciło moją uwagę niestandardowe wykorzystanie cenzurowania zdjęć na Facebooku oraz Instagramie w kampanii „Check it before it’s removed”, zwiększającej świadomość na temat raka piersi.
Ocena obecnej kondycji branży
Stale rosnąca liczba użytkowników social mediów, zwiększające się wydatki marek na działania w tym kanale komunikacji, rozwijanie serwisów social media o kolejne funkcjonalności, w tym mające bezpośredni wpływ na ecommerce, udoskonalanie opcji reklamowych – te wszystkie przykłady świadczą o świetnej kondycji branży i świetlanych widokach na przyszłość.
Jakie zmiany czekają nas w 2017
Zmiany na lepsze. 🙂 Czyli dalsze udoskonalanie serwisów społecznościowych tak, by marki miały jak najwięcej narzędzi i możliwości do zainteresowania swojej grupy docelowej, pozyskania nowych klientów i utrzymania obecnych.
Jakie wyzwania czekają nas w 2017
Nowe trendy to nowe wyzwania. 🙂 Przykłady w punkcie poniżej.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017
- dalsza ecommercializacja social media
- dalszy rozwój Messengera, coraz powszechniejsze wykorzystanie botów
- social media zastępujące TV (to już dzieje się, ale w 2017 r. na pewno ten trend będzie rosnący)
- wykorzystanie augmented reality przez serwisy social media (nie będzie to kluczowy trend, ale na pewno pojawi się więcej ciekawostek typu Snapchat Lenses)
- visual listening.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017
Warto śledzić trendy, obserwować poczynania Facebooka, który ma apetyt na wszystkie socialowe funkcjonalności, przyglądać się startupom „mobile social”, być może w 2017 pojawi się nowy na miarę sukcesu Snapchata. 🙂 A jeśli chodzi o konkretne działania w social mediach – dobierać treści jak najlepiej dopasowane do grupy odbiorców (w końcu mamy do tego coraz więcej narzędzi) oraz efektywnie wykorzystywać informacje pozostawiane w social mediach o marce, aby tworzyć coraz lepsze produkty i rozwijać biznes.
————————————————-
Szymon Krzysiak
Senior digital planner, Eskadra
Najważniejszy sukces 2016
Z punktu widzenia agencji – cieszy mnie fakt, że coraz częściej w briefie klienckim duża część budżetu przeznaczona jest na działania online, a nie jak to było dotychczas, że Internet stanowił dodatek. Klienci rozumieją i znają siłę mediów społecznościowych, formatu video, influencerów i coraz chętniej przesuwają wydatki w tę stronę.
Z punktu widzenia reklamodawców – gigantyczne budżety wydane na kampanie związane z EURO 2016. Marki takie jak: Coca Cola, Carlsberg, Adidas, Continental to liderzy pod względem wielkości budżetów. Mistrzostwa wygenerowały: 1.42 MILIARDA polubień, komentarzy i innych aktywności na całym świecie. W Polsce zapanowała w tym czasie „Pazdanomania” czy „Kapustkomania”.
Największa porażka 2016
Facebook i jego statystyki. Przez 2 lata nikt zorientował się, że podawano zawyżone statystyki wyświetleń wideo. Wojna rozpoczęła się wtedy, kiedy zaczęto mówić o złych pomiarach na poziomie 80% błędu. Przeprosiny były, wyjaśnienie też, a na końcu złożono obietnicę zmiany parametrów. Wszystko jednak owiane tajemnicą, jak to w przypadku Facebooka. Polityka tej firmy jest podobna od kilku lat. Nastawiona na maksymalne zamknięcie do wewnątrz.
Osobiście żałuję również upadku aplikacji Vine, gdyż format video nabiera w siłę, podczas gdy aplikacja typowo nastawiona na video zaliczyła swój spektakularny upadek…
Najważniejsza zmiana w 2016
Długo zastanawiałem się nad tym, czy coś spektakularnego wywróciło działkę Social Media o 180 stopni w tym roku. Patrząc globalnie nie zauważyłem dużych zmian.
Narzędziownia nadal ta sama: Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat. Dodano do nich za to wiele funkcjonalności: Instagram Stories, Instagram Statistics, Facebook Canvas, Tweeter – longer tweets, Snapchat Stories Playlist i wiele innych…
Komunikacja nadal ta sama – nadal najbardziej angażują treści video, migoczące giphy, tutoriale, wpisy influencerów, context marketing.
Ale jedno na pewno się zmieniło. Świadomość klienta na temat wagi mediów społecznościowych. Klienci dynamicznie zwiększają swoje wydatki na działania promocyjne, widząc w tym ogromny potencjał.
Najważniejsze wydarzenie w 2016
Osobiście stawiam na Pokemony. Do dziś nie potrafię zrozumieć ich fenomenu, ale był i jest on widoczny na każdym kroku. Miliony pobrań aplikacji, dwukrotny wzrost udziałów firmy Nintendo na giełdzie, ofiary w ludziach, łapiących Pikachu na autostradzie(!) i cały buzz w mediach społecznościowych sprawił, że gra stała się biznesowym złotkiem.
Najciekawsze trendy w 2016
Dalszy rozwój formatu video. Dlaczego? Najbardziej skuteczne, najbardziej angażujące, najbardziej akceptowalne wśród innych formatów reklamowych u odbiorcy. Video sprzedaje, platformy z tego typu materiałami cały czas rosną, a działy marketingu coraz chętniej lokują swój budżet na ten format reklamy. Mocnym argumentem przemawiających za video jest również rozwój telewizji internetowej. Przejście dziennikarzy znanych dotychczas z ekranu TV do Internetu – nowa ramówka Onetu jest tego dobrym przykładem. Znajdziemy tam takie nazwiska jak Kuźniar, Lis czy Węglarczyk.
Najtrudniejsze wyzwania w 2016
Wiele zmian, które pojawiały się bez zapowiedzi na Facebooku – podstawowym narzędziu wszystkich social media masters. Wprowadzanie kolejnych nowości wymagało szybkiej reakcji ze strony agencji i równie szybkiej edukacji klienta. Pierwszeństwo postów znajomych nad postami komercyjnymi, ukrycie licznika fanów, wprowadzenie Facebook Reactions, Facebook Canvas, Facebook Live, Workplace, dedykowana zakładka sklep czy Messenger Day. Te funkcjonalności można by jeszcze mnożyć, sztuka jednak w tym, aby je w odpowiednim czasie skutecznie wdrożyć u klienta.
Najciekawsza kampania/akcja 2016
Jak dla mnie akcja viralowa DecoMorreno. Nie wnikam czy to zaplanowany marketing, czy działanie oddolne. Od kilku lat większość marek w Polsce szuka przepisu na dobry viral, w 99% bezskutecznie. W przypadku mało sexownego produktu jakim jest kakao – udało się. Reakcja internautów była niesamowita, ekwiwalent reklamowy na poziomie 1 mln złotych, a sama akcja wyszła poza Internet.
Ocena obecnej kondycji branży
Marketerzy widzą ogromny potencjał w kanale online i coraz większa część tortu wydatków kierowana jest do sieci. Klienci firm są świadomi zachodzących zmian, nowych zachowań konsumentów, penetracji innowacyjnych narzędzi, dlatego współpraca na linii agencja – klient oparta jest na zasadzie partnerstwa i consultingu, a nie podwykonawstwa. Klienci chętnie decydują się na nowe kanały komunikacji dla swojej marki, nie dlatego, że rynek tego od nich wymaga, ale dlatego, że wierzą w wymierne korzyści.
Jakie zmiany czekają nas w 2017
Zmiany będą odbywały się głównie na poziomie redefinicji zachowań konsumentów. Stajemy się coraz bardziej świadomym społeczeństwem. Konsument docenia autentyzm marki i jej prawdziwe wartości. Dowodem na to była pierwsza w Polsce konferencja dotycząca marketingu wartości Open Eyes Economy Summit. Najwięksi gracze na rynku, tacy jak m.in. IKEA, Unilever, Sodexo, Grupa VOX opowiedzieli, jak budować relację z klientem w oparciu o markę kulturę („wisebrand”).
Jakie wyzwania czekają nas w 2017
Podniesienie poprzeczki – już wysoko postawionej – w obszarach: digital influencers marketing, video marketing, social commerce, content marketing, context marketing, wąskie targetowanie.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017
Intensyfikacja współpracy marek z Youtuberami. Influencerzy już teraz bawią nas w galeriach handlowych, sprzedają telefony w Play, czy oferują kredyty w banku (patrz Radek Kotarski). Każdy nich należy do określonej kategorii: gaming, beauty, fashion, lifestyle, ale od pewnego czasu ten podział wyraźnie się zaciera. Nie ma problemu, żeby przy projekcie promocji katalogu Ikea spotkali się przedstawiciele różnych specjalizacji. Jest tam miejsce zarówno na Red Lipstick Monster, Maffashion, Jadłomanię, czy Marysię Górecką. Zasięgi ich pojedynczych materiałów video są często kilkukrotnie wyższe niż zasięgi programów telewizyjnych, a zasięg to dla marketingowca rzecz święta!
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017
Osobiście jestem ciekawy rozwoju tzw. „Social Commerce”. W bieżącym roku Youtube wprowadził możliwość oznaczania lokowanych produktów, co wprowadziło większą autentyczność w promocji produktu. Instagram testuje i stopniowo wprowadza funkcję „Shop now”, przekierowującą na stronę zewnętrzną i pozwalającą na dokonanie transakcji. Facebook udostępnił możliwość dodawania zakładki „sklep” i oznaczania produktów w postach. W 2017 roku należy spodziewać się jeszcze większej ewolucji, a być może czeka nas rewolucja!
————————————————-
Katarzyna Kowalczyk
Marketing Officer, NapoleonCat
2016 był kolejnym wielkim rokiem dla Facebooka. Do końca 3 kwartału roku serwis Zuckerberga pozyskał 134 mln nowych aktywnych użytkowników w miesiącu (MAU – monthly active users). To prawie 90% całkowitej liczby nowych MAU w 2015 oraz 16% wzrost rok do roku (porównując 3 pierwsze kwartały 2015 i 2016).
Już od kilku lat słyszymy, że ten i kolejny rok należą do mobile. I po raz kolejny to stwierdzenie jest trafne w przypadku mediów społecznościowych i samego Facebooka, którego liczba mobilnych użytkowników w trzecim kwartale 2016 po raz pierwszy przekroczyła granicę 1 miliarda w miesiącu.
Już prawie 60% użytkowników korzysta z platformy tylko z poziomu urządzenia mobilnego. Jest to ważna informacja dla marketerów, którzy powinni to uwzględnić w planowanych strategiach działań komunikacyjnych i promocyjnych na kolejny rok.
Facebook nie tylko cały czas się rozwija i zdobywa nowych użytkowników, ale stają się oni coraz bardziej aktywni i coraz częściej z niego korzystają. Odsetek użytkowników logujących się codziennie rośnie z roku na rok, z 64% w 2014 do 66% w 2016. To kolejny argument za obecnością firm i prowadzeniem działań na Facebooku.
Panowanie wideo
Kolejny trend, który obserwujemy już od kilku lat – dominacja i konsumpcja treści video w internecie. Facebook nie mógł pozostać obojętny na te zmiany, oferując kolejne rozwiązania nie tylko dla użytkowników indywidualnych, ale również dla marketerów, np. wideo 360o, Facebook Live, 60-sekundowe materiały wideo na Instagramie czy Instagram Stories. Testowane są również kolejne narzędzia, mające na celu uatrakcyjnienie publikowanego wideo oraz ułatwienie jego tworzenia – mowa choćby o filtrach i efektach specjalnych w transmisjach na żywo, czy testach nowego interfejsu kamery. Pod koniec października w zagranicznych mediach pojawiły się również informacje o możliwych testach transmisji live na Instagramie, który również podąża w kierunku treści wideo. Zuckerberg nie ukrywa, iż wprowadzane będą coraz to nowsze rozwiązania zarówno w obrębie Facebooka, jak również Messengera, WhatsApp oraz Instagrama. To znów cenna wskazówka dla marketerów, którzy powinni zwrócić szczególną uwagę na to, że wideo stało się najchętniej konsumowanym i najbardziej angażującym rodzajem treści w mediach społecznościowych, jak również uzyskującym największy zasięg. Facebook bez wątpienia idzie w stronę transmisji na żywo i wydaje się, że to właśnie one znajdą się w centrum jego zainteresowania w 2017 – i na tym z pewnością nie poprzestanie.
O ile coraz więcej osób korzysta z treści online, to nadal głównym urządzeniem do oglądania (szczególnie w domach) jest telewizor. To kolejne wyzwanie dla firmy z Palo Alto – jak ułatwić użytkownikom możliwość oglądania wideo z Facebooka na ich telewizorach. Pierwsze próby już zostały podjęte. Jeszcze w połowie października, Facebook umożliwił odtwarzanie filmów ze swojego kanału społecznościowego bezpośrednio na telewizorach – dzięki korzystaniu z takich urządzeń, jak Apple TV, czy Google Chromecast. Czy pójdzie w tym kierunku? Przekonamy się wkrótce.
Wirtualna i rozszerzona rzeczywistość
Może jeszcze nie zapanują w mediach społecznościowych w 2017, ale na pewno będziemy obserwować następne przykłady wykorzystania tych technologii. W 2016 mieliśmy już okazję obserwować i doświadczyć fenomenu Pokemon GO – również w social media.
Pamiętając, że Facebook kupił Oculus VR (w 2014) i na ostatniej konferencji F8 mówiono o „social VR”, nietrudno się domyślić, że w wykorzystaniu rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości, najbliższe lata czymś nas zaskoczą. Czyżby Facebook miał stać się oknem do wirtualnych światów?
Wzrost znaczenia botów w obsłudze klienta
Zarządzanie relacjami z klientami jest jednym z istotniejszych czynników mających wpływ na sukces biznesowy, a media społecznościowe coraz bardziej zaczynają wspierać i ułatwiać ten proces, zapewniając zautomatyzowaną obsługę 24/7. Mamy już boty w Facebookowym Messengerze i na Twitterze. W 2017 w digital marketingu z pewnością będzie widać dalszy rozwój w tym właśnie kierunku.
Analityka i automatyzacja działań komunikacyjnych
Media społecznościowe cały czas dają marketerom ogromne możliwości, ale też stawiają spore wyzwania. Prowadzenie ciągłej komunikacji, wchodzenie w interakcje z użytkownikami, analityka wielu zestawów danych, monitoring konkurencji – to wielokrotnie powielane działania. Dochodzi do tego kilka kanałów komunikacyjnych, których użytkownicy coraz częściej oczekują szybkiej reakcji. Do sprawnej obsługi tych wszystkich działań potrzebny byłby całkiem liczny zespół, albo agencja zewnętrzna. W wielu firmach panuje takie właśnie przekonanie. Na szczęście w marketingu cyfrowym możliwa jest automatyzacja wielu procesów, szybsza analiza danych. Na rynku istnieje szereg dostępnych aplikacji oraz narzędzi online do zarządzania komunikacją w social media oraz ich monitoringu – w nadchodzącym roku mogą one zyskiwać na znaczeniu.
Social media dla biznesu i w biznesie
Już od dłuższego czasu widoczne są ogromne zmiany w funkcji, jaką pełnią media społecznościowe. Od serwisów dla użytkowników indywidualnych do kanałów komunikacji ze znajomymi po narzędzia wykorzystywane w biznesie (komunikacja marketingowa, obsługa klienta). Social media oferują coraz więcej dla firm, choćby Facebook Workplace, nowe możliwości reklamowe, boty do obsługi klientów, integracje z systemami płatności itp. Zapewne właśnie w tym kierunku będą stale podążać.