Jakie zdjęcia publikują marki na Facebooku?

Jakie zdjęcia publikują marki na Facebooku?
W ostatnim czasie portal Marka Zuckerberga mocno faworyzuje content video. Jednak firmy udzielające się na Facebooku wciąż bardzo często starają się angażować swoich fanów za pomocą zdjęć. Bo taniej i prościej.
O autorze
2 min czytania 2017-05-05

W artykule, który właśnie zaczęliście czytać, opowiem o facebookowych zdjęciach publikowanych przez marki. Które sprawdzają się lepiej, a które gorzej?

Jakość publikowanego przez fan strony contentu bywa różna. Podobnie jest z zaangażowaniem, które wywołuje. Oczywiście komunikacja wizualna na Facebooku zawsze powinna być zbieżna z wartościami marki i opracowywana indywidualnie.

Warto jednak opowiedzieć o tym, co zazwyczaj się sprawdza, a co nie.

W jaki content warto zainwestować, a jakiego unikać?

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Fanpage jak ulotka reklamowa

Niektóre marki stawiają na mocno sprzedażowy charakter swojej strony. Publikują więc gotowe materiały promocyjne, które być może doskonale sprawdzają się jako rozdawane na ulicy ulotki. Niestety na Facebooku to tak nie działa.

Facebookowa tablica takich marek wygląda jak ulotka reklamowa. A jak powszechnie wiadomo – konsumenci nie lubią reklam. W efekcie – brak zaangażowania (no chyba, że marka wydaje dużo pieniędzy na promocję postów) i niski zasięg.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Co ciekawe – w pułapkę materiałów przypominających ulotki reklamowe często wpadają bardzo duże firmy. Nie chciałbym tu wymieniać konkretnych marek, ale zainteresowani mogą sprawdzić jakie zdjęcia na swoich fanpage publikują czołowi operatorzy komórkowi…

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Zdjęcia ze stocków

Portale z gotowymi zdjęciami kuszą szerokim wyborem i niskimi cenami. Każdy znajdzie tam coś dla siebie.

Szukacie uśmiechniętego mężczyzny przy komputerze? A może bawiących się dzieci? Nic prostszego – wystarczy wpisać odpowiednie słowo w wyszukiwarkę. Potem nanosimy logo marki w prostym programie graficznym i facebookowy content gotowy!

Opisany przeze mnie proces produkowania contentu jest stosowany przez bardzo wiele firm. Czasami można w ten sposób stworzyć interesujące kreacje – nie mówię, że nie.

Niestety w większości przypadków wychodzi z tego bardzo sztuczny i nieangażujący content, który odstrasza fanów.

Oto kilka przykładów stockowych zdjęć wykorzystywanych przez brandowe fan strony: 

Grafiki i rysunki

Zaangażowanie profesjonalnego artysty (grafika czy rysownika) jest drogie. Podobnie z copywriterem, który wymyśla treść. Warto jednak przemyśleć to rozwiązanie, ponieważ na Facebooku tego typu content sprawdza się doskonale.

Konsumenci doceniają i bardzo chętnie angażują się pod oryginalnymi grafikami i rysunkami, którymi raczy ich marka. Jeśli są one dostosowane do specyfiki danego brandu i w ciekawy sposób oddają jego przesłanie, wówczas możemy mówić o wyższym poziomie identyfikacji wizualnej marki w przestrzeni społecznościowej.

Wystarczy obejrzeć fanpage piwa Dziki Sad, aby zobaczyć, jak dobrze to działa. Oto przykład:

I kolejny przykład. Tym razem marka Tic Tac, która w tak kreatywny sposób angażuje swoich fanów za pomocą grafiki:

Oryginalne zdjęcia

Wiele marek stawia również na ciekawe i oryginalne zdjęcia swoich produktów. Ten trend w ostatnim czasie zyskał na popularności. Na wielu brandowych fan stronach znajdziemy zrobione przez fotografa zdjęcia, które przedstawiają produkty w ich codziennym użyciu.

Klimat zdjęć odpowiada wartościom, jakie reprezentuje marka.

Jeśli marka chce być kojarzona z gotowaniem, publikuje takie zdjęcia:

Jeśli zależy jej na tym, aby konsumenci kojarzyli ją z codziennymi przyjemnościami, publikuje takie:

A jeśli ma być troskliwie i z miłością, publikuje takie:

Każde z zaprezentowanych przeze mnie zdjęć doskonale wpisuje się w charakter marki, która je opublikowała. Widzimy na nich produkty, ale nie wyglądają one jak z ulotki reklamowej. Są wplecione w codzienność konsumentów i dzięki temu generują zaangażowanie i zasięg.

Fan strony, którymi warto się inspirować

Przed Wami lista brandowych, polskich fan stron, które w bardzo ciekawy i kreatywny sposób operują contentem wizualnym. Wybierając je, nie kierowałem się ich zasięgiem, liczbą fanów czy zaangażowaniem. Chodziło mi zaś o jakość zdjęć, ich kreatywność i zgodność z wartościami marki. Jest to bardzo subiektywne zestawienie. Bardzo ciekaw jestem jakie strony na Facebooku Wy byście wymienili. Zapraszam do komentowania.

Oto moja lista 10 najciekawszych stron (kolejność przypadkowa):

DZIKI SAD
TIC TAC
KUPIEC
BAKAL 
NIVEA
KITKAT 
BERLINKI 
TYMBARK
ZELMER 

MENTOS