TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Jak założyłem swoją agencję: Mikołaj Szymański (KERRIS Group)

Jak założyłem swoją agencję: Mikołaj Szymański (KERRIS Group)
Kiedy i jak powstała agencja KERRIS? Jakie były największe wyzwania przy jej tworzeniu i kiedy udało się pozyskać pierwszego klienta? Co powinny wiedzieć osoby zastanawiające się nad otwarciem własnej agencji? Na temat powstania KERRIS opowiada Mikołaj Szymański, współzałożyciel agencji.
O autorze
3 min czytania 2019-10-08

Pozostałe części cyklu przeczytasz tu >

Kiedy i co było impulsem do rozpoczęcia własnej działalności?

Chęć spróbowania swoich sił w biznesie i wykorzystanie momentu początku studiów, kiedy ma się mnóstwo wolnego czasu i mało do stracenia. Natomiast to nie KERRIS był moją pierwszą działalnością. Razem z Kubą, wspólnikiem poznanym w liceum podczas Olimpiady Wiedzy Ekonomicznej, jeszcze na pierwszym roku studiów rozpoczęliśmy przygodę z dobrze rokującym startupem. Comparo.pl miało być porównywarką cen i jakości usług szkoleniowych. Niestety ze względu na problemy IT projekt nigdy nie został ukończony. Swoją drogą to ciekawe, że branża edukacyjna nadal pozostaje jedną z najmniej dotkniętych przez cyfrową rewolucję.

Ile czasu zajęło Ci założenie agencji od momentu zakiełkowania tego pomysłu?

Podczas rozkręcania Comparo.pl w ramach AIP SGH (rok 2011) poznaliśmy Andrzeja, który od 2 czy 3 miesięcy tworzył już KERRIS i połączyliśmy siły. Wtedy też pracę w firmie rozpoczął Maciej Makowski. W 2012 roku rozdzieliliśmy kompetencje wspólników i powstała agencja Kerris Identify, w której objąłem stanowisko prezesa. Kolejne lata to wykup pozostałych udziałowców i ciągły rozwój KERRIS w kierunku agencji interaktywnej, oferującej klientom kompleksowe rozwiązania w digitalu, łącznie ze wsparciem w zakresie działań SEO/SEM oraz zaawansowanych rozwiązań programistycznych. W 2014 roku dołączył do nas Ignacy Bochiński jako new business manager. Obecnie wspólnie z Ignacym i Maćkiem zarządzamy KERRIS Group. Bez chłopaków tak szybki rozwój nie byłby możliwy.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Jakie były największe wyzwania przy rozkręcaniu biznesu?

Kluczowym wyzwaniem w młodej, szybko rosnącej firmie, poruszającej się w dużej mierze od projektu do projektu była płynność finansowa. Jestem dumny, że wyszliśmy z wielu podbramkowych sytuacji związanych z cashflow i nieprzerwanie od pierwszego roku działalności generujemy zyski.

Jakie są koszty związane z rozpoczęciem własnego biznesu?

Zaczynając, wspieraliśmy się pracownikami na niepełny etat oraz freelancerami. Patrząc więc tylko przez pryzmat finansów, w przypadku biznesu agencyjnego możliwa jest znacząca minimalizacja kosztów poprzez outsourcing.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Największe koszty dotyczyły zaangażowania czasowego i emocjonalnego. Niełatwo jest obserwować znajomych ze studiów, cieszących się życiem studenckim albo rozpoczynających dobrze płatny staż w consultingu strategicznym, samemu zarywając noce i wypłacając sobie w ramach pensji 800 zł. Z perspektywy czasu oczywiście nie żałuję i trudno mi wyobrazić sobie, żebym mógł się tyle nauczyć, obierając inną drogę niż tę stwarzającą 21-latkom możliwości pracy z top-managerami największych firm w kraju.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Po jakim czasie udało się pozyskać pierwszego klienta?

W zasadzie od razu. Pierwszych klientów pozyskiwaliśmy spośród bliższych znajomych oraz ich znajomych. Będąc 20-latkami z raczkującą firmą i ogromnym zapałem, spotkaliśmy się z ogromnym wsparciem życzliwych osób, za które jesteśmy bardzo wdzięczni. Oczywiście nadal je otrzymujemy, ale inaczej patrzy się na firmę generującą miliony złotych przychodu kwartalnie i zatrudniającą kilkadziesiąt osób.

Jakich porad udzieliłbyś osobie, która zastanawia się nad założeniem własnej agencji?

Zadawanie sobie pytania „dlaczego” na każdym etapie rozwoju biznesu zazwyczaj jest dobrym pomysłem. Zestaw swoje motywacje i wizję firmy z analizą zasobów, kompetencji i realiów rynkowych. Od początku kontroluj finanse, myśl o relacjach w kontekście długiej perspektywy czasowej, bądź cierpliwy.

Jakie najdziwniejsze/najzabawniejsze sytuacje przydarzyły Ci się podczas realizacji własnego biznesu?

Bardzo cenimy poufność, w imię zasady „what happens in Vegas, stays in Vegas”. Powiem tylko, że mamy zdolność do odbywania wyjątkowych spotkań, a przykładem może być kolacja z niegdyś poszukiwanym przez FBI hinduskim wizjonerem branży medical tourism, który w pierwszych zdaniach uprzedził, że może zaraz zasnąć nad talerzem, bo ma narkolepsję.

Co Twoim zdaniem decyduje o sukcesie w prowadzeniu własnego biznesu?

Ludzie, ogrom cierpliwości, pamiętanie o celu, który powinien być świadomie i rozsądnie zdefiniowany, ambicja, nieustanna kontrola kluczowych mierników, w tym finansowych.

Co zrobiłbyś inaczej patrząc z perspektywy czasu?

Niemal wszystko można było zrobić mądrzej czy szybciej. Wiele rekrutacji nie powinno czekać tak długo (np. powołanie działu HR), wiele decyzji nie było opartych o merytoryczną analizę (intuicja ma ogromne znaczenie, ale jeśli jest taka możliwość, warto mieć poparcie w danych), duża część procesów na styku finansów i projektów powinna zostać zoptymalizowana wcześniej. Jednak wiem, że zawsze dawaliśmy z siebie 120% i znajduję ogromną satysfakcję w tym, że mimo wielu błędów nie tylko utrzymujemy się nad wodą, ale jesteśmy jednym z najszybciej rozwijających się podmiotów na rynku.

Jakie masz dalsze plany na rozwój agencji?

KERRIS nie jest już tylko agencją. Posiadamy kompetencje w obszarach produkcji digitalowej, performance marketingu oraz wsparcia technologicznego. Jednak na tym nie poprzestajemy. Obecnie jesteśmy w procesie ogromnych zmian, do którego przygotowywaliśmy się od dłuższego czasu. Jego efektem – tylko w 2019 roku – są m.in. nawiązanie strategicznego partnerstwa z agencją San Markos, stworzenie business unitu dedykowanego działaniom performance marketingowym KERRIS Select oraz sprzedaż pakietu udziałów inwestorom z branży marketingowej, która już niedługo zaowocuje kolejnymi zmianami.

 

O rozmówcy:

Mikołaj Szymański,managing partner KERRIS Group