Greta poinformowała na Instagramie o swojej decyzji, tłumacząc ją chęcią ochrony stworzonego przez nią ruchu, ale tak naprawdę może kryć się za tym coś więcej.
W ostatnim czasie w mediach zrobiło się głośno na temat pomysłu zarejestrowania przez Gretę Thunberg własnego znaku towarowego, a mianowicie jej imienia i nazwiska. Jak poinformowała na Instagramie młoda ekoaktywista, wielu ludzi podszywa się pod nią po to, aby wyłudzić pieniądze, bądź też komunikować się z mediami czy politykami, a także używa jej imienia i nazwiska bądź nazwy ruchu „Piątki dla przyszłości” w celach komercyjnych bez niczyjej zgody. Dlatego też Thunberg zdecydowała się na rejestrację kilku znaków towarowych.
Zobacz również
W bazie Europejskiego Urzędu ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) widoczne są już dwa zgłoszenia. Jedno z nich z pewnością należy do Fundacji założonej przez Gretę i jej rodzinę, i dotyczy znaku słownego „Greta Thunberg”. Zgłoszenie zostało dokonane tylko dla usług, m.in. reklamy, ubezpieczeń, działalności finansowej, kształcenia, rozrywki, usług wydawniczych, itd. Obecnie trwa okres w którym można składać sprzeciw przeciwko rejestracji.
Co do drugiego zgłoszenia, nie ujawniono na razie Zgłaszającego. Jest to znak słowno-graficzny zgłoszony m.in. dla olejków aromatycznych, przyborów papierniczych, gier i zabawek. Zgłoszenie identycznego znaku towarowego trafiło do włoskiego Urzędu Patentowego na rzecz firmy zajmującej się produkcją żywności.
Światowy Dzień Książki 2025. Marketerzy polecają swoje ulubione lektury
Co ciekawe, Greta przyznaje, że nie ma zamiaru czerpać żadnych korzyści z posiadania znaku towarowego, a swoją decyzję tłumaczy potrzebą ochrony ruchu i podejmowania kroków prawnych przeciwko osobom i korporacjom, które starają się używać ruchu w celach niezgodnych z tym, co reprezentuje ruch. Tymczasem wymogiem rejestracji znaku towarowego jest chęć używania go w celach handlowych. Jeśli Greta po upływie okresu pięciu lat nie będzie w stanie udowodnić używania znaku, jej zarejestrowany znak może zostać wygaszony.
Słuchaj podcastu NowyMarketing