Dylemat e-sklepów: strona mobilna, responsywna czy aplikacja?

Dylemat e-sklepów: strona mobilna, responsywna czy aplikacja?
Masz sklep internetowy lub chcesz go założyć. Przeglądasz przepastne zasoby Internetu, co chwilę trafiając na terminy typu „aplikacja”, „wersja mobilna”, „zakupy przez smartfona lub tablet” i „RWD”. Rodzi się pytanie, czy warto tworzyć wersję mobilną e-sklepu? A jeżeli tak, to w jakiej technologii?
O autorze
3 min czytania 2013-11-28

Rzeczywistość zakupów mobilnych

Jak wynika z raportu „M-commerce w praktyce” w 2012 roku, w porównaniu do roku 2011, wzrost odwiedzin sklepów internetowych poprzez urządzenia mobilne w Polsce wyniósł od 5 – 30%, taki wynik deklaruje 58% ankietowanych administratorów, posiadających sklep dostosowany do urządzeń przenośnych. Co ciekawe 73% pytanych uważa, że wersja mobilna ich sklepu internetowego zwiększy liczbę zakupów na ich stronie, jednak 76 % z nich nie wdrożyło jeszcze takiej wersji swojego sklepu.

A jak ta kwestia wygląda od strony kupującego?

Jak ostatecznie przekłada się na zwiększenie liczby zamówień w sklepie? Rodzime raporty prezentują różne wyniki. Liczba m-konsumentów jest mniejsza niż na rynkach zachodnich i stanowi 16% (raport Gemius i eCommerce Polska) lub tylko 8% (raport Marketing Mobilny 2012). Trudność w zbadaniu rynku pogłębia fakt, że polscy sprzedawcy nie monitorują źródła konwersji w swoim sklepie, aż 35% z nich nie wie ile zamówień w ich sklepie jest generowanych z urządzeń mobilnych. Na szczęście, 44% ankietowanych zauważa przyrost zamówień generowanych przez urządzenia przenośne i dla 15% sklepów wynosi ponad 5%.

Jak postrzegać powyższe wyniki?

Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że w najlepszym wypadku osiągniemy udział 5% w zamówieniach w naszym sklepie. Wyniki mogą nie zachęcać do inwestycji w wersję mobilną sklepu. Do sprzedaży mobilnej trzeba jednak podejść perspektywicznie i ze zrozumieniem. Trudno się dziwić polskiemu kupującemu, że nie ma nawyku kupowania przez urządzenie mobilne, skoro aż 76% sklepów w ogóle nie udostępnia mu odpowiedniej wersji swojej strony. Koniecznie trzeba zwrócić uwagę na fakt, że 31% Polaków posiada smartfony i liczba ta stale rośnie. Zapominać nie można również o potencjalnych kupujących posiadających tablety, których jest aż 11%. (badania badanie TNS Intratest). Popatrzmy też na to co dzieje się na zachodzie. Wg KISSmetrics 20% ruchu w sklepach internetowych, generowanych jest z urządzeń mobilnych: telefonów (14,6%) i tabletów (5,6%). Według PayPal wartość płatności realizowanych poprzez tego rodzaju urządzenia zwiększyła się o 190% w zeszłym roku. Zgodnie z raportem Capgemini oraz Interactive Media in Retail Group ilość zamówień z ruchu mobilnego w 2012 roku w Wielkiej Brytanii, w porównaniu do roku 2011 zwiększyła się o 204%.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Wszystko to pokazuje jak wielki potencjał drzemie w mobilnym kanale sprzedaży. Tym bardziej warto zainwestować w wersję mobilną sklepu internetowego.

Jaką technologię wybrać?

Jeżeli zdecydujesz się na sklep internetowy z wersją mobilną, staniesz przed kolejnym wyborem – technologii, w której Twój sklep będzie dostępny dla użytkowników smartfonów i tabletów. Aplikacja mobilna – jest to oprogramowanie działające na urządzeniach przenośnych (telefony komórkowe, smartfony, palmtopy czy tablety), które nie wymaga dodatkowego uruchomienia przeglądarki internetowej lecz działa jako osobna aplikacja.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Wg Raportu interaktywnie.com – Aplikacje mobilne 2013 – Aplikacja sklepowa to niemała inwestycja, zarówno pod względem produkcji, utrzymania, jak i promocji. Ikony aplikacji mobilnych konkurują o miejsce na małym ekranie smartfona – i wygrywają te, z których korzystamy najwięcej. Sens posiadania natywnej aplikacji mobilnej mają przede wszystkim największe projekty, np. Allegro, eBay, Amazon, projekty typu porównywarki cen, cashback (np. dostęp do kamery celem skanowania kodów kreskowych produktów), ewentualnie sklepy internetowe z rzeszą wiernych, oddanych i stosunkowo często kupujących klientów.

Osobna strona, dostosowana tylko do urządzeń mobilnych, na którą nastąpi przekierowanie użytkownika, odwiedzającego sklep przez przeglądarkę internetową w urządzeniu mobilnym. Największym problemem tego rodzaju rozwiązania, jest konfiguracja przekierowań pomiędzy dwoma wersjami strony (desktop <-> mobile), serwis musi rozpoznać z jakiego urządzania następuje wejście na stronę i na tej podstawie odpowiednio przekierować użytkownika. Koniecznym jest też dbanie i utrzymywanie dwóch osobnych wersji strony (front-end), co jest rozwiązaniem mało wygodnym i niepotrzebnie zwiększa zwiększa koszty. RWD – Responsive Web Design – efektem projektowania strony zgodnie z tym trendem jest automatyczne dostosowanie się jej układu do rozdzielczości urządzenia, na którym jest wyświetlana. Nie ma tu znaczenia, czy jest to komputer stacjonarny, laptop, tablet czy smartfon.

Główną zaletą tego rozwiązania jest większa dostępność strony, odczuwalna wygoda przeglądania i przyjemność z odwiedzania – taka strona jest po prostu atrakcyjna graficznie, estetyczna i spójna. Tego rodzaju podejście jest zalecane przez Google: RWD obniża koszty utrzymania, wygląda rewelacyjnie na wszystkich urządzenia, niezależnie od jego rodzaju (smartfon, tablet, laptop, desktop) czy używanego oprogramowania (Android, iOS, Windows, etc.).

Przykłady polskich sklepów responsywnych (RWD):  

  • smartandroid.pl (Magento), sauermann.com.pl (Joomla + VirtueMart), avans.pl (ENP), deezee.pl (i-sklep), sklep.bialcon.pl (iStore), butydc.pl (i-sklep), nicisklep.pl (i-sklep), bronsonvitamins.com (Magento Enterprise), www.avon.pl (Magento), www.emonnari.pl (PrestaShop)

 Wersja mobilne najpopularniejszych sklepów internetowych w Polsce: 

  • answear.com (tylko Apple iPad), perfumeria.pl (brak), komputronik.pl (brak), merlin.pl (brak), zalando.pl (osobna strona m.zalando.pl), tchibo.pl (osobna strona www.tchibo.pl/m), bonprix.pl (osobna strona m.bonprix.pl), euro.com.pl (osobna strona m.euro.com.pl), doz.pl (aplikacja mobilna), allegro.pl (osobna strona m.allegro.pl i aplikacja mobilna)

Podsumowanie

Sprzedaży mobilnej (m-commerce) zdecydowanie nie należy już traktować jako niszowego, marginalnego kanału sprzedaży. Raporty i projekcje potwierdzają jego wzrost oraz pozytywny wpływ na zwiększenie ilości zamówień w sklepie internetowym. Wersja responsywana (RWD) sklepu internetowego jest w tej chwili trendem najbardziej wiodącym. Nic dziwnego, skoro dzięki takiemu rozwiązaniu administrator sklepu nie musi martwić się o to z jakiego urządzenia korzysta odwiedzający jego sklep, dba o utrzymanie tylko jednej strony i jest pewien, że korzysta z rozwiązania nowoczesnego i niezwykle uniwersalnego.

Autor: Tomasz Kaczmarek, e-commerce project manager z poznańskiej agencji interaktywnej Merixstudio