Marki na TikToku: PZPN

Marki na TikToku: PZPN
W cyklu „Marki na TikToku” prezentujemy działania znanych brandów na zdobywającej coraz większą popularność platformie społecznościowej. Tym razem przedstawiamy profil Polskiego Związku Piłki Nożnej – Łączy Nas Piłka.
O autorze
3 min czytania 2020-06-03

Pozostałe części cyklu przeczytasz tu >

O działaniach Polskiego Związku Piłki Nożnej na TikToku opowiada Jakub Kwiatkowski, rzecznik prasowy PZPN.

Jaki jest cel Waszego profilu? Co chcecie za jego pośrednictwem pokazać, wypromować?

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Główne założenia profilu Łączy Nas Piłka na TikToku to promocja zdrowego i aktywnego trybu życia, oczywiście poprzez piłkę nożną – najpowszechniej uprawianą dycyplinę sportu w naszym kraju. Jako Polski Związek Piłki Nożnej staramy się docierać do szerokiej grupy zarówno piłkarzy i piłkarek – także kopiących piłkę amatorsko, z pasji – jak i kibiców. Jednych i drugich nie brakuje również na platformie TikTok. Od kilku lat angażujemy społeczność na profilach „Łączy nas piłka” w pozostałych serwisach społecznościowych, m.in. Facebook, YouTube, Twitter, Instagram. Teraz przychodzi czas na kolejną szybko rozwijającą się platformę.

Kto odpowiada za tworzenie treści?

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Treści na TikToka tworzymy, korzystając niemal wyłącznie z zasobów wewnętrznych. Za koordynację odpowiadają pracownicy Departamentu Komunikacji i Mediów, który dodatkowo wspierają dedykowane osoby z Departamentu Piłki Amatorskiej (Grassroots) oraz Działu Marketingu i Sponsoringu. Wszyscy są wspólnie odpowiedzialni za budowanie wizerunku polskiej piłki w mediach społecznościowych.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się
@laczynaspilka

Kto wie, co to jest swamp football? ##grassrootsfootball

♬ Get Low – DJ Snake;Dillon Francis

Jak wygląda proces tworzenia takich treści? Na jakie kwestie trzeba zwracać największą uwagę?

Archiwum PZPN jest bardzo bogate pod względem treści. Kanał „Łączy nas piłka” w serwisie YouTube, koncentrujący się na contencie wideo, rozwijamy już od kilku lat. Oprócz materiałów, które zostały już opublikowane, mamy też mnóstwo innych filmów i fragmentów, które do tej pory czekają na emisję. Na nich zazwyczaj opieramy proces planowania naszych treści i dobierania ich do odpowiedniej platformy. W wypadku publikacji materiałów na platformie TikTok przede wszystkim będziemy chcieli pokazać, że zdrowy tryb życia daje mnóstwo radości – bez względu na to, czy jest się reprezentantem Polski czy hobbistycznie gra w piłkę z kolegami lub koleżankami.

Jaki rodzaj contentu sprawdza się u Was najbardziej?

Wiadomo, że największym zainteresowaniem cieszy się pierwsza reprezentacja i jej mecze. Ale w wypadku TikToka nasza strategia opiera się o coś więcej. Chcemy pokazać, że wysokie umiejętności piłkarskie są nie tylko w tej najbardziej popularnej, pierwszej kadrze mężczyzn, ale również w młodzieżowych zespołach, w reprezentacji Polski kobiet, czy w rozgrywkach niższych lig. Dodatkowo nieustannie chcemy przybliżać kibicom znane postaci polskiej piłki – pokazać, jacy są reprezentanci i reprezentantki prywatnie. Jak trenują, jak spędzają wolny czas, jaką dietę stosują. To wszystko znajduje się w długofalowym planie komunikacji.

Czy promujecie swój tiktokowy profil w innych kanałach social mediowych?

Informacja o starcie kanału znalazła się we wszystkich naszych kanałach komunikacji. Gdy tylko pojawi się coś naprawdę ciekawego i wartościowego dla różnych grup odbiorców, być może skorzystamy z okazji i dodatkowo wesprzemy taką treść promocją na innych platformach. Co do zasady chcemy jednak, aby materiały wrzucane na platformę TikTok nie były powielane w innych naszych serwisach.

@laczynaspilka

No look pass w wykonaniu @_rl9? WOW ##MyFirstTikTok

♬ Godzilla – Eminem

Co według Ciebie wpływa na to, że dane treści staną popularne?

Nie ma złotej recepty na tzw. viral. Czasami myślimy, że film, który wypuszczamy, będzie miał milionowe zasięgi, a okazuje się, że wcale tak nie jest. I w drugą stronę – film, którego wcześniej być może nie doceniliśmy, angażuje społeczność kilka razy bardziej. Mamy oczywiście świadomość, jakie materiały najbardziej interesują społeczność i wokół tej wiedzy staramy się montować nasze treści. Niemniej jednak dobrze wiemy, że media społecznościowe to żywy organizm – tu zawsze kluczowa jest dla nas odpowiednia reakcja w każdym momencie.

Czy w planach macie korzystanie z social commerce na tiktoku?

Na ten moment nie ma takich planów.

Czy korzystacie/planujecie skorzystać ze współpracy z influencerami, którzy działają na TikToku?

W naszym przypadku najlepszymi influencerami są… po prostu piłkarze. I to nie tylko tacy, jak Robert Lewandowski czy Grzegorz Krychowiak oraz reprezentantki i reprezentanci z kadr młodzieżowych, którzy już są na tej platformie. Myślimy tu także o każdym, kto w wolnych chwilach kopie piłkę i z naszą pomocą może się stać ambasadorem zdrowego, sportowego stylu życia. To na takich osobach chcemy przede wszystkim opierać swoje treści.

W jaki sposób dobieracie influencerów?

Każdy reprezentant kraju, bez względu z jakiej kadry, musi mieć silny charakter, aby dotrzeć do pierwszego zespołu. I te charaktery chcemy pokazywać kibicom. Dodatkowo będziemy bardzo mocno promować pasjonatów gry w piłkę – zarówno tych najmłodszych, którzy wciąż marzą o dotarciu na najwyższy poziom, jak i tym, którzy po prostu traktują futbol jako swoją największą pasję. Zapewniamy, że na naszym profilu każdy znajdzie coś dla siebie.

@laczynaspilka

Na ##DzienDziecka mała zagadka dla Arkadiusza Milika. A jak Wy poradzilibyście sobie z rozpoznaniem reprezentantów Polski? 

♬ Coffee for Your Head – Vinyll

Jakich porad udzieliłbyś markom, które chcą rozpocząć swoją przygodę z TikTokiem?

Krok pierwszy, najważniejszy – osoby odpowiedzialne za prowadzenie konta muszą przede wszystkim dobrze poznać działanie tej platformy. Jest to zupełnie inny świat niż ten, który znamy z Instagrama, Facebooka czy Twittera. Dopiero przekonując się, jacy odbiorcy znajdują się w danym medium społecznościowym i jaki format treści preferują, można zacząć budować strategię. Trzeba wiedzieć, do kogo chcemy dotrzeć z komunikatem, aby w przyszłości nie okazało się, że tworzymy treści sami dla siebie. Warto pamiętać o podstawowej zasadzie: to odbiorca jest zawsze najważniejszy.