– Właściciele kin niechętnie inwestują w sprzęt do audiodeskrypcji, wychodząc z założenia, że filmów z audiodeskrypcją jest zbyt mało. Z kolei dystrybutorzy i producenci nie udostępniają kinom filmów z audiodeskrypcją, bo sale kinowe i tak nie mają odpowiedniego sprzętu, by je odtworzyć. I tu kółko się zamyka” ‒ mówi Tomasz Strzymiński, prezes Fundacji Audiodeskrypcja. Postanowiliśmy rozwiązać ten problem. Movie Guide Dog to aplikacja na telefon, dzięki czemu działa niezależnie od sprzętu w kinie. Pokazuje listę filmów z dostępną audiodeskrypcją. Użytkownik ściąga na telefon audiodeskrypcję do filmu, który chce obejrzeć, i idzie do kina. Aplikacja synchronizuje audiodeskrypcję ze ścieżką dźwiękową filmu, i już można oglądać! Stworzenie bazy audiodeskrypcji i mechanizmu synchronizacji jest tańsze niż zakup specjalistycznego sprzętu do kin, ale nadal wymaga zaangażowania pewnych środków. Stąd kampania.
Kampania rozpoczęła się od Wieczoru z Audiodeskrypcją na antenie Ale Kino Plus. Stacja wyświetliła trzy filmy z audiodeskrypcją. Jeden z nich ‒ „Głębokie błękitne morze” został poprzedzony specjalnym wydaniem „Kino Mówi” (godzina 20.10). Gośćmi Błażeja Hrapkowicza byli Barbara Szymańska, krytyk filmowy i wiceprezes Fundacji Audiodeskrypcja, oraz publicysta Michał Zygmunt. To pierwsze spotkanie widzących i niewidzących krytyków. Dyskusja dotyczyła m.in. aspektów wizualnych filmu Terence’a Davisa, interpretacji użytych środków filmowych i roli obrazu w odbiorze kina.
Zobacz również
Kontynuacją kampanii są działania w sieci i w kinach. Powstał film, który pokazuje, że emocje, jakie przeżywamy w kinie, są uniwersalne, niezależnie od zmysłów, którymi się posługujemy.
Film wyreżyserowała Kamila Tarabura, za zdjęcia odpowiadał Kajetan Plis, dźwięk stworzył Kuba Pietrzak ze studia Juice. Reklama jest dostępna po polsku i po angielsku, także w wersji z audiodeskrypcją.
#PrzeglądTygodnia [09-15.09.2025]: minimalizm w kampanii OOH Braci Sadowników, fundacja Igi Świątek, Grupa Arche na rzecz demografii
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Szczegółowe informacje na temat projektu można znaleźć na stronie www.movieguidedog.com.
Zbiórka funduszy odbywa się dzięki uprzejmości serwisu Wspieram.to. W Polsce jest około 145 tysięcy osób niewidomych i około 700 tysięcy osób słabowidzących, w Europie ponad 26 milionów i jednych, i drugich. Dzięki Movie Guide Dog będą one mogły oglądać filmy z audiodeskrypcją, niezależnie od sprzętu znajdującego się w kinie. Aplikacja będzie dostępna na systemy iOS i Android.