5 najczęstszych błędów w SEO

5 najczęstszych błędów w SEO
Odpowiednia optymalizacja strony pod wyszukiwarki to proces zależny od wielu zmiennych. Najwyższe pozycje zdobywają Ci, którzy myślą o użytkownikach i unikają najczęstszych błędów konkurencji. Wygrają Ci, którzy myślą długofalowo, są pracowici i cierpliwi.
O autorze
3 min czytania 2012-08-22

 Jak zatem wygrać w praktyce i jakich błędów w gonitwie za 1-szą pozycją unikać? Zobacz sam!

1. Nieprawidłowe słowa kluczowe

Odpowiednie badanie słów kluczowych to jeden z pierwszych podstawowych kroków podczas przygotowań do marketingu w wyszukiwarkach. Element jest na tyle oczywisty, a zarazem skomplikowany, że niektórzy specjaliści cały czas polegają w tym miejscu. Odpowiednie zbadanie rynku fraz kluczowych i dostosowanie do naszych potrzeb jest niezmiernie istotne, ponieważ będzie determinować dalszą optymalizację strony. Wielu marketerów z dużą rezerwą podchodzi do słów long tailowych, tym samym robiąc sobie krzywdę i pozycjonując się na frazy bardzo ogólne i trudne. Ważne w tym momencie jest określenie swoich celów i dobranie do nich najlepszej strategii. Prowadzisz sklep internetowy, a Twoim celem jest zwiększenie sprzedaży? Nic prostszego. Przeanalizuj jakich produktów z Twojego sklepu najczęściej poszukują internauci i zoptymalizuj odpowiednie podstrony pod te frazy. Sam szybko się przekonasz, że pozycjonowanie na frazę „Samsung Galaxy SIII cena” będzie znacznie bardziej opłacalne niż „tanie telefony komórkowe”. Bardzo pomocne w tym zakresie będą narzędzia Google, takie jak: Google Insights for Search, Google Trends, Narzędzie Adwords do słów kluczowych.

2. Niska jakość tekstów na stronie

Od dawna wiadomo, że na sukces strony w wyszukiwarce bardzo duży wpływ ma treść. Nie bez powodu wśród specjalistów SEO od dawna funkcjonuje powiedzenie „Content is king”. Przekorni często odpowiadają, że „Links are still king and content is just a king’s bit**”, ale prawda jest taka, że bez dobrej treści na stronie, witryna nie ma szans na wysokie pozycje w wyszukiwarce. Obok niezmiernie ważnych linków przychodzących, roboty wyszukiwarek bezustannie przykładają ogromną uwagę do odpowiednio zoptymalizowanej treści. Jednak, co ważne, dobra jej optymalizacja to nie wszystko. Treść jest tworzona przede wszystkim dla internautów, dlatego jej wysoka jakość powinna być priorytetem. W związku z tym, nie może ona być w żadnym wypadku generowana przez automatyczne dodawarki, czy przez copywriterów o wątpliwym warsztacie i znajomości produktu. Nie może także zawierać upchanych na siłę fraz kluczowych, wielokrotnie zabierając tekstom wszelki sens. Wysoka jakościowo i dobrze zoptymalizowana treść z pewnością zostanie odebrana pozytywnie zarówno przez internautów, jak i roboty wyszukiwarek.

3. Tworzenie strony w nieprzyjaznych technologiach

Maszyny nie są doskonałe. Są bliskie doskonałości, lecz nie są doskonałe. To samo tyczy się robotów wyszukiwarek. Ich niedoskonałość objawia się mianowicie na braku umiejętności odczytywania treści w ramach niektórych technologii tworzenia stron. Jeszcze kilka lat temu niedoskonałość ta była bardzo krzywdząca dla wielu stron. Wielu webmasterów zachwyconych wspaniałymi możliwościami Flasha budowała strony wyglądające naprawdę świetnie (szczęśliwie takich stron jest co raz mniej). Niestety jednak strony stawiane we Flashu, czy z elementami Javascript są zupełnie niewidoczne dla robotów. Tym samym, nie są one w stanie odczytać jakiejkolwiek treści, a co za tym idzie prawidłowo zaindeksować witrynę. Warto zwrócić na to uwagę i zastanowić się, czy zjawiskowe animacje mają dla nas większą wartość, niż wysoka pozycja w wyszukiwarce i uniknąć sytuacji, takiej jak poniżej… Rys. Typowy przykład, czyli Flash: Ludzie vs. Roboty, źródło: www.seomoz.org/beginners-guide-to-seo/basics-of-search-engine-friendly-design-and-development

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj


4. Przyjazne linki URL

Wielu marketerów cały czas zapomina jak ważne są dobrze zoptymalizowane linki. Na rynku powstaje co raz więcej skomplikowanych i rozbudowanych serwisów. Często staje się to przyczyną zaniedbania odpowiedniej optymalizacji linków, która jak się okazuje jest niezmiernie ważna dla pozycjonowania strony w wyszukiwarkach. W wielu przypadkach nie chodzi tu tylko o zawarcie w linku słów kluczowych. Chodzi tu przede wszystkim o to, aby link był przyjazny, krótki, a nawet łatwy do zapamiętania. Jak często w sklepach internetowych spotkaliście się z takim linkiem: 

Zapewne często. A w tej sytuacji wystarczyła dobra optymalizacja, która po raz kolejny przynosi efekty zarówno dla internauty, jak i robota wyszukiwarki. W efekcie powstaje znacznie lepiej wyglądający link:  

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Czyż życie nie jest łatwiejsze i przyjemniejsze z takimi linkami?

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

5. Brak aktualizacji treści

Innym, równie często popełnianym błędem podczas prowadzenia działań SEO jest zupełne zaniedbanie aktualizacji treści na stronie. Tak jak wspomniałem wcześniej, dobra treść na stronie to podstawa. Jednak tak samo istotne jest jej regularna aktualizacja. Nic nie ma tak złego wpływu zarówno na wizerunek, jak i SEO jak przedawniona treść. Z pewnością z własnego doświadczenia także potwierdzicie, że nie ma nic gorszego niż stary artykuł na blogu, czy promowany model telefonu sprzed roku w sekcji „Najnowsze”. Tym bardziej, że często aktualizowane strony są lepiej i częściej indeksowane, a przecież właśnie o to nam chodzi, prawda?

Podsumowując…

Jak pewnie zauważyliście, wiele z tych błędów bardzo często dotyczy także użytkownika. Pokazuje to prawdę, o której wielu specjalistów niestety zapomina. Mianowicie, promocja strony, optymalizacja i pozycjonowanie robimy przede wszystkim dla internautów, a nie dla robotów. I o tym należy pamiętać. Wówczas znacznie zwiększymy swoje szanse na uniknięcie tych i wielu innych błędów w SEO.

Krzysztof Świtoński jest specjalistą ds. Public Relations w agencji WebDoctor. Do jego głównych obszarów działania należą: ePR oraz Inbound Marketing (Social Media oraz SEO). Oprócz pracy w agencji Krzysztof Świtoński jest redaktorem naczelnym serwisu SeoPortal.pl, gdzie odpowiedzialny jest m.in. za sekcję SEO. Prywatnie pasjonat piłki nożnej i squasha.