Dlaczego zgodziłeś się na propozycję bycia przewodniczącym jury Innovation?
To dla mnie przede wszystkim ogromny zaszczyt i wyróżnienie, za które jestem wdzięczny organizatorom Innovation 2021. Myślę, że wartości i założenia, na których jest oparty konkurs, są mi bardzo bliskie. Zwłaszcza główne kryterium – a więc zmiana i potencjał jej oddziaływania na przyszłość – to pewien drogowskaz, którym kieruję się we wszystkich swoich działaniach, także w biznesie czy marketingu.
Jak się ocenia innowacje?
Innowacja rodzi się według mnie wtedy, kiedy widząc to co wszyscy, dostrzegamy coś, czego nikt nie zauważył. Rozwiązania, które rzeczywiście są innowacyjne, zazwyczaj można poznać po tym, że niosą ze sobą pewną porcję ciekawości, zaskoczenia i emocji.
Zobacz również
Często zdarza się, że jako konsumenci bywamy nieświadomi istnienia pewnych problemów lub nie zdajemy sobie sprawy, że czegoś nam brakuje. Jeśli nagle pojawia się produkt lub usługa, która nie tylko uświadamia nam problem, ale od razu go adresuje, to możemy czuć się podwójnie zaskoczeni – i właśnie ten moment fascynacji i podekscytowania można potraktować jako wyznacznik innowacji.
Dlaczego innowacja jest tak ważna w biznesie, w komunikacji i w marketingu?
Z dwóch powodów. Po pierwsze dlatego, że ma ogromny potencjał do kształtowania każdej z tych dziedzin. Innowacyjne rozwiązania mogą zarówno adresować proste, pojedyncze problemy, jak i redefiniować całe rynki lub dziedziny wiedzy. W tym jednym pojęciu mieści się zdolność do zmiany status quo, bez względu na dziedzinę.
Po drugie – proces powstawania innowacji, oprócz widocznego rezultatu w postaci np. produktu czy usługi, ma też kilka efektów ubocznych, z których najważniejszym jest aktualizacja stanu wiedzy – a więc również nauka na błędach i wyciąganie z nich wniosków. To dlatego tak wiele największych firm i organizacji inwestuje w badania i rozwój – swoją pozycję zawdzięczają temu, że sprawdzili wszystkie możliwe drogi, definiując zarówno te błędne, jak i te właściwe.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Mógłbyś podać przykłady innowacji, które zrobiły na Tobie największe wrażenie w ciągu ostatnich kilku miesięcy?
Z ogromnym zainteresowaniem obserwuję zmiany, które w błyskawicznym tempie pojawiają się w mojej branży, a więc na styku finansów i technologii. To między innymi rosnąca popularność odroczonych płatności w e-commerce czy nowe technologie płatnicze, jak choćby polski PayEye. Nie mogę też nie wspomnieć o Aion Banku, którym mam przyjemność kierować w Polsce i z którym mamy ambicje zrewolucjonizować finanse.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Co nowego w tym roku pojawiło się w konkursie Innovation?
Myślę, że najciekawszą zmianą w tej edycji jest przeniesienie środka ciężkości. Organizatorzy konkursu w tym roku położyli nacisk nie tylko na pomysły nowatorskie, ale też takie, które wybiegają daleko w przyszłość. Edycja 2021 poza współczesnymi problemami adresuje też te, z którymi dopiero przyjdzie nam się zmierzyć. To jasny komunikat i wskazanie tendencji, z którą osobiście bardzo się zgadzam – konieczność myślenia o sobie i świecie w perspektywie kilku kroków do przodu.
Dlaczego warto zgłosić się do konkursu?
Dlatego, że jest to świetna przygoda i lekcja nowatorskiego, nieszablonowego myślenia, które uczestnicy będą mogli przełożyć na wszystkie swoje działania i aktywności – zarówno związane z pracą, jak i zainteresowaniami. Z doświadczenia wiem też, że udział w konkursie Innovation może być początkiem czegoś zupełnie nowego – spora grupa uczestników poprzednich edycji przystępuje do konkursu regularnie co roku, a niektórzy z nich z sukcesem zrealizowali swoje pomysły. Udział w konkursie to również informacja, która zawsze przyciąga uwagę rekruterów. Zatem w praktyce, przystępując do Innovation ‘21 można tylko zyskać.