Choć jeszcze dwa lata temu telefon z systemem Android lub iOS był jedynie obiektem marzeń wielu Polaków, dziś jest produktem ogólnodostępnym i chętnie wybieranym przez konsumentów (w ciągu czterech lat liczba smartfonów wzrosła 27-krotnie). Jesteśmy pewni – rok 2012 jest rokiem mobile’u. Postanowiliśmy więc sprawdzić czy i jak obecne na polskim rynku marki podążają za tym trendem.
Założenia:
Pod lupę wzięliśmy 200 najpopularniejszych polskich brandów korzystając z badań opublikowanych przez TNS Pentor oraz rankingu najcenniejszych polskich marek 2011 roku, jaki ułożył dziennik „Rzeczpospolita”. Ocenialiśmy dostępność stron mobilnych dla użytkowników korzystających z telefonów komórkowych wyposażonych w systemy Android lub iOS. Sprawdziliśmy funkcjonalności i łatwość odnalezienia poszukiwanych treści.
Zobacz również
Efekty:
Wyniki raportu okazały są jednoznaczne – marki nie nadążają za mobilnymi trendami. Jedynie osiemnastu producentów (z 200) zdaje sobie sprawę z siły mobile’u i działa w tym segmencie. Najlepiej funkcjonują marki zgromadzone w kategoriach: rekreacja i kultura, transport oraz łączność (kategorie wytypowane zostały na podstawie koszyka dóbr i usług GUS), a w czołówce znalazły się takie brandy jak: Winiary, Reserved, Orlen, Samsung i HBO.
Najsłabiej radzą sobie firmy reprezentujące kategorie: alkohol i tytoń oraz zdrowie. Jednak ich promowanie i reklamowanie podlega daleko idącym ograniczeniom, stąd także ich obecność w internecie jest dużo słabsza w porównaniu z innymi kategoriami.
Wnioski:
Marki, które unikają rozwiązań mobile’owych tracą możliwość najbardziej osobistej i spersonalizowanej formy komunikacji ze swoimi klientami. Brandy znajdujące się w kategoriach obecnych na szarym końcu naszego zestawienia będą musiały nadrobić zaniedbania, zapewne więc zanotują największy wzrost, natomiast liderzy będą umacniać swoje pozycje.
Światowy Dzień Książki 2025. Marketerzy polecają swoje ulubione lektury
– Nasze badanie miało na celu pokazanie, jak duża jest dysproporcja między przyrostem użytkowników w mobile’u a aktywnością marek na tym polu. Najlepiej ocenione brandy pokazują, że wiedzą jaka jest przyszłość w ich branżach i dbają o swoich konsumentów – są więc naturalnie liderami w swoich kategoriach i wzorami do naśladowania dla konkurencji. Analizujemy dokładnie ich działania dzięki czemu możemy dostarczać naszym klientom skuteczne rozwiązania – podkreśla Marcin Zaremba, Head of Business LoveMobile.
Słuchaj podcastu NowyMarketing