Zdjęcie royalty free z Fotolia
Będą się one przejawiać w dalszej redukcji liczby nośników reklamowych w polskich miastach.
Zobacz również
Zmniejszenie liczby nośników może wreszcie dać impuls do rozwoju nowoczesnych sieci reklamowych digital OOH (DOOH), co przy wysokiej podaży tradycyjnych nośników było do tej pory nieopłacalne dla firm reklamy zewnętrznej, ze względu na koszty takich urządzeń. Podobny trend widzimy od kilku lat na bardziej rozwiniętych rynkach – w USA i zachodniej Europie.
Warto śledzić to, co dzieje się zwłaszcza na rynku brytyjskim. A dzieją się ciekawe rzeczy. Bardzo prężnie rozwijają się tam sieci reklamowe DOOH, co sprawia, że reklama zewnętrzna staje się medium cyfrowym.
Oto kilka trendów, które już zostały zapoczątkowane i wygląda na to, że będą się rozwijać w tym roku i w latach następnych, a które przedstawił ostatnio Nick Halas, head of futures, czyli specjalista od przyszłych technologii w Posterscope:
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Lepsze wykorzystanie danych
Konsumenci coraz częściej oczekują, aby komunikaty były skrojone pod ich indywidualne potrzeby. Reklama zewnętrzna wykorzystuje już dane o pogodzie, ruchu samochodowym, dane z aplikacji mobilnych. Reklamodawcy mogą wykorzystać takie dane do lepszej personalizacji i dostarczania właściwego przekazu we właściwym czasie i właściwym miejscu.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Przykładem może być zeszłoroczna kampania reklamowa gry Fallout 4. Komunikaty reklamowe były prezentowane w miejscach, w których osoby zainteresowane tematyką gier najczęściej komunikowały się przez media społecznościowe – w tym przypadku Twittera. Ten proces, czyli profilowanie geo-behawioralne zaplanowano przy użyciu nowatorskich narzędzi – Plannera optymalizującego widownię i Locomizera – narzędzia wyszukującego widownię według zadanego klucza. Efekt był taki, że reklamy gry Follout 4 były wyświetlane na cyfrowych nośnikach OOH w tych miejscach i porach dnia, gdzie przebywała duża liczba zainteresowanych osób.
źródło. www.pioneeringooh.com/social-behaviour-to-optimise-ooh-distribution-for-fallout-4-game-release
Reklama zewnętrzna jako nowa witryna sklepowa
Już dziś w niektórych miastach na świecie można zamówić przez internet kawę w drodze do pracy i odebrać ją w wybranej kawiarni Starbucks o określonej godzinie. Różne produkty zamówione przez nas przez Internet mogą trafić na nasze biurko tego samego dnia, a nawet w ciągu godziny. Klienci mając dostęp do internetu w smartfonach, mogą robić zakupy jeszcze w drodze do sklepu, a reklama zewnętrzna staje się witryną sklepową wpływającą na decyzje zakupowe osób, które ją zobaczą.
Programmatic
Automatyzacja procesów zakupowych w mediach staje się normą, a nośniki cyfrowe reklamy zewnętrznej upodabniają jej planowanie do planowania kampanii w internecie.
Nośnik reklamowy – platforma do komunikacji
Nośniki reklamowe zamieniają się w platformy do prezentowania kontentu kreowanego nie tylko przez reklamujące się marki, ale także ich odbiorców.
Aplikacje takie jak Periscope czy Snapchat umożliwiają komunikację z konsumentami, którzy tworzą kontent natychmiast prezentowany na nośnikach DOOH. Przykładem mogą być kampanie Apple „Zrobione iPhonem 6” czy #HolidaySpam marki Three – brytyjskiego operatora gsm.
źródło: www.mindshareworld.com/uk/news/three-holidayspam-wins-clear-channel-outdoor-award
Adblocking
Coraz więcej osób używa adblocka zarówno na komputerach, jak i smartfonach. Nie dotyczy to reklamy zewnętrznej, której nie da się wyłączyć. DOOH daje szansę na ścisłą współpracę agencji digitalowych z firmami outdoorowymi.
Zakupy przez OOH
Upowszechniają się płatności bezdotykowe, płatności mobilne. A gdyby tak można było płacić przez nośnik reklamowy? Reklama zewnętrzna mogłaby zmienić rolę – zamiast budować świadomość marki, umożliwiać zakupy w czasie rzeczywistym.
Przykładem może być kampania Cancer Research UK – nośnik reklamowy umożliwiał dokonanie „bezdotykowej” darowizny.
źródło: www.marketingmagazine.co.uk/article/1330378/cancer-research-contactless-donations-shop-windows
Pozytywne doświadczenia
Rosnąca popularność adblocka pokazuje, że konsumenci ignorują przeszkadzające, natarczywe reklamy, które nie mają dla nich żadnej wartości. Reklamodawcy i pracujące dla nich agencje szukają pomysłów na bardziej kreatywne kampanie reklamowe angażujące i wywołujące pozytywne doświadczenia u konsumentów.
Sztuczna inteligencja
Reklama zmienia się w reakcji na nastrój osób na nią patrzących. Dzięki kamerze zainstalowanej na nośniku reklamowym i odpowiednim algorytmom można zmierzyć zaangażowanie obserwatorów reklamy. W zależności od nastroju obserwatora ulegają zmianie niektóre elementy projektu – hasło, font, grafika. Reklama potrafi wyłapać, czy osoba patrząca jest smutna, wesoła a może w neutralnym nastroju i przez zmianę projektu – wywołać pożądaną reakcję.
Beacony
Coraz częściej będą montowane w billboardach beacony.
Przykładem może być kampania marki Pimm’s (Diageo), w której – dzięki zastosowaniu beaconów w lokalnych londyńskich pubach – co 5 minut mierzono zajętość miejsc, przez zliczanie liczby smarfonów w danym miejscu. Lokalne nośniki reklamy zewnętrznej informowały przechodniów, do których pubów się udać, aby znaleźć wolne miejsce.
źródło: www.marketingweek.com/2015/06/25/diageo-trialling-beacons-with-pimms-campaign-as-it-looks-to-be-more-impactful
Wartości społeczne równie ważne, jak biznesowe
W dzisiejszych czasach liczy się nie tylko produkt, ale także marka i wartości, jakie za nią idą. Reklama ma służyć nie tylko reklamodawcy, ale przede wszystkim być nośnikiem wartości ważnych dla odbiorcy i pozytywnie wpływać na społeczność.
Bardzo ciekawe czasy nadchodzą dla reklamy zewnętrznej – wszystkim fanom tego medium, klientom, domom mediowym, agencjom reklamowym i konkurencji życzę wielu nowych inspiracji i ciekawych pomysłów w Nowym Roku!