Czy w przyszłości wyszukiwarki przechytrzą marketerów?

Czy w przyszłości wyszukiwarki przechytrzą marketerów?

Wielu marketerów zadaje sobie pytanie: czy słowa kluczowe mają jeszcze znaczenie? Trudno znaleźć na nie jednoznaczną odpowiedź. Słowa kluczowe liczą się nieco mniej niż w przeszłości, ale nadal odgrywają ważną rolę przy ustalaniu rankingów treści internetowych.

Zdjęcie royalty free z Fotolia 

Biorąc pod uwagę zmiany, które Google wprowadziło w ciągu ostatnich kilku lat, możemy jednak przypuszczać, że frazy kluczowe będą niedługo interpretowane przez algorytmy sterowane przez sztuczną inteligencję. Od 2015 roku wyszukiwarka Google jest wspomagana przez technologię „RankBrain”, która umożliwia lepsze zrozumienie fraz wpisywanych do wyszukiwarki.

Co czeka dziedzinę SEO w przyszłości? Czy marketerzy będą mieli coraz mniej do powiedzenia?

Przyszłość pozycjonowania (SEO)

Google od zawsze dyktuje zasady SEO. Za każdym razem, gdy pojawia się nowa wersja algorytmu, najlepsze praktyki SEO szybko ulegają zmianie. Na podstawie modyfikacji, które zaszły w ciągu ostatnich kilku lat, możemy wyciągnąć kilka podstawowych wniosków.

Google coraz bardziej koncentruje się na tzw. „semantic search”, które ma za zadanie usprawnić jakość usług poprzez lepsze zrozumienie zamiarów użytkowników, jak również szerszego kontekstu odnośnie wyszukiwania (np. lokalizacja, wykorzystane słowa kluczowe, synonimy, naturalny język itd.) Oprócz tego Google poświęca coraz więcej zasobów na rozwój wyszukiwań mobilnych i chce całkowicie wyeliminować możliwość „ogrania” algorytmów, zostawiając marketerom do dyspozycji wyłącznie podstawowe możliwości optymalizacji. Biorąc to pod uwagę, możemy liczyć na to, że kontekst wyszukiwania będzie w przyszłości ważniejszy niż to, jakie słowa kluczowe użytkownik ostatecznie wpisuje do wyszukiwarki. 

Wspomniane trendy będą miały znaczny wpływ na najbliższą przyszłość świata SEM (Search Engine Marketing). Efektywny marketing będzie w większym stopniu polegał na:

  • tworzeniu znakomitych treści opartych o konkretne, naturalne zapytania oraz lokalizację geograficzną,
  • umiejętności zaangażowania czytelników, widzów i słuchaczy,
  • przydatności oraz ogólnej wartości tworzonych przez nas treści.   

Z drugiej strony, mniejszą wagę będziemy przykładać do:

  • budowania linków,
  • technicznego SEO,
  • aktualności treści.

W pewnym sensie powrócimy więc do zasad, które rządziły marketingiem jeszcze przed powstaniem Internetu. Oprócz oczywistych zmian w dystrybucji treści, najlepszy marketing w przyszłości (tak jak najlepsze reklamy z przeszłości), będzie polegał na umiejętności przyciągnięcia uwagi oraz zaangażowania konsumentów. W kolejnych kilku latach, Google prawdopodobnie będzie dążyć do uodpornienia się na wszelkiego rodzaju możliwości manipulacji wynikami, przez co osiągnięcie topowych pozycji będzie coraz trudniejsze.

Przyszłość wyszukiwania

Jak będzie wyglądało wyszukiwanie w najbliższej przyszłości? Odpowiedź może być prostsza niż myślimy. Wszystko, co widzieliśmy do tej pory, wskazuje na to, że wyszukiwania staną się nierozerwalnie połączone z tym, czego od zawsze oczekują konsumenci (czyli ze zdobyciem informacji w łatwy i atrakcyjny sposób). Google nadal będzie serwowało nam reklamy, ponieważ na tym polega ich model biznesowy. Organiczne wyniki wyszukiwania będą jednak zależały wyłącznie od przydatności treści, a niekoniecznie od liczby słów kluczowych czy liczby linków zwrotnych prowadzących do konkretnej strony. Wyszukiwanie w przyszłości będzie więc polegało wyłącznie na zaspokojeniu potrzeb  konsumenta. Poniżej znajdziesz niektóre z pozostałych zmian, których możemy spodziewać się w ciągu kolejnych kilku lat: 

  • Twoja lokalizacja geograficzna określi otrzymane wyniki wyszukiwania. Zmiany tego typu widać już dzisiaj, lecz w przyszłości będą one stanowiły główną siłę wyszukiwarek. Większość wyszukiwań będzie przeprowadzana przy pomocy urządzeń mobilnych, które w wielu przypadkach są powiązane z określoną lokalizacją. Wystarczy, że poszukasz „najlepszej restauracji”, a odpowiedź będzie za każdym razem zależała od Twojego położenia. Wpisywanie nazwy miasta lub dzielnicy stanie się zbędne, a algorytm Google będzie w stanie zaczerpnąć informacje na temat miejsc z różnorodnych baz danych (np. 4-Square, Yelp, Trip Advisor, Google Places), aby dostarczyć użytkownikom najlepszych wyników.
  • Następna zmiana będzie spowodowana rozwojem technologii Internet of Things (IoT). Urządzenia tego typu posiadają własne bazy danych (np. lokalizacja stacji miejskich, gdzie można wynająć rower, dostępność miejsc parkingowych w danej lokalizacji, dostęp do kamer publicznych, szczegółowe dane na temat pogody w konkretnym miejscu itd.) W przyszłości Google z pewnością zintegruje wyszukiwania z tym nowym rodzajem technologii. 

Oprócz wspomnianych zmian, z pewnością pojawią się również nowe technologie, o których nie mamy jeszcze pojęcia. Na horyzoncie pojawiają się już technologie z zakresu sztucznej inteligencji. Możemy oczekiwać, że to one będą w przyszłości odpowiadać za rozwój algorytmów wyszukiwania, jeszcze bardziej ograniczając możliwości wykorzystania przez marketerów systemu na własną korzyść. 

Przyszłość marketingu w wyszukiwarkach

Jak zmiany te wpłyną na przyszłość przemysłu marketingowego? Marketerzy nadal będą odgrywać ważną rolę w każdym biznesie, lecz zakres obowiązków z pewnością ulegnie zmianie.

Nawet jeśli nie uda się wpłynąć na wyniki wyszukiwania dzięki taktykom SEO, nadal będzie trzeba tworzyć takie treści, które zachęcą klientów do działania. Technologie ulegają ciągłym zmianom, ale możemy liczyć na to, że rola marketerów w biznesie pozostanie niezachwiana. Osoby odpowiedzialne za zwiększanie poziomu sprzedaży zawsze będą potrzebne.  

 

Piotr Michalak
Specjalista ds. Projektów SEO, Grupa TENSE

Komentarze

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij