10 dobrych rad dotyczących prowadzenia sprzedażowego profilu na Instagramie

10 dobrych rad dotyczących prowadzenia sprzedażowego profilu na Instagramie
Do potencjału Facebooka w tym momencie nie trzeba nikogo przekonywać. Rzecz ma się inaczej z Instagramem, który pomimo tego, iż stał się kolejnym kanałem wręcz idealnym do sprzedaży produktów, dla wielu nadal uchodzi za serwis, który służy do wrzucania ładnych zdjęć i podglądania życia innych ludzi.
O autorze
7 min czytania 2017-06-07

fot. unsplash.com

Nic bardziej mylnego! Poniżej znajdziecie 10 sposobów na to, jak wykorzystać jego sprzedażowy potencjał.

Na początek trochę statystyk. Aktywnie z Instagrama (czyli logując się przynajmniej raz dziennie) korzysta na świecie ponad 400 mln osób, w tym 150 mln z relacji, a liczby te cały czas rosną. 70% użytkowników obserwuje przynajmniej jedną markę na Instagramie, a ponad 61 % “daje serduszka” wpisom “produktowym”, czyli powiązanym z jakąś firmą. W Polsce mamy prawie 1,5 mln aktywnych mężczyzn i ponad 2,20 mln aktywnych kobiet. 87% to osoby w wieku 18 – 34 lata, zatem nie można dalej twierdzić, że Instagram to portal dla nastolatek. Co ciekawe, Polski użytkownik Instagrama korzysta z niego aż 10 razy dziennie! Jesteśmy też aktywniejsi w dodawaniu contentu niż przeciętny użytkownik serwisu na świecie.

Warto przy tworzeniu treści pamiętać też o tym, kiedy najczęściej korzystamy z Instagrama: tuż po przebudzeniu, w podróży, w czasie relaksu, w przerwie na lunch czy podczas przejazdu komunikacją miejską. Od 2 czerwca 2016 roku na Instagramie, podobnie jak na Facebooku zaczął działać algorytm treści, które do nas docierają, zatem dopasowanie contentu do użytkownika i sytuacji, w jakiej się znajduje, jest niezwykle ważne. Co wpływa na algorytm? Głównie 4 czynniki: nasze wcześniejsze interakcje z postami profilu w postaci “serduszka” czy komentarza, wymiana wiadomości prywatnych; strony które wyszukiwaliśmy znajdują się wyżej na liście treści, a także osoby, które znamy w prawdziwym życiu.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Pierwsza podstawowa zasada sprzedażowej obecności na Instagramie — do zapamiętania przede wszystkim, to “Sprzedawaj, jak gdybyś nie sprzedawał”. Instagram pomimo swojego biznesowego potencjału nadal jest portalem społecznościowym do wrzucania ładnych zdjęć — nie grafik przygotowanych na Facebooku lub pod reklamę banerową. Ma inspirować, budować społeczność i nienachalnie zachęcać do zakupu. Przykład? Answear, Tołpa czy Venezia.

Tak rób:

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Tego się wystrzegaj: 


1. Upewnij się, że prowadzisz konto firmowe.

Jeżeli nadal prowadzisz profil na Instagramie jako osoba prywatna, możesz to zmienić jednym kliknięciem w ustawienia. Zalety konta firmowego? Po pierwsze: umożliwiasz swoim potencjalnym klientom, szybki kontakt z firmą (przyciski z Call To Action).

Po drugie dostajesz dostęp do szybkich statystyk takich jak liczba wyświetleń zdjęcia/wideo i aktywności z nim związanych, dane demograficzne obserwujących profil oraz godziny, oraz dni, w których obserwujący są najbardziej aktywni. Od niedawna jest także możliwość śledzenia statystyk dotyczących relacji.

2.Dobry opis to podstawa!

Link w bio, czyli w opisie Twojego profilu, to jedyny klikalny link, jaki będziesz mógł dodać! Dobrze zatem, aby sam opis był dobrze skonstruowany i zachęcał do przejścia na stronę. 

  • Bio powinno być krótkie i treściwe.

  • Najlepiej, jeśli zawiera też emoji.

  • Możesz poinformować o swojej aktywności w innych mediach społecznościowych. (Aloha)

  • Dodaj w opisie oficjalny hasztag Twojej marki.

  • Zachęć do aktywności związanej z marką. (Zalando)

Pamiętaj, że wiele o Twoim profilu mówi też stosunek obserwowanych do obserwujących. Tych drugich powinno być zdecydowanie więcej. Odwrotne proporcje deprecjonują Twoją markę, a także mogą wskazywać na to, że jesteś spamerem.

3. Rób dobre zdjęcia!

Tak jak na Facebooku, tak i na Instagramie ważna jest spójność w tworzeniu contentu. Na tym kanale nie wiąże się to jednak z brandingiem i spójną identyfikacją graficzną, a spójnością w tworzonych zdjęciach i ich obróbce. Ustal:

  • filtry i schemat kolorów, z których będziesz cały czas korzystał (skorzystaj z Adobe Color CC),
  • postaw na aplikacje wspomagające robienie dobrych zdjęć i ich obróbkę (Snapseed, Afterlight, VSCO),
  • wybierz programy do tworzenia prostych grafik (Canva, PicMonkey, Pixlr),
  • wybierz także programy do tworzenia i obróbki video (Boomerang, Hyperlapse, InShot, Flipagram, Vivavideo),
  • postaw na jedną, góra dwie czcionki, z których będzie korzystał podczas tworzenia prostych grafik.

Tego typu działania budują świadomość marki wśród użytkowników, a przede wszystkim lojalność wobec firmy czy produktu. Przy tworzeniu stylu komunikacji wizualnej należy pamiętać o tym, aby była w zgodzie z filozofią i stylem komunikacji marki oraz mocno reprezentowała jej charakter. Warto także pamiętać o tym, że profil na Instagramie to już nie tylko zdjęcia, ale różne formaty postów, a obecna tam grupa docelowa wymaga kreatywności w działaniach.

Spójność z charakterem marki – idealnym przykładem jest producent zegarków @shoreprojects.

Spójność stylu – monochromatyczny profil @matsudaeyewear

Jednoznaczna kolorystyka – pastelowo różowy profil @cliniquepolska

 

Różnorodne formaty postów – idealnym przykładem jest profil @ciepielewska_design, który wykorzystuje gridy, formaty video oraz albumy.

Najważniejsze, ale i najtrudniejsze jest zachowanie kreatywności w postach, warto podejrzeć, co robi w tym kierunku @mamsmakanamaka, @tolpa_mniej_wiecej czy @groehrs.

4.Treść dobrej jakości

Pomimo tego, że Instagram to portal, którymi rządzą zdjęcia – w szczególności w przypadku komunikacji sprzedażowej dobre copy to podstawa. O czym warto pamiętać?

  • Copy w ogóle powinno znaleźć się w Twoim poście – wiele marek o tym zapomina dodając jedynie hasztagi,
  • Stosuj emotikony / emoji – zwracają uwagę na najważniejsze słowa / treści oraz zwiększają zaangażowanie – niejednokrotnie o ponad 60%,
  • Dziel copy na na treści dla nowych i “starych” obserwatorów

  • Dodaj, znaną każdemu Instagramowiczowi, regułę “Link w bio”  w poście,

  • Poinformuj o aktualnej promocji 

  • Wpisz kod produktu, 

  • Zawrzyj link do strony w tekście (mimo, że jest nieklikalny istnieje szansa, że użytkownik go po prostu przepisze, jeżeli produkt mu się spodoba), 

  •  Nie zapominaj o Call to Action! Słowa “Kupuję” czy “Wchodzę” mają o 90% większą szansę na konwersję, niż “Kup” czy “Wejdź”.

Z treścią wiążą się także hasztagi. Ich maksymalna ilość w poście to 30, ale możesz przetestować ich optymalną dla Twojej marki ilość czy spróbować dodawać je w pierwszym komentarzu pod postem. Warto podzielić hasztagi, które dodajesz, na 3 rodzaje:

  • biznesowe / unikatowe – związane bezpośrednio z Twoją marką lub jej nazwą,

  • sprzedażowe – związane z produktem, który promujesz, bądź związane ze sprzedażą online,

  • popularne.

Do wyszukania tych ostatnich możesz skorzystać z dedykowanej temu aplikacji, np. hashtagger 

5. Nie zapominaj o interakcjach!

Podtrzymywanie kontaktu ze swoimi obserwatorami i klientami jest niezwykle ważne i kluczowe w nawiązywaniu relacji. Odpowiadanie na komentarze pod własnymi postami, to podstawa, ale jeszcze ważniejsze jest wchodzenie w interakcję na profilach osób, które oznaczyły naszą markę. Czasami wystarczy mały gest, aby przywiązać do siebie użytkownika.

W procesie sprzedaży jednak jeszcze ważniejsze jest “aktywne pozyskiwanie” potencjalnych Klientów – tutaj z pomocą może przyjść narzędzie do monitoringu sieci czy wyszukiwanie postów po odpowiednich hasztagach związanych z Twoim produktem. 

6. Postaw na influencerów i user generated content!

Scott Cook powiedział, że: “Marka nie jest już dziś tym, o czym mówimy konsumentom — jest tym, co konsumenci mówią na jej temat między sobą.” Dlatego content wygenerowany przez influencerów ma wielokrotnie dużo większą wartość, aniżeli nasze własne posty. To “znajomym” z Instagrama ufamy bardziej (53% odbiorców influencerów przyznaje, że kupiło produkt pod ich wpływem), a aż 60% odbiorców blogów korzysta z nich, aby robić świadome zakupy. Co ma influencer, czego nie masz Ty? Publiczność (ale nie zasięg!), wpływ, autentyczność, która rodzi zaufanie oraz… storytelling. To dla ciekawych historii obserwujemy influencerów.

Influencerów możesz szukać poprzez takie platformy jak Influ, ReachaBlogger, indaHash, na własną rękę czy poprzez grupy dyskusyjne związane z blogerami na Facebooku. Najważniejsze we współpracy z influencerami jest zaplanowanie całościowej strategii kampanii i kontaktu z nimi. Wiele kampanii bez planu pięknie się zaczyna, ale niestety kończy się bez żadnej wiedzy na temat osiągniętych rezultatów zasięgowych i sprzedaży.

W swojej kampanii z influencerami:

Pamiętaj, że czasami lepiej pozyskać 1000 influencerów z mniejszą ilością obserwatorów, niż jednego dużego, który rangą celuje już w miano celebryty.

7. Korzystaj z narzędzi do sprzedaży

Istnieją aplikacje, które pozwalają zwiększyć konwersję na Instagramie i dodawanie linków bezpośrednio do produktów, które znajdują się na zdjęciach w Twoim profilu. Wśród nich można wyróżnić: Like2Have.it, Foursixty, Lettly czy Link2Buy. Najlepiej przetestować każde osobiście i albo się na wybrane zdecydować, albo… poczekać! Instagram już jakiś czas temu zapowiedział tagowanie produktów w postach tak samo jak na Facebooku, a wprowadzenie tej funkcjonalności w Polsce to kwestia tygodni.

8. Wykorzystuj relacje (Insta Stories)

Relacje w sierpniu tego roku będą obchodziły równy rok istnienia na Instagramie, a podczas tych kilkunastu miesięcy istnienia zdążyły przebić liczbę użytkowników Snapchata i stać się liderem, jeżeli chodzi o treści znikające po 24 godzinach. Umiejętne poprowadzenie historii w relacjach pozwala na wciągnięcie obserwatora w lejek sprzedażowy.

Jak prowadzić komunikację w relacjach?

1. Niech będzie różnorodna. (krótkie filmy, zdjęcia, grafiki, boomerangi)

2. Nie stawiaj na perfekcję! Materiały na relacjach mają pokazywać markę od ludzkiej strony.

3. Dodawaj filtry, własne rysunki, teksty.

4. Ustawiaj lokalizację – to pozwoli Ci na zwiększenie zasięgu poprzez uczestnictwo w relacji z danego miejsca (niedawno wprowadzona nowa funkcja na Instagramie).

5. Postaw na jakiś rozpoznawalny, charakterystyczny element w swoich relacjach, np. do każdego postu statycznego dodawaj białe ramki

6. Używaj hasztagów i oznaczeń innych profili – działają tak jak w normalnych postach dodawanych na Instagramie.

7. Unikaj powtórzeń.

8. Używaj ekskluzywnego i spersonalizowanego komunikatu.

Facebook umożliwił także reklamę w relacjach jako jednym z miejsc docelowych kampanii. Reklama tego typu jest natywna, a przede wszystkim pozwala na bezpośrednie przejście z relacji na stronę www / sklepu. Pamiętaj, aby reklama tego typu była dopasowana do kanału, w którym ma się znaleźć, a także wskazywała miejsce, w które użytkownik ma kliknąć, aby zobaczyć więcej.

Na swojej relacji możesz też po prostu zamieścić adres strony www bez używania płatnej promocji – pamiętaj jednak, że nie będzie on klikalny.

9. Reklamuj się!

Aby reklamować się na Instagramie, musisz połączyć swoje konto z Facebookiem. Zrobisz to w Managerze Biznesowym w ustawieniach firmowych. Istnieje również opcja reklamy w tym kanale bez posiadania tam konta – wtedy reklamę będzie reprezentować dany fanpage. 

Kolejny krok, to wybór celu reklamowego, mamy tutaj cztery możliwości:

  • Przekierowanie do witryny lub konwersja,
  • Instalacja aplikacji mobilnej,
  • Wyświetlenia filmu,
  • Promocja postu z Facebooka.

Po wybraniu grupy docelowej, możemy utworzyć reklamę, która zawiera grafikę lub film, a pod nimi znajduje się treść posta. Uwaga! To inne miejsce na tekst, niż w przypadku Facebooka, dlatego tworzenie tej samej reklamy na Facebooku i Instagramie, w szczególności jeżeli używamy emoji w kształcie strzałek może doprowadzić do błędu w wyświetlaniu. Zamiast wzywać do działania – wskazywać będziemy strzałkami post innego użytkownika. Istnieje również szansa, że tradycyjne banery reklamowe tworzone pod FB, nie będą działać w tym kanale równie dobrze. Ważne jest, aby i tutaj nie zapominać o hasztagach – pozwoli to na dopasowanie się do kanału oraz wyświetlenie reklamy również przez wyszukiwanie.

10. Monitoruj swoje działania

Stałe monitorowanie statystyk – nie tylko po zakończeniu kampani – jest kluczowe. Możesz zacząć od podstawowych statystyk udostępnianych przez Instagram. Istnieją też aplikacje i portale, które pozwolą Ci zmierzyć wyniki Twojej kampanii pod kątem zaangażowania, ilości interakcji czy zasięgu, a także efektywności Twoich hasztagów. Sprawdź: Hootsuite, Websta, NapoleonCat czy Sprout Social.

Jednakże podstawowym wyznacznikiem skuteczności Twojej kampanii sprzedażowej powinien być przede wszystkim Google Analytics i liczba konwersji lub konwersji wspomaganych, które udało Ci się wygenerować z tego kanału.

Masz dodatkowe triki i doświadczenia sprzedażowe, którymi chciałbyś się podzielić? Zostaw komentarz!