Dlatego wybrałam dla Ciebie, razem z 12 innymi ekspertami 13 książek o marketingu (i nie tylko!), którymi zdecydowanie powinienieś/aś się zainteresować. Czy wszystkimi? Na pewno nie! Wybieraj mądrze. Nie mamy całego życia na przeczytanie wszystkich książek, a pozostawienie tych złych (dla Ciebie) w trakcie – nie jest czytelniczym grzechem.
Być może któreś już przeczytałeś/aś? Daj znać w komentarzu!
Zobacz również
1. Książka: „Wiek kapitalizmu inwigilacji”, Shoshana Zuboff
Dziedzina: psychologia, socjologia, social media, marketing, ekonomia
Dlaczego: Oglądałeś/aś The Social Dilemma na Netflixie? Cóż, w porównaniu do tej książki to wstęp do rozważań i „bajka dla dzieci”. To nie jest łatwa książka, prawie 1000 stron prawdziwej, wiedzowej owsianki. Nie czyta się jej lekko, prosto i przyjemnie – dla mnie to było ponad pół roku odchodzenia i powracania. A o czym w ogóle jest? O tym, jak technologia wpływa na człowieczeństwo, ekonomię, społeczeństwo. Jak na naszą przyszłość i ekonomię wpływa GAFA (Google, Amazon, Facebook, Apple). O ciemnej stronie potentatów technologicznych i wizji tego, dokąd to wszystko może nas zaprowadzić, a raczej już prowadzi.
Poleca: Anna Ledwoń-Blacha, współzałożycielka agencji More Bananas oraz główny organizator CRASH Mondays. Szkoleniowiec – głównie w zakresie mediów społecznościowych i customer experience. Trenerka w IAB Polska. Posiada międzynarodowy certyfikat DIMAQ PROFESSIONAL. Wykładowczyni studiów podyplomowych na Akademii Górniczo-Hutniczej czy Wyższej Szkole Handlowej we Wrocławiu. Zafascynowana człowiekiem i jego emocjami. Prywatnie grywa w gry planszowe, uwielbia książki. Kocha odkrywać nowe rzeczy. Najlepiej codziennie.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
2. Książka: „Wyróżniaj się lub zgiń” J.Trouta i S.Rivkina
Dziedzina: strategia
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Dlaczego? Gdybym miał wybrać lekturę najważniejszą dla mojego pojmowania marketingu, to bez wahania wskazałbym na tę. Koncentruje się na kwestii kluczowej dla przetrwania marki na współczesnym rynku. Mimo upływu lat nie straciła na aktualności. Od czasu jej napisania dokonała się prawdziwa rewolucja w komunikacji i pozycjonowaniu marek i w tych kontekstach jej wymowa jest jeszcze mocniejsza. Pozycja obowiązkowa dla każdego marketera.
Poleca: Artur Ragan, Doświadczony specjalista ds. public relations, praktyk komunikacji marketingowej, entuzjasta mediów społecznościowych, miłośnik nowinek technologicznych w komunikacji. Lektor, trener i networker.
3. Książka: „Turn Your Public On” wydana przez agencję PR-ową Publicon
Dziedzina: PR, branding, social media
Dlaczego: Jest jak podręcznik projektowania komunikacji dla początkujących. Serwuje konkrety dotyczące szeroko pojętego projektowania komunikacji, do tego mocno osadzone w kontekście branżowym. Zawiera checklisty i praktyczne wskazówki. Nie jest to ułamek wiedzy, ale szeroki przekrój – od określania grupy docelowej po monitoring mediów.
Poleca: Marianna Różalska, Projektantka i badaczka komunikacji. Wymyślam, piszę, redaguję, poprawiam. Działam w BM.EXE, doktoryzuję się na Uniwersytecie Wrocławskim
4. Książka: „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym”, Daniel Kahneman
Dziedzina: ekonomia behawioralna, psychologia poznawcza
Dlaczego: To książka, którą powinien przeczytać nie tylko psycholog, ekonomista czy marketingowiec. Bo jest to książka dla każdego, kogo interesuje, w jaki sposób działa nasz mózg, dlaczego podejmujemy właśnie takie, a nie inne decyzje, co stoi za naszymi wyborami? Autor stawia hipotezy, a następnie przytacza wyniki badań, którym poświęcił połowę swojego życia. Zachęcam do lektury – to książka, która zmusza do przemyśleń!
Poleca: Patrycja Klakus, ewangelistka prostego języka. Prostego, czyli autentycznego, klarownego i pełnego empatii. Od 4 lat upraszcza pisma i tworzy komunikaty, zgodne z zasadami plain language. O dobrych praktykach i ciekawostkach językowych przeczytasz na jej blogu patrycjaklakus.pl.
5. Książka: „Grywalizacja”, Paweł Tkaczyk
Dziedzina: marketing, biznes
Dlaczego: Potrzeba urozmaicenia działań marketingowych i wprowadzenia nowych sposobów zaangażowania użytkownika to właściwie wymóg codzienności. Jednak jak zrobić to w sposób, który będzie intrygujący, interesujący lub który wpłynie na zapamiętanie przez tego użytkownika przyjemności, jaką sprawiła mu interakcja z daną marką lub jej produktem? Jedną z odpowiedzi może być metoda wprowadzenia do działań marketingowych mechaniki i teorii gier, prowadzących użytkownika przez kolejne poziomy jego zaangażowania i relacji z marką. Książka Pawła Tkaczyka holistycznie omawia zarówno podstawy i historię metody, jak również jej mechanikę i proces wdrożenia. Zdecydowana polecajka.
Poleca: Aleksander Czerniewicz, marketing manager w More Bananas.
6. Książka: „Wyznania człowieka reklamy” Dawid Oglilvy
Dziedzina: marketing, reklama
Dlaczego: Książka o reklamie oraz o tym, jak działa biznes bez promocji, jak można wnieść nową jakość nawet w trudnych czasach ekonomicznych oraz jaką siłą sprytu trzeba się wyróżnić… aby się wyróżnić. Wspomnienia stare, ale porady ponadczasowe.
Poleca: Anna Rasiewicz-Żogała, W godzinach pracy handlowiec wsparcia sprzedaży w firmie IT w Krakowie, po godzinach zwiedzam USA oraz uczę się zarządzać projektami UX/ UI w kontekście optymalizacji czasu pracy. Krakowianka z wyboru i wybieram miasto, gdzie wiele aspektów może współdziałać.
7. Książka: „Instagram bez filtra”, Sarah Frier
Dziedzina: social media, Dolina Krzemowa, success story
Dlaczego: Opis książki nie oddaje tego, co znajdziemy w środku – znacznie spłaszcza jej treść. A znajdziemy dobrze napisany reportaż, rzetelnie zrobiony research, podparty rozmowami i wnikliwymi obserwacjami. Autorka co prawda nie podaje konkretnych źródeł (co wyjaśnia na początku), ale czytając odnosi się wrażenie rzetelnie wykonanej roboty dziennikarskiej. Nawet pracując „w branży” można się dowiedzieć wielu ciekawostek, bo książka jest opisem całej historii Instagrama od pomysłu (a nawet i chwilę przed tym momentem), do roku 2018, pokazując, jak stopniowo aplikacja stawała się tą machiną społecznościową, którą znamy obecnie. Polecam zarówno osobom związanym zawodowo z social mediami, jak i tym, które chcą po prostu poznać success story, nie zawsze usłane różami.
Poleca: Olga Gralińska, Od prawie 10 lat pracuje w marketingu, a od 8 w digital marketingu PLAY. Jej domeną są kampanie online, content i influencer marketing – w tym ostatnim temacie zdarzył się jej nawet wystąpić na kilku konferencjach, bo w PLAY prezentują mocno strategiczne i dość innowacyjne na polskim rynku podejście do tego obszaru marketingu. W wolnym czasie prowadzi na Instagramie cykl #niedzielnymarketing, w którym dzieli się wiedzą i ciekawostkami.
8. Książka: „7 Nawyków Skutecznego Działania”, Stephen Covey
Dziedzina: sprzedaż, rozwój osobisty
Dlaczego: Wypracowanie podanych nawyków nie tylko rozwija nas wewnętrznie, ale przede wszystkim rozwijamy się na poziomie interpersonalnym i menedżerskim. Podane w książce przykłady jesteśmy w stanie przełożyć na swoje codzienne obowiązki (w życiu jak i w pracy).
Poleca: Anna Żesławska, marketingowiec z 6-letnim doświadczeniem. Na co dzień pracuję jako social media specialist i zajmuje się zwiększaniem świadomości marki zarówno dla B2B jak i dla B2C z perspektywy marketingowej i biznesowej.
9. Książka: „Wojny konsolowe”, Blake J. Harris
Dziedzina: branding, strategie marketingowe, pozycjonowanie marki
Dlaczego: Wartko napisana historia wprowadzania nowej marki na rynek, gdzie lider od dawna rozdaje wszystkie karty. Historia rywalizacji hegemona z pretendentem, w nostalgicznym anturażu lat 90. Polecam nie tylko fanom gier wideo!
Poleca: Kuba Łowczowski, performance marketing specialist w More Bananas. Emerytowany gracz i kolekcjoner retro sprzętów gamingowych.
10. Książka: „Hatszepsut. Kobieta, która została królem”, Kara Cooney
Dziedzina: marketing, biznes
Dlaczego: Hatszepsut osiągnęła status, o jakim długo przed nią i długo po niej żadna inna kobieta nie mogła pomyśleć. Została królem, władcą i to jednym z najbardziej wpływowych w ówczesnym okresie starożytności w basenie Morza Śródziemnego. W bardzo męskim, pełnym religii świecie dostosowywała się do bieżących oczekiwań najbliższego otoczenia i tradycji, naginając ją do granic możliwości – a nawet bardziej. Jej historię można postrzegać jako szczególny przypadek człowieka biznesu, stosującego rozmaite dopuszczalne chwyty marketingowe dla uwierzytelnienia swojego statusu i sukcesu. Czy słusznie? Czy opłacalnie? Czy właściwie? Pozostawiam to do indywidualnej oceny. Historia wartka, zadziwiająca, oburzająca dzisiejszą moralność, dająca do myślenia na wprost, na wskroś i na wznak.
Poleca: Magdalena Drajkowska, contentowiec z urodzenia, przekonania i wyboru. Najdłuższy życiowy tekst – praca doktorska z propagandy w czasach PRLu, najkrótszy – title z sekcji head.
11. Książka: „Zostań Królową PR”, Kinga Fromlewicz
Dziedzina: strategia PR dla początkujących
Dlaczego: Napisałam tę książkę dla wszystkich (wbrew tytułowi nie tylko dla kobiet), którzy chcieliby zacząć działać PR-owo ze swoją marką, ale nie bardzo wiedzą od czego zacząć. Lubię o niej mówić, że to pierwszy nie-poradnik PR-owy na rynku, bez naukowych i teoretycznych rozważań. Jest to za to książka wypełniona praktyką, przykładami i ćwiczeniami do wykonania po każdym rozdziale – jest to więc książka, z którą się pracuje. Zależało mi, żeby była napisana w prosty i przystępny sposób, aby czytelnik mógł od razu wdrażać zawarte w niej informacje.
Poleca: Kinga Fromlewicz, specjalistka PR, trenerka biznesu.
12. Książka: „ABC marketingu B2B”, Łukasz Kosuniak
Dziedzina: marketing B2B
Dlaczego: Moim zdaniem najlepsza lektura dla osób zainteresowanych marketingiem biznesowym – z jednej strony przypomina o istotnych filarach w marketingu (plan, strategia, zdefiniowana buyer persona), a z drugiej jest pełna inspiracji i dodatkowych źródeł. Dzięki przykładom narzędzi „automation” z pewnością książka będzie aktualna także za jakiś czas. Duży plus za pokazanie siły synergii działań marketingowych z pracą zespołu sprzedażowego – odnoszę wrażenie, że to wciąż bolączka wielu firm. Śmiało poleciłabym ją osobom bez doświadczenia i menedżerom zarządzającym firmami.
Poleca: Małgorzata Świerad, zajmuje się marketingiem i PR w firmie z branży automatyki przemysłowej. Uwielbia tworzyć i pochłaniać jakościowe treści, dlatego zawsze chętnie podejmuje się współprac z webwritingu czy content marketingu.
13. Książka: „Netflix. To się nigdy nie uda.” Marc Randolph
Dziedzina: biznes
Dlaczego: W książce krok po kroku pokazane jest, jak powstawał Netflix: od samego pomysłu, po rozwój, zbudowanie nietypowej (trochę nadal) kultury organizacyjnej, testowania nowych rozwiązań UX. Opisane jest także, jakie pomysły okazały się być błędne i dlaczego. Świetna pozycja dla każdego, kto interesuje się biznesem i marketingiem.
Poleca: Agnieszka Zagroblena, Organizator jedynej charytatywnej konferencji marketingowej w Polsce: I DESIGN. Specjalizuję się w marketingu, szczególnie bliski memu sercu jest marketing kultury. Twórca studiów podyplomowych z zakresu marketingu i psychologii. W przyszłości właściciel bistro z kuchnią roślinną.
A Ty? Jakie książki o marketingu (i nie tylko!) polecasz?
Psssst. Chcesz wiedzieć skąd marketerzy czerpią wiedzę oprócz książek? Pobierz ten darmowy raport!