13 reklam społecznych, które swoim mocnym przekazem na zawsze wbiły się w moją pamięć

13 reklam społecznych, które swoim mocnym przekazem na zawsze wbiły się w moją pamięć
Reklamy, choć w większości mają sprzedawać, bazują na różnych formach przekazu. Obraz, wideo, audycja radiowa. Najlepiej działają te, które mocno oddziałują na naszą wyobraźnie i głęboko poruszają nasze uczucia.
O autorze
2 min czytania 2017-09-14

Celem dobrej kampanii jest wejście do naszych domów w butach i pozostawienie na podłodze sporo błota. Ma nas zaszokować, zmusić do przemyśleń, rozśmieszyć, ale przede wszystkim zostać w naszej głowie na dłużej.

Z wielu reklamowych kampanii społecznych wybrałam te, według mnie najlepsze, które pamiętam od pierwszego zobaczenia, i jeszcze przez długi czas będę o nich mówić.

#1 Czy VR jest rozwiązaniem patologii społecznych?

Na początek polskie, empatyczne VR. Na trzy minuty wcielić się w rolę dziecka, którego dzieciństwo wypełnione jest łzami i strachem. Dowiecie się, jak wygląda życie w patologicznej rodzinie, w której jest alkohol i przemoc, a miłości nie ma w ogóle.

#2 Halo, chciałabym zamówić pizze

Zdarzyło Ci się kiedyś pomylić numery? W jednej z kampanii wykorzystano prawdziwe nagranie z linii 911, pod który kobieta zadzwoniła po pizze. Na miejscu mundurowi zastali awanturującego się pijanego mężczyzna i pobitą kobietę, jego żonę. To ona dzwoniła „po pizzę”. Prawdopodobnie telefon oraz trzeźwy umysł dyspozytora uratował ją od kolejnych razów.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

#3 Moda nie dla samej mody

Kampanie społeczne nie ograniczają się do spotów czy reklam prasowych. To także szereg mniej standardowych działań, często właśnie swoją formą przykuwających uwagę opinii publicznej. Na przykład w oryginalny sposób zwrócono uwagę na problem przemocy domowej w ramach Tygodnia Mody w Mozambiku.

#4 Alkohol zna Twój limit

Jeśli jesteśmy już przy niestandardowych działaniach, warto przywołać tutaj inny pokaz mody, na którym zaprezentowano niepożądane skutki nadużywania alkoholu… A Ty, znasz swój limit?

Słuchaj podcastu NowyMarketing

#5 Mutacja nie tylko w okresie dojrzewania

Papierosy, od lat huczy się, że są niezdrowe dla naszego organizmu, do tego ten uciążliwy zapach. Tymczasem w Wielkiej Brytanii na rzecz tego typu antynikotynowych kampanii wydaje się bardzo naprawdę dużo pieniędzy! Oto dwa naprawdę bardzo mocne przykłady:

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się


#6 I obiecuję, że będę cię bił każdego dnia…

„Będę Cię bił każdego dnia, czy wyjdziesz za mnie?”. To słowa ze spotu Peruwiańskiej organizacji walczącej z przemocą wobec kobiet, której hasło brzmi: „Jeśli oprawca by ostrzegł, nie byłoby ofiar”.

#7 Kanapki z kobiecego mięsa

Z badań wynika, że śmiertelność wśród prostytutek jest 40 razy większa niż u reszty populacji. Grupa zadaniowa ds. Organizacji handlu ludźmi i prostytucji (TFHT) oraz M&C Saatchi Tel Awiw zainicjowały akcję, która polegała na stworzeniu specjalnego food trucka, który zaparkowany został naprzeciw izraelskiego parlamentu, przekazując prostą wiadomość: Kobiety nie są produktem konsumpcyjnym.

#8 Czy każde dziecko może być szczęśliwe?

Na całym świecie toczą się setki konfliktów zbrojnych. Przy tej okazji przede wszystkim cierpią niewinni i najmniejsi – dzieci. Tego spotu nie trzeba tłumaczyć:

#9 Proszę się rozpłakać…

Każdy z nas doskonale potrafi zaprezentować różne nastroje. Płacz, smutek, zadowolenie, nawet orgazm! Ale czy wiemy jak wygląda atak serca?

#10 No śmiało, uderz ją

Ta kampania to świetny przykład na to, jak zmienia się otaczający nas świat!

#11 Zostań w szkole, albo zgiń

Krew, wnętrzności i płacz. Mimo, że spot może wydawać się dobrą zachętą na zostanie w szkole, porusza kwestię wchodzenia na tereny niedozwolone. Czy to sposób na dotarcie do młodych?

#12 Czy bluzgające dziewczynki zmienią społeczne dysproporcje?

Problem dysproporcji pomiędzy mężczyznami a kobietami ciągle jest poruszany. FCKH8.com, marka odzieżowa, która w dość, nietypowy sposób walczy z rasizmem, homofobią i seksizmem postanowiła go poruszyć w swojej kampanii. W spocie, który kocham, bluzgające dziewczynki wyjaśniają i zwracają uwagę na te problemy. Jedna z nich dodaje nawet, że „nie powinnam potrzebować penisa, by zarabiać”.

#13 No zjedz cukierka, to będzie nasz mały sekret

To chyba najbardziej kontrowersyjna reklama społeczna spośród wszystkich, które kiedyś widziałam. Nie przez to, co zostało w niej pokazane, a ze względu na to jak!

To subiektywny przegląd kampanii reklamowych, które sprawiły, że zaczęłam zastanawiać się nad otaczającym nas światem. Ale może Wy znacie inne reklamy, które poruszą mnie jeszcze mocniej? Chętnie obejrzę Wasze propozycje, podlinkuj je w komentarzach!