To skrót z zestawienia najciekawszych zmian u internetowego giganta w minionym roku, przygotowanego przez agencję SEMTEC.
Po pierwsze: mobile
Trzeba przyznać – w Google 2015 rok stanął pod znakiem dogadzania użytkownikom urządzeń przenośnych. Począwszy od wprowadzenia czynnika rankingowego „mobile-friendly”, który z założenia degradować ma w mobilnych wynikach wyszukiwania strony internetowe niezoptymalizowane pod urządzenia przenośne, aż po aktualizację systemu Android. Wersja 6.0 Marshmallow oddała użytkownikowi większą kontrolę nad tym, do czego smartfonowe aplikacje mają dostęp.
Zobacz również
W kontekście mobile nie można także pominąć m.in. projektu Accelerated Mobile Pages, który ma poprawić czas ładowania stron mobilnych.
Po drugie: wyszukiwarka
Korekty tradycyjnie nie mogły ominąć także flagowego narzędzia mocarza z Mountain View, czyli wyszukiwarki internetowej. Przypomnijmy, że to w sierpniu ubiegłego roku wygląd zmieniła strona rezultatów wyszukiwania z wynikami lokalnymi. Głośnym echem odbiło się także wprowadzenie mechanizmu sztucznej inteligencji „RankBrain” do algorytmu wyszukiwarki. Teraz Google wie o co nam chodzi, zanim jeszcze… wpiszemy to w wyszukiwarce. Mówiąc wprost: wyszukiwarka „odgaduje” nasze intencje.
Po trzecie: społeczności
Google mocny nacisk postawił także na społeczności. Już w lutym 2015 roku zawarta została umowa, na mocy której Google dostał dostęp do wszystkich publicznych tweetów po to, by móc je szybciej prezentować w wynikach wyszukiwania. Z kolei w końcówce roku – na przełomie października i listopada – wdrożono płatną wersję największego na świecie serwisu społecznościowego, strumieniującego filmy wideo. To YouTube Red, który w przeciwieństwie do starszego brata, pozbawiony jest reklam.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Zmian doczekali się także użytkownicy Google+. Poprawiono niektóre funkcjonalności, dodano nowe i mocno odświeżono wygląd serwisu.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
I… inne
Ponadto istotne dla funkcjonowania Google było powołanie holdingu Alphabet. Skupił on wiele firm dotychczas prowadzonych przez kalifornijską firmę. Śmiało można więc powiedzieć, że ten konglomerat już w pierwszym dniu istnienia, stał się jedną z najpotężniejszych organizacji na świecie.
Więcej informacji o tym, jakie istotne zmiany zaszły w Google w 2015 roku znajduje się na poniższej infografice.