Zgodnie z przyjętym dokumentem wspomniane działania mają być długofalowe, przejrzyste, neutralne politycznie oraz zapewniać korzyści marketingowe spółkom, a także efektywnie wspierać rozwój sportu w Polsce, uzupełniając działania prowadzone przez Ministerstwo Sportu i Turystyki.
W ostatnich latach działania spółek z udziałem Skarbu Państwa w zakresie sponsoringu sportu nie zawsze były przejrzyste i budziły wiele wątpliwości instytucji kontrolnych państwa oraz opinii publicznej. W związku z tym, w Ministerstwie Aktywów Państwowych został powołany Zespół do spraw sponsoringu sportu, który opracował wspomniane rekomendacje. Projekt dokumentu był konsultowany ze spółkami, Ministerstwem Sportu i Turystki oraz KPRM.
Zobacz również
– Wiele spółek z udziałem Skarbu Państwa, mających ugruntowaną pozycję rynkową, jest bardzo aktywna w zakresie sponsoringu sportowego. Ważne, aby ich działania w tym zakresie wpisywały się w szerszą strategię marketingową oraz były adekwatne do ich możliwości finansowych. W rekomendacjach stawialiśmy na zwiększenie transparentności, gdyż przejrzystość dobrze służy wszystkim uczestnikom rynku, a opinia społeczna powinna być informowana o środkach wydawanych przez spółki, które należą do wszystkich obywateli – mówi Jakub Jaworowski, Minister Aktywów Państwowych.
Rekomendacje mają zastosowanie do wszystkich spółek z udziałem Skarbu Państwa, a nadzór nad ich stosowaniem będą sprawować rady nadzorcze.
Spółki mają bezwzględnie przestrzegać zasady neutralności politycznej, w szczególności działalność sponsoringowa nie powinna być związana z działalnością partii politycznych oraz poszczególnych polityków.
Stadion Śląski zyskuje sponsora tytularnego
Aktywność spółek w tym zakresie powinna być prowadzona w ramach długofalowej strategii spółek. W szczegółowych wytycznych podkreślono, że działania te muszą przynosić wymierne i mierzalne efekty biznesowe – marketingowe lub wizerunkowe – oraz być spójne z długoterminowymi celami spółki lub całej grupy kapitałowej. Decyzja o zaangażowaniu w działalność sponsoringową powinna także uwzględniać bieżącą sytuację finansową spółki.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Dokument zaleca wykluczenie ze sponsoringu m.in. imprez propagujących przemoc i agresję, w których nie przestrzega się zasad fair play oraz podmiotów i zawodników niereagujących na zachowania dyskryminacyjne lub przemocowe motywowane uprzedzeniami, jak również zawodników karanych dyscyplinarnie za doping w sporcie.
W dokumencie znajduje się zalecenie, aby spółki z udziałem Skarbu Państwa wspierały sport powszechny i profesjonalny, w tym aktywności realizowane przez związki sportowe, ligi zawodowe, kluby sportowe, Polski Komitet Olimpijski, Polski Komitet Paralimpijski oraz sportowców indywidualnych. Rekomenduje się także wyszukiwanie talentów i współtworzenie strategii rozwoju zawodników, młodych sportowców, szczególnie w dyscyplinach olimpijskich o niskiej obecnie ekspozycji medialnej, ale dających dużą szansę na poprawę wyniku sportowego.
„Dobre praktyki w zakresie prowadzenia sponsoringu sportu przez Spółki z udziałem Skarbu Państwa” zostały opracowane na podstawie art. 7 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym. W przypadku, gdy spółki prowadzą działalność, która nie jest zgodna z przygotowanymi dobrymi praktykami, rekomenduje się ich wdrożenie do końca III kw. 2025 r., z zachowaniem realizacji podjętych do tej pory zobowiązań. Dokument zaleca również przedstawicielom Skarbu Państwa w radach nadzorczych zgłoszenie pisemnego wniosku do zarządów o wdrożenie rozwiązań zgodnych z Dobrymi Praktykami.
Zdjęcie główne: Depositphotos