grafika: fotolia.pl
HTML 5 – przyszłość smarfonów.
Jedną z głównych zmian w 2013 r będzie stopniowe odchodzenie od aplikacji natywnych – w porównaniu z HTML5 są kosztowne i skrajnie nieefektywne, wymagają zatrudnienia dla każdej platformy specjalistycznych zespołów inżynierskich, menadżerów projektów oraz testerów. HTML5 jest odpowiedzią na te problemy – pozwala na stworzenie „uniwersalnej” aplikacji na każdą platformę. W nadchodzących miesiącach HTML5 stanie się standardem w czołowych systemach: Android i iOS (najnowsza wersja systemu już zawiera HTML5).
Zobacz również
W 2013 r. aplikacje zaczną tworzyć marketerzy.
Statystyczny konsument ściąga ponad 100 aplikacji i spędza 12 procent czasu, przeznaczonego na konsumpcję mediów, korzystając z smartfona. Wniosek? Aplikacje mobilne nie będą już częścią strategii marketingowej – będą jej rdzeniem. Marketerzy dostrzegają potrzebę stworzenia mobilnego zaangażowania swoich klientów. Jednym z ich przejawów będzie coraz większe wykorzystanie geolokalizacji. Sprzyja temu rozwój FunMobility’s Mobile Relationship Management Suite, który zmieni sposób targetowania konsumentów przez marketerów. Platforma ta umożliwia komunikację poprzez m.in natychmiastowe wysyłanie ofert, czy też dowolnego kontentu na urządzenia przenośne, z użyciem targetowania w czasie rzeczywistym, czyli np. wtedy, gdy przechodzą obok konkretnego sklepu.
M-commerce i m-kupony
W 2012 r, aż 14,4% właścicieli smartfonów w Polsce robiło zakupy w sklepach internetowych oraz brało udział w aukcjach internetowych za pomocą urządzeń przenośnych. Już dziś, 29,6% Polaków używających smartfonów, sprawdza cenę produktów online (dane za Raport Generation Mobile 2012). E-commerce ewoluuje w stronę smartfonów i wykorzystania stron mobilnych w sprzedaży. Nie bez znaczenia jest tutaj rozwój mobilnych metod płatności, które mają szansę być jednym z motorów m-commerce.
Związana z powyższymi trendami jest wznosząca się fala wykorzystywania kuponów w urządzeniach przenośnych. Każdej niedzieli jest rozdysponowanych 70 milionów kuponów, z czego 0,5% z nich to kupony digitalowe, które stanowią aż 10% realizacji. Najczęstsze ich zastosowanie to umożliwienie zakupów z rabatem, zniżkowe bilety, czy też wymiana kuponu na produkt.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Popularność m-commerce, a także m-kuponów będzie rosła także dzięki powszechnej geolokalizacji oraz wprowadzaniu usług Near-Field Communications (NFC). Przykład, jak to może wyglądać w praktyce: potencjalny klient posiadający smartfon, jadąc samochodem po trasie, otrzymuje m-kupon z rabatem 30% na zakupy w stacji benzynowej, do której dojedzie za 5 min. Czyż to nie jest marzenie marketingowca?
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Wiadomości tekstowe to przyszłość
Powiadomienia push są przyszłością dla marketerów, zapewniając możliwość szybkiego zaangażowania ich klientów. Komunikaty tego typu są nawet trzy razy skuteczniejsze (generują trzykrotnie więcej odpowiedzi) od tradycyjnych e-maili i smsów.
Na fali tej popularności pojawia się szansa na umocnienie się innowacyjnej platformy komunikacyjnej prosto z Indii – ZipDial oraz jej adaptację w Europie. System jest prosty: konsument wysyła sygnał ze swojego telefonu bezpłatny numer. Po wysłaniu sygnału, użytkownik dostaje określoną wiadomość sms z informacją. W Indiach, numery ZipDial powoli wypierają tradycyjną usługę Voice-mail wśród wielu firm. Nic dziwnego – to doskonała alternatywa: szybka, rzetelna informacja dla klientów, w dodatku w przystępnej formie tekstowej. Wiadomością przekazywaną przez ZipDIal może to być równie dobrze oferta, informacja produktowa, czy np. zaproszenie udziału w konkursie – platforma jest bardzo elastyczna. Firmy korzystające z tej usługi często decydują się na specjalizację numerów –dzwoniąc na jeden numer otrzymuje się w smsie zwrotnym podstawowe informacje o produkcie firmy, natomiast drugi numer służy do zgłoszenia chęci rozmowy z konsultantem.
Możliwości ZipDial są właściwie nieograniczone, a platforma jest już z powodzeniem wykorzystywana przez takie firmy jak P&G, czy markę OREO. Dobrym przykładem efektywnego wykorzystania usługi zaprezentował Greenpeace. Organizacja ta, w ciągu 10 miesięcy od uruchomienia własnego numeru ZipDial zdobyła zainteresowanie i udział 1,31 miliona ludzi, z czego 30% użytkowników zaangażowało swoją rodzinę i znajomych.
Wpis inspirowany tekstem Top Mobile Marketing Trends for 2013
—
Chcesz poznać mobile w praktyce? NowyMarketing poleca szkolenie „Mobile w nowym marketingu”