3 sposoby zwiększenia sprzedaży dzięki email marketingowi

3 sposoby zwiększenia sprzedaży dzięki email marketingowi
Aż 82% firm z sektora B2B jak i B2C wykorzystuje email marketing. Z kolei 72% e-konsumentów lubi otrzymywać informacje marketingowe mailowo. Czy to oznacza, że dla każdej firmy email marketing będzie żyłą złota?
O autorze
5 min czytania 2017-02-20

fot.: fotolia.com

Nie zawsze, dlatego w tym artykule poznasz 3 sposoby na zwiększenie sprzedaży dzięki email marketingowi.

Zacznijmy od tego, by odbiorcy faktycznie czytali Twoje mailingi.

Sposób 1. Skłoń do otwarcia i przeczytania

Aby zwiększyć sprzedaż, musisz prowokować do otwierania maili – inaczej na nic nie przyda się świetna kreacja, czy oferta. Odbiorca już po 3 sekundach “wie”, czy wiadomość w skrzynce warta jest przeczytania. Zadbaj więc o następujące elementy, by klienci szybciej i częściej decydowali się otwierać Twoje mailingi:

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Nadawca

Nadawca jest najważniejszym powodem, dla którego otwieramy wiadomość. To jemu ufamy i to na jego listę celowo się zapisaliśmy. W wielu skrzynkach odbiorczych pole nadawcy znajduje się też po lewej stronie – tam, gdzie zaczynamy czytanie każdej linii tekstu.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Skuteczny “podpis” musi przede wszystkim budzić zaufanie. Aby pozytywnie wpływać na odbiorcę i skłonić do otwarcia podpisuj się imieniem oraz nazwą firmy (np. Grzegorz z FreshMaila). Używaj tej nazwy nadawcy regularnie, by zapadła odbiorcom w pamięci i stała się rozpoznawalna.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Adres nadawcy

Adres, jakiego użyjesz również nie jest bez znaczenia. Szczególną uwagę musisz zwrócić na to, by nigdy nie używać adresu z darmowej skrzynki, takiej jak Gmail, czy Onet. Drastycznie zwiększy to ryzyko wpadnięcia do spamu. Najlepiej więc wykorzystywać własny adres utworzony na domenie firmowej.

Tytuł wiadomości

Tytuł może, ale nie musi sugerować zawartości wiadomości. Dopóki nie wprowadza w błąd, może być prowokujący, enigmatyczny, czy po prostu dziwny. Jednymi z najskuteczniejszych tytułów nierzadko okazują się bowiem tytuły tajemnicze, takie jak “Dziękuję”, czy “Przepraszam”. 

Mimo skuteczności, nie możesz korzystać z nich bez przerwy. Pamiętaj, że masz bardzo niewiele czasu na przekonanie odbiorcy do otwarcia wiadomości, dlatego unikaj nudnych i zbyt długich tytułów, a postaw na emocje i język korzyści. W pierwszych słowach zaznacz, czego dotyczy wiadomość. Zastanów się też, jakie korzyści odniesie czytelnik z przeczytania wiadomości i zapowiadaj je w tytule ograniczając się do 60-70 znaków.

Preheader

Preheader to tekst dodatkowy, który wyświetla się po tytule wiadomości i stanowi pierwsze zdanie mailingu. Nie każdy klient pocztowy wyświetla preheader, ale warto o niego zadbać.

Popularnym błędem jest ignorowanie tego elementu, przez co w niektórych mailingach po tytule wyświetla się słynny tekst “Otwórz ten email w przeglądarce”. Zadbaj o to, by pierwsze zdanie wiadomości logicznie uzupełniało tytuł. Jego funkcją, tak jak w przypadku tytułu, również powinno być zachęcenie do otwarcia wiadomości. Zauważ, jak w poniższym przykładzie preheader uzupełnia temat i skłania do otwarcia:

W profesjonalnych systemach do email marketingu istnieje możliwość przetestowania skuteczności wyżej wspomnianych elementów mailingu na niewielkich grupach odbiorców. Skorzystaj z tego, ponieważ dopiero po testach będziesz miał całkowitą pewność, czy zmiany okazały się trafione dla Twoich odbiorców i branży.

Kiedy uda Ci się osiągnąć wyższe wskaźniki otwieralności, jesteś na najlepszej drodze do zwiększenia samej sprzedaży. Kolejnym sposobem na to jest usprawnienie targetowania wiadomości, by wysyłać mailingi skrojone na miarę potrzeb danego odbiorcy.

Sposób 2. Wysyłaj właściwą treść do właściwych ludzi 

Właściciele skrzynek email są bardzo nietolerancyjni dla niepożądanych treści. Kochają za to personalizowane i dokładnie targetowane mailingi. Każdy z nas chce być traktowany wyjątkowo, dlatego poprzez segmentację i personalizację zadbaj, by Twoi odbiorcy to odczuli. 

Segmentuj, by trafić tylko do zainteresowanych

Każdy z nas różni się od innych określonymi cechami i zainteresowaniami. Uszanuj to. Im większa będzie Twoja lista, tym większe różnice pomiędzy subskrybentami mogą występować. Segmentacja, czyli dzielenie listy na grupy odbiorców podobnych pod jakimiś względami pomoże Ci nad tym zapanować.

Segmentacja, podobnie jak personalizacja, o której przeczytasz niżej, wymaga zebrania odpowiedniej ilości danych na temat odbiorców. Im więcej ich jest, tym więcej reguł segmentacji możesz utworzyć.

Dane, które możesz zbierać od swoich odbiorców to na przykład:

  • Imię
  • Nazwisko
  • Płeć
  • Data urodzenia
  • Miejsce zamieszkania
  • Zainteresowania

Nie są to jednak wszystkie informacje, jakie pomogą Ci w segmentacji. Masz bowiem dostęp także do danych behawioralnych, czyli wynikających z ich zachowań. To informacje mówiące czy i jak odbiorca angażuje się w otrzymywane od Ciebie wiadomości (m.in. obserwacja otwarć, klików oraz otwarć i klików razem).

Informacje te posiądziesz dopiero po pewnym czasie komunikacji z listą. Im więcej mailingów wysyłałeś wcześniej, tym większy ich zakres będzie dostępny podczas segmentacji.

Jak wykorzystać segmentację do zwiększenia sprzedaży?

Przede wszystkim, zastanów się, do kogo kierowana ma być oferta z mailingu. Im szersza będzie grupa docelowa, tym większy zasięg, ale także prawdopodobnie niższa skuteczność sprzedażowa. Postaraj się więc tworzyć segmenty, które są dość szerokie, by sprzedać im odpowiednio dużo produktów, ale jednocześnie wystarczająco wąskie, by nie znalazły się w nich osoby całkowicie nie zainteresowane tematyką mailingu.

Segmentacja poprzez lojalność to wyższa sprzedaż

Istotną czynnością z punktu widzenia sprzedaży jest segmentacja ze względu na lojalność. Określamy ją na podstawie odsetku otwartych wiadomości od Ciebie.

Standardowo, pod względem lojalności dzielimy subskrybentów na trzy grupy:

  • lojalni (75% otwartych maili lub więcej)
  • średnio lojalni (25-74% otwartych maili)
  • nielojalni (poniżej 25% otwartych maili)

Dlaczego to tak ważne? Ponieważ ilość otwartych mailingów bezpośrednio przekłada się na zainteresowanie i zaangażowanie w komunikację. Jak podaje HubSpot, aż 54% marketerów uważa zwiększenie zaangażowania listy za swój priorytet, dlatego również powinieneś się tym zająć.

Osobom najbardziej lojalnym możesz skutecznie sprzedawać bez dodatkowych rabatów. One Cię obserwują i zapewne interesuje ich Twój produkt, czy usługa. Osoby średnio lojalne wymagają działań optymalizacyjnych, ponieważ najwidoczniej tylko niektóre Twoje komunikaty są dla nich istotne. Powinieneś przeanalizować, które wiadomości są przez nich ignorowane i dlaczego. Natomiast ci, którzy nie otwierali od dawna żadnych wiadomości wymagają aktywacji, na przykład poprzez specjalny rabat. 

Z segmentacją nierozerwalnie związana jest personalizacja. Jej zastosowanie może zwiększyć skuteczność Twoich mailingów sprzedażowych nawet o połowę. 

Personalizuj, by czuli się wyróżnieni

Wszyscy lubią indywidualne traktowanie i chcą czuć, że ktoś o nich dba. Personalizacja jest sposobem na wywołanie takiego wrażenia. Polega ona na wykorzystaniu i dopasowaniu w komunikacji tych informacji, które masz o kliencie i dopasowaniu przekazu na ich podstawie. 

Im więcej danych na temat swoich subskrybentów posiadasz, tym lepszy będzie efekt. Dobrym pomysłem jest więc wysłanie do swojej listy prośby o uzupełnienie danych, które mogą Ci się przydać. 

Jak użyć danych, które posiadasz? 

Nawet mając tylko te podstawowe informacje możesz tworzyć mailingi, które będą wyglądać jak tworzone specjalnie dla danej osoby. Już samo spersonalizowanie tematu wiadomości potrafi zwiększyć otwieralność aż o 42%! Wykorzystuj więc imię odbiorcy w temacie wiadomości, a najlepiej także w jej treści.

Również płeć, którą w Polsce możemy określić już na podstawie imienia, jest bardzo istotnym elementem personalizacji. Szczególnie konieczne jest uwzględnienie jej w sprzedaży produktów takich, jak ubrania, czy kosmetyki. Skutecznie robi to Adidas wysyłając oddzielne mailingi sprzedażowe do kobiet i mężczyzn:

Sposoby personalizacji i wykorzystywane informacje możesz też łączyć, tak jak w przykładzie poniżej. W tym sprzedażowym mailingu NFL wykorzystało zarówno informację o dacie urodzin, imieniu oraz płci subskrybenta:

Kiedy wiesz już, co zrobić aby właściwe osoby otrzymały Twój sprzedażowy mailing i z chęcią go przeczytały, pora połączyć te strategie z umiejętnością tworzenia skutecznej kreacji. 

Sposób 3. Stwórz kreację, która naprawdę sprzedaje

Twój mailing ma przede wszystkim skierować odbiorcę do zakupu, dlatego potrzebujesz odpowiedniej struktury i kolorystyki. Od kreacji częściowo zależy też to, czy mailing wpadnie do spamu. Jest to więc bardzo istotna część procesu sprzedaży w email marketingu.

Jak powinno to wyglądać w praktyce?

Najważniejsze elementy umieść najwyżej

Po otwarciu wiadomości odbiorca od razu musi zobaczyć to, co go zainteresuje i skłoni do zapoznania się z ofertą. Umieść więc najważniejsze grafiki i tekst w części mailingu widocznej bez przewijania w dół, tak jak na poniższym przykładzie:

Wyraźne i jednoznaczne CTA

Wezwanie do działania (call to action, CTA) to priorytetowy element mailingu. To właśnie dzięki niemu odbiorcy przechodzą na stronę, by dokonać zakupu.

Stwórz więc takie CTA, które:

  • będzie się mocno wyróżniać;
  • ma formę przycisku z tekstem;
  • konkretnie i zwięźle mówi, jakiej akcji oczekujesz od odbiorcy (Kup, Sprawdź, Zobacz);
  • mówi, co stanie się po kliknięciu;

Jeśli CTA w mailingu ma występować więcej niż raz, niech nie będzie to kilka różnych przycisków i akcji. To bardzo ważne, by odbiorca szybko i bez wątpliwości dowiedział się, jakiego działania od niego oczekujesz.

Mądrze korzystaj z grafik

Za pomocą grafiki i zdjęć możesz niewerbalnie przekazywać informacje o tematyce mailingu, czy rodzaju oferty. Zadbaj więc o to, by wiadomość sprzedażowa nie była wypełniona wyłącznie elementami Twojej identyfikacji wizualnej, czy stockowymi zdjęciami. 

Kolorystykę i zdjęcia powinieneś dopasować do celów sprzedażowych i okazji, jeśli taka występuje (np. walentynki, czy Black Friday). W innym wypadku odbiorcy mogą nabrać wątpliwości co do przekazu. 

Jednocześnie ważne jest, by elementów graficznych nie było zbyt dużo, ponieważ taka wiadomość może zostać uznana za spam. Każdy obrazek opisz przy pomocy znacznika alt. Inaczej wiadomość będzie bezwartościowa przed pobraniem obrazków. Zauważ, że z poniższego fragmentu mailingu można wyciągnąć wiele informacji co do treści nawet przed pobraniem obrazków. Powinieneś tworzyć właśnie takie kreacje.

Wykorzystanie tych trzech sposobów zwiększenia sprzedaży może zająć nieco czasu, ale na pewno się opłaci. Pamiętaj o testowaniu nowych rozwiązań, które tu poznałeś i sam oceniaj, czy w Twoim przypadku się sprawdzają.