Content is the king
W dobie coraz większego znaczenia treści istotne staje się zapewnienie użytkownikom, jak najlepszych możliwości jej eksploracji. Obserwując ten trend C.H. Beck postanowiło połączyć zasoby 3 niezależnych serwisów: ekspertkadrowy.pl, ekspertbudżetowy.pl, ekspertbhp24.pl w 1 stronę. Celem tej zmiany było zapewnienie użytkownikom szerszego dostępu do kontentu wydawnictwa. Z drugiej jednak strony ta ewolucja otwierała nowe możliwości biznesowe związane z cross- i up-sellingiem. Tak powstał portal www.ekspertbeck.pl, który stał się kluczowym produktem w ofercie wydawnictwa.
– Do realizacji projektu poszukiwaliśmy firmy, która przeprowadzi dla nas badania z użytkownikami i jednocześnie pomoże w zaprojektowaniu struktury serwisu w taki sposób, aby sprostać naszej wymagającej grupie docelowej – mówi Marta Siekierska , E-Commerce Team Leader w Wydawnictwie C.H. Beck.
Zobacz również
Użytkownicy w centrum prac koncepcyjnych
Główne wyzwanie polegało na takiej organizacji treści i zaprojektowaniu nawigacji w serwisie, aby różne grupy odbiorców, które do tej pory korzystały z niezależnych portali, nie miały problemu z odnalezieniem interesujących ich informacji. Istniało duże ryzyko związane z utratą części subskrybentów podczas procesu migracji, dlatego nadrzędnym celem stała się minimalizacja tego zagrożenia.
– Zależało nam, aby nie wprowadzać niepotrzebnych innowacji i dodatkowych utrudnień, gdyż odbiorcy treści zdążyli przyzwyczaić się do struktury nawigacyjnej – mówi Marta Siekierska, E-Commerce Team Leader w Wydawnictwie C.H. Beck.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Podczas prac koncepcyjno-projektowych zorganizowano badanie z osobami pracującymi w kadrach, księgowości czy będącymi specjalistami ds. BHP. Użytkownicy realizowali szereg zadań na wstępnym projekcie funkcjonalnym serwisu www.ekspertbeck.pl. Pozwoliło to na identyfikację obszarów problematycznych, które zostały zweryfikowane w kolejnych iteracjach projektu.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
– Postanowiliśmy oprzeć projekt o główną koncepcję zapewnienia użytkownikom jak najsprawniejszego dotarcia do poszukiwanych przez nich treści, pamiętając jednocześnie o celach biznesowych serwisu czyli maksymalizacji sprzedaży dostępów do serwisu – Jacek Samsel, Senior UX Specialist, Symetria.
Tym samym Symetria zdecydowała się na zastosowanie w projekcie kilku odmiennych modeli przeszukiwania zasobów serwisu. Za główny model przyjęto katalog tematyczny, skupiony wokół potrzeb i problemów przed którymi stoją użytkownicy serwisu. Jego uzupełnieniem został zbiór pomocnych w codziennej pracy narzędzi oraz wyszukiwarka wewnętrzna serwisu.
Czy się udało?
Nowy serwis z powodzeniem realizuje założone cele biznesowe w oparciu o nowatorskie rozwiązanie na rynku B2B. Użytkownicy mają dostęp do 5 darmowych odsłon artykułów, po czym serwis jest blokowany a dostęp do niego jest sprzedawany w elastycznych formach.
Wcześniejsze obawy związane z utratą części użytkowników nie znalazły odzwierciedlenia w rzeczywistości. Użytkownicy szybko zadomowili się w nowym serwisie, a liczba osób odwiedzających dzisiaj www.ekspertbeck.pl jest większa niż średnia sumaryczna liczba odwiedzić 3 starych serwisów.
Nowy serwis od chwili startu odwiedziło ponad milion unikalnych użytkowników. Ruch z tygodnia na tydzień stale rośnie. Migracja klientów na nowy portal została dokonana bez strat ilościowych. Co istotne użytkownicy w znacznej mierze powracają na serwis i dobrze rozumieją jego nową strukturę, a nawigacja nie sprawia im trudności. Odbiorcy wykazują zaangażowanie na serwisie, co widać w statystykach związanych z jego penetracją. Po analizie ich zachowań widać również, że pozyskiwany ruch, jest lepszy jakościowo.