Zdjęcie royalty free z Fotolia
Jak znaleźć więcej czasu na media społecznościowe, nie zaniedbując przy tym innych obowiązków? Istnieje kilka sposobów, które możesz wykorzystać, aby zmaksymalizować efektywność promocji przy minimalnym nakładzie czasu. Czytaj dalej, aby poznać najlepsze wskazówki na promocję na Facebooku, Twitterze, Google+ oraz LinkedIn, gdy masz do dyspozycji ograniczony budżet.
Zobacz również
#1: Stwórz wiele wpisów na temat każdego artykułu, wideo, lub infografiki
Aby być aktywnym w social media, wcale nie musisz publikować ogromnych ilości contentu. Dla każdego raportu, artykułu, lub infografiki, którą wypuszczasz w świat, napisz kilka wpisów do różnych mediów społecznościowych, które zachęcą użytkowników do kliknięcia linku i przeczytania całości. Wpisy te nie muszą być zamieszczane wyłącznie w głównym kanale wiadomości na Facebooku, Twitterze, czy Google+. Aby zwiększyć zasięg promocji i dotrzeć do nowych użytkowników możesz je opublikować:
- w grupach na Facebooku,
- w społecznościach na Google+,
- w grupach na LinkedIn,
- na stronie firmowej na LinkedIn,
- na kontach social media partnerów marketingowych.
Tworzenie contentu wymaga sporych nakładów czasu, dlatego każdy artykuł warto promować wielokrotnie. Przygotowując wszystkie wpisy podczas jednej sesji zaoszczędzisz cenny czas i będziesz czerpać więcej korzyści z każdego opublikowanego artykułu. Do stworzenia ciekawych wpisów dla mediów społecznościowych (nawet w przypadku jednego artykułu) możesz wykorzystać:
- nagłówek artykułu,
- fragment artykułu lub interesujący cytat,
- alternatywny nagłówek,
- przemyślane, ciekawe pytanie,
- przyciągające uwagę statystyki.
Stworzenie różnorodnych wpisów odnoszących się do jednego artykułu daje nam kilka korzyści. Po pierwsze, pozwala to na uniknięcie monotonii na kontach w social media. Po drugie, wpisy docierają do szerszego grona odbiorców. Po trzecie, mamy możliwość uzyskania większej korzyści z raz włożonej pracy. Napisanie pięciu postów odnośnie do jednego artykułu nie powinno zająć więcej niż kilka minut. Najlepiej zrobić to od razu po napisaniu artykułu, kiedy pamiętasz jeszcze jego treść.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
#2: Zautomatyzuj promocję treści w social media
Gdy masz już przynajmniej pięć wpisów na temat każdego artykułu, możesz zaplanować promocję na przestrzeni kolejnych kilku miesięcy. Sporządzanie tego typu harmonogramu zagwarantuje zwiększenie zasięgu w mediach społecznościowych.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Strona CoSchedule podzieliła się informacjami na temat tego, jak dodatkowa promocja treści w social media prowadzi do kolejnych kliknięć ze strony użytkowników:
Jak widać, do promocji wykorzystano Twitter, Facebook i Google+. Dzięki pierwszym wpisom, w sumie udało się uzyskać 19 kliknięć linku do artykułu, jednak dwa dodatkowe wpisy (kolejnego dnia, oraz kolejnego tygodnia) pozwoliły uzyskać aż 24 dodatkowe kliknięcia.
Do zautomatyzowania publikacji na wspomnianych wcześniej platformach możesz użyć wielu darmowych narzędzi. Najpopularniejsze z nich (dostępne również w polskiej wersji językowej) to Buffer (Buffer.com) oraz Hootsuite (Hootsuite.com). Pozwolą one na stworzenie harmonogramu promocji dla poszczególnych platform, analizę wyników, oraz monitorowanie wielu kampanii z jednego miejsca. Dostępne są również wersje pro, za które będzie trzeba nieco zapłacić.
Użytkownicy raczej nie sprzeciwią się temu, że co jakiś czas wspominasz o wcześniej opublikowanych artykułach. Jeśli stworzone przez Ciebie treści są pomocne, z pewnością zasługują one na dalszą promocję. Tworzenie tego typu wpisów nie znaczy jednak, że możesz zaniedbywać działania w social media. Cały czas należy monitorować sytuację i sprawdzać, czy kolejne publikacje przynoszą spodziewane wyniki.
#3: Nawiąż kontakty z użytkownikami, którzy pomogą w promocji w social media
Jeśli posiadasz sensowną strategię content marketingu, z pewnością działasz również na blogu, na którym często publikujesz interesujące artykuły. Blog jest najczęściej centrum aktywności na stronie i to dzięki niemu jesteś w stanie przyciągnąć nowych użytkowników oraz zachęcić ich do podzielenia się adresem email, co umożliwia dalszą promocję. Całkiem możliwe, że tematy, o których piszesz na blogu, poruszane są przez dziesiątki blogerów lub ludzi posiadających tysiące obserwatorów na Facebooku lub Twitterze. Nawiązanie kontaktu z tymi osobami i przekonanie ich do promocji Twoich treści może okazać się jedną z najlepszych, niskobudżetowych taktyk marketingowych.
Jeśli posiadasz grupę lojalnych fanów, i planujesz wypuścić nowy artykuł, produkt lub raport, możesz osobiście się do nich zgłosić oraz uprzejmie poprosić o pomoc w promocji. Oprócz tego, możesz stworzyć gościnne wpisy na blogach o powiązanej tematyce i dotrzeć dzięki temu do zupełnie nowych odbiorców. W zamian za pomoc możesz również zaoferować darmowe usługi, książki, kursy itd., tworząc przy tym całą kampanię z udziałem innych użytkowników.
Media społecznościowe to w gruncie rzeczy sieć powiązanych kontaktów. Zamiast promować swoją działalność samodzielnie, o wiele lepiej skorzystać z pomocy dziesiątek użytkowników, którzy zwielokrotnią zasięg promocji. Wystarczy zapytać i zaoferować coś w zamian.
Podsumowanie
Skuteczna promocja w mediach społecznościowych wcale nie wymaga wielkich nakładów czasu ani pieniędzy. Jeśli tylko skorzystasz ze wskazówek wspomnianych w tym artykule, będziesz w stanie szybko zwiększyć efektywność promocji nawet przy ograniczonym budżecie. Najważniejsze, aby wykonywać podobne zadania w tym samym czasie, wielokrotnie promować wcześniej stworzone treści, poprosić o pomoc innych oraz skorzystać z multum możliwości oferowanych przez aplikacje typu Buffer lub Hootsuite. Zastosowanie powyższych taktyk nie tylko zwiększy popularność kont na Facebooku, Twitterze, czy Google+, lecz również pozwoli przyciągnąć większą liczbę użytkowników na Twoją stronę.
Czy zarządzasz mediami społecznościowymi przy ograniczonym budżecie? Jakie metody wykorzystujesz do promocji nowych wpisów oraz zaoszczędzenia czasu? Podziel się opinią w sekcji komentarzy.
Marta Więcław
Specjalista ds. marketingu, Grupa TENSE