…publikowaniu stosownych treści w kanałach social media, to jednak amerykańscy marketerzy do real-time marketingu zaliczają także spersonalizowany content brand.
Niezależnie od tego, którą z powyższych definicji wybierzemy, zasady dotyczące tego rodzaju marketingu pozostają niezmienne.
Zobacz również
Obserwuj konsumentów
Istnieje wiele narzędzi marketingowych, które pomagają markom reagować w czasie rzeczywistym. W ten sposób działa m.in. geolokalizacja, informująca o tym, gdzie w danej chwili znajduje się Twój klient. Wiedząc to, jesteś w stanie wystosować odpowiedni komunikat, który może zachęcić konsumenta do skorzystania z Twojej oferty, kiedy np. będzie przechodził obok sklepu.
Innym sposobem na real-time marketing jest dynamiczny formularz kontaktowy, który dostosowuje się do potrzeb użytkownika. W jaki sposób? Dzięki analizie historii adresów internetowych odwiedzanych przez użytkowników, możliwe jest spersonalizowanie formularza poprzez np. odwołanie do treści, które przeglądał odbiorca.
Podobne narzędzia marketingowe to podstawowa metoda real-time marketingu, a przy tym punkt oparcia do kolejnych działań. Ale o tym zaraz…
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Śledź uważnie najważniejsze wydarzenia
O ile w przypadku nagłych wiadomości ciężko zaplanować real-time marketing, o tyle przy wcześniej planowanych wydarzeniach jest to w pewien sposób możliwe. Taką sytuację świetnie wykorzystała marka Morliny, która stworzyła kampanię reklamową nawiązującą do wyborów samorządowych w 2014 roku. Parówki wcielały się w rolę kandydatów, a ich „wizerunek” ulokowany był na plakatach czy citylightach – tak, jak dzieje się to w przypadku prawdziwych kampanii wyborczych. Wśród haseł pojawiły się m.in. „Zgotuję wam lepsze jutro” czy „Mięso, nie obietnice”. Zorganizowano nawet facebookowe wybory, które nadzorowała Pyszna Rada Berlinek! Ciekawe, prawda?
Słuchaj podcastu NowyMarketing
źródło: www.facebook.com/Berlinki
Zabaw się w psychologa…
… i spróbuj przewidzieć reakcję obserwatorów. W real time marketingu ważne jest, aby treści, które przekazujesz odbiorcom, były spójne z ich odczuciami. Co więcej, powinny być autentyczne i przemyślane. Dobrym przykładem jest wizyta prezydenta Stanów Zjednoczonych w Polsce. Po spotkaniu Baracka Obamy z Bronisławem Komorowskim, Internet zalała fala zdjęć głów obu państw – rzecz jasna, w formie charakterystycznych memów. Jedna z takich fotografii, opatrzona podpisem „Wizy zostają, ale możemy dać Wam zniżkę do KFC”, trafiła na facebookowy profil Polaki Biedaki Cebulaki. Drobiowy fast food został wspomniany nie tylko ze względu na popularność w Polsce, ale i – amerykańskie pochodzenie. KFC wykorzystało to w fenomenalny sposób, umieszczając zabawny komentarz pod zdjęciem: „Kurczę, nic o tym nie wiedzieliśmy”. Efekt? Samo zdjęcie zyskało 3,8 tys. lajków, a wpis KFC… połowę z tego!
Właśnie dlatego tak ważne jest, aby w pełni poznać swoich odbiorców. Dzięki bacznemu obserwowaniu odzewu na inne wiadomości, możliwe jest ułożenie scenariusza reakcji obserwatorów i stworzenie odpowiednich treści marketingowych czasu rzeczywistego.
Opanuj social media
Choć pojęcie real-time marketingu znane jest od dawna, to właśnie social media nadały mu nowy wymiar. Media społecznościowe, takie jak Facebook, Twitter, Instagram czy Snapchat, pozwoliły na błyskawiczne zaprezentowanie odpowiedzi przed szeroką grupą odbiorców. To nie wszystko! Możliwość udostępniania informacji sprawia, że przekaz w krótkim czasie rozprzestrzenia się po całym Internecie, decydując o sukcesie marki.
Śledzenie mediów społecznościowych pozwala także na monitorowanie postrzegania marki przez konsumentów. Wiedząc, jak widzą Cię użytkownicy, możesz odnieść przekaz tworzony w czasie rzeczywistym do ich opinii. Podobnie jak wspomniane wyżej KFC w przypadku mema ze zdjęciami głów państw – reaguj, kiedy o Tobie mówią. To dobra okazja do odniesienia sukcesu w real-time marketingu!
Bądź przebojowy!
Marketing czasu rzeczywistego to – jak sama nazwa wskazuje – tworzenie treści promocyjnych tu i teraz. Ta definicja jest jednak niekompletna, bowiem prawdziwym kluczem do sukcesu jest jakość owego przekazu. Specjaliści, tworząc treści, często odwołują się do aktualnych trendów lub opierają się na humorze.
Pamiętaj jednak, aby humor ten był spójny z wizerunkiem marki. W swoim przekazie musisz bowiem pozostać wiarygodny. Analizując ten aspekt, warto zastanowić się, jaki w zasadzie będzie cel real-time marketingu. Poszerzanie zasięgu? Uzupełnienie bieżącej kampanii reklamowej? A może budowanie znajomości brandu?
Podsumowanie
A czy Ty pamiętasz głośne akcje marketingowe tworzone w czasie rzeczywistym? Co sądzisz o samej idei real-time marketingu? Zachęcamy do dzielenia się opiniami!
Marta Więcław
Specjalista ds. marketingu, Grupa TENSE