Fora to miejsce, w którym pojawiają się pytania i problemy dotyczące Twojej marki. Skoro padają pytania na temat Twojej marki albo problemów, które Twoje produkty mogą rozwiązać – to dlaczego Ciebie tam nie ma?
Jeżeli jeszcze zastanawiasz się nad tym, czy Twoja marka powinna mieć przedstawiciela na forach to poniżej przedstawiamy 5 zasad, które są kluczowe w tego typu działaniach.
Zobacz również
1. Wiarygodności i bezpieczeństwo
Przedstawiciel Twojej marki na forach internetowych powinien działać jawnie, czyli być podpisany imieniem i nazwiskiem, dzięki temu brzmi wiarygodniej niż sama marka czy randomowy login, gwarantując tym samym wiarygodność komunikacji. Konsumenci to docenią, zwłaszcza jeśli za jawnością pójdzie merytoryczna wiedza.
2. Wiedza branżowa:
- Jest filarem dostarczania pytającym konsumentom wysokojakościowych odpowiedzi – tylko takie stanowią dla niego prawdziwą wartość. W kampaniach na forach można ją zapewnić poprzez: bazowe przygotowanie osoby, która ma reprezentować Twoją firmę – najczęściej w formie studiów związanych bezpośrednio z reprezentowaną branżą
- Szkolenia Eksperta – najczęściej w dziale handlowym reprezentowanej marki
- Supervisor – specjalista po stronie klienta wspierający merytorycznie osobę reprezentującą Twoją markę w najtrudniejszych przypadkach
3. Monitorowanie Internetu – lokalizowanie konsumentów i dyskusji w późnej fazie procesu zakupowego
Aktywności eksperta bazują na informacjach, jakie pozyskuje z systemu monitorującego fora internetowe. System ten lokalizuje konsumentów w późnych fazach procesu zakupowego, tuż przed podjęciem ostatecznej decyzji zakupowej. Najczęściej jest to etap ostatecznego wyboru marki lub racjonalizacji tego wyboru. W tym miejscu warto sobie odpowiedzieć na pytanie: czy moja marka ma jakąkolwiek kontrolę nad tym, co na tym etapie trafia do konsumenta?
4. Kategoria ekspercka
Im bardziej ekspercka kategoria, im większe ryzyko zakupowe, im dłuższy proces zakupowy, tym znaczenie forów jest większe (np.: bankowość, technologie budowlane, parenting, wybrane marki farmaceutyczne).
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
W kategoriach związanych z pasjami konsumentów znaczenie forów jest dla ich wyborów zakupowych wręcz zasadnicze (np.: sprzęt audio, motocykle, wszelkie hobby, sprzęt sportowy, turystyka).
Słuchaj podcastu NowyMarketing
5. Uszczelnienie sprzedaży
Ekspert pojawiający się w miejscach, gdzie padają pytania, nie tylko rozwiewa bieżące wątpliwości, ale w myśl modelu 1-9-90 (1% użytkowników tworzy nowy kontent, 9% aktywnie uczestniczy, odpowiadając, a aż 90% wyłącznie czyta w/w kontent) i efektu ROPO (Research Online Purchase Offline) uszczelnia również lejek zakupowy. Switchowanie się Twoich klientów na marki konkurencji zostaje na tym etapie znacznie ograniczone, co samo w sobie jest wyjątkowo korzystne dla poziomu sprzedaży Twojej marki.
Na bazie informacji znalezionych na forach internetowych konsumenci bardzo często podejmują ostateczną decyzję zakupową, a według danych z Consumer Barometr with Google wynika, że aż 66% badanych przed zakupem produktu (online i offline) szuka informacji online. Zatem nie pomijaj tego elementu podczas planowania budżetów i działań mediowych.
Jawne kampanie na forach internetowych poza uszczelnieniem lejka zakupowego ocieplają wizerunek marki, która pojawia się w miejscach, w których o niej rozmawiają. Komunikowanie się z konsumentami poprzez taką formę niesie za sobą same korzyści, z których nie sposób nie skorzystać.