5 powodów, dla których Twoja marka powinna pojawić się na forach internetowych

5 powodów, dla których Twoja marka powinna pojawić się na forach internetowych
Zanim konsument podejmie ostateczną decyzję o zakupie produktu i usługi, bardzo często sprawdza opinię na dany temat w sieci. W większości przypadków pierwszym miejscem, na jakie trafia, są fora internetowe.
O autorze
2 min czytania 2016-08-12

Fora to miejsce, w którym pojawiają się pytania i problemy dotyczące Twojej marki. Skoro padają pytania na temat Twojej marki albo problemów, które Twoje produkty mogą rozwiązać – to dlaczego Ciebie tam nie ma?

Jeżeli jeszcze zastanawiasz się nad tym, czy Twoja marka powinna mieć przedstawiciela na forach to poniżej przedstawiamy 5 zasad, które są kluczowe w tego typu działaniach.

1. Wiarygodności i bezpieczeństwo

Przedstawiciel Twojej marki na forach internetowych powinien działać jawnie, czyli być podpisany imieniem i nazwiskiem, dzięki temu brzmi wiarygodniej niż sama marka czy randomowy login, gwarantując tym samym wiarygodność komunikacji. Konsumenci to docenią, zwłaszcza jeśli za jawnością pójdzie merytoryczna wiedza.

2. Wiedza branżowa:

  • Jest filarem dostarczania pytającym konsumentom wysokojakościowych odpowiedzi – tylko takie stanowią dla niego prawdziwą wartość. W kampaniach na forach można ją zapewnić poprzez: bazowe przygotowanie osoby, która ma reprezentować Twoją firmę – najczęściej w formie studiów związanych bezpośrednio z reprezentowaną branżą
  • Szkolenia Eksperta – najczęściej w dziale handlowym reprezentowanej marki
  • Supervisor – specjalista po stronie klienta wspierający merytorycznie osobę reprezentującą Twoją markę w najtrudniejszych przypadkach

3. Monitorowanie Internetu – lokalizowanie konsumentów i dyskusji w późnej fazie procesu zakupowego

Aktywności eksperta bazują na informacjach, jakie pozyskuje z systemu monitorującego fora internetowe. System ten lokalizuje konsumentów w późnych fazach procesu zakupowego, tuż przed podjęciem ostatecznej decyzji zakupowej. Najczęściej jest to etap ostatecznego wyboru marki lub racjonalizacji tego wyboru. W tym miejscu warto sobie odpowiedzieć na pytanie: czy moja marka ma jakąkolwiek kontrolę nad tym, co na tym etapie trafia do konsumenta?

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

4. Kategoria ekspercka

Im bardziej ekspercka kategoria, im większe ryzyko zakupowe, im dłuższy proces zakupowy, tym znaczenie forów jest większe (np.: bankowość, technologie budowlane, parenting, wybrane marki farmaceutyczne).

W kategoriach związanych z pasjami konsumentów znaczenie forów jest dla ich wyborów zakupowych wręcz zasadnicze (np.: sprzęt audio, motocykle, wszelkie hobby, sprzęt sportowy, turystyka).

Słuchaj podcastu NowyMarketing

5. Uszczelnienie sprzedaży

Ekspert pojawiający się w miejscach, gdzie padają pytania, nie tylko rozwiewa bieżące wątpliwości, ale w myśl modelu 1-9-90 (1% użytkowników tworzy nowy kontent, 9% aktywnie uczestniczy, odpowiadając, a aż 90% wyłącznie czyta w/w kontent) i efektu ROPO (Research Online Purchase Offline) uszczelnia również lejek zakupowy. Switchowanie się Twoich klientów na marki konkurencji zostaje na tym etapie znacznie ograniczone, co samo w sobie jest wyjątkowo korzystne dla poziomu sprzedaży Twojej marki.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Na bazie informacji znalezionych na forach internetowych konsumenci bardzo często podejmują ostateczną decyzję zakupową, a według danych z Consumer Barometr with Google wynika, że aż 66% badanych przed zakupem produktu (online i offline) szuka informacji online. Zatem nie pomijaj tego elementu podczas planowania budżetów i działań mediowych.

Jawne kampanie na forach internetowych poza uszczelnieniem lejka zakupowego ocieplają wizerunek marki, która pojawia się w miejscach, w których o niej rozmawiają. Komunikowanie się z konsumentami poprzez taką formę niesie za sobą same korzyści, z których nie sposób nie skorzystać.