– Obrady jury Effie Awards 2020 prowadzone były w formule hybrydowej – zarówno w ograniczonych liczebnie grupach jak i online – co było dużym wyzwaniem do organizacji dyskusji i spotkań dla blisko 150 wybitnych ekspertów w dziedzinie marketingu i komunikacji. Mimo tych wyzwań, obrady były inspirujące, a poziom zrealizowanych kampanii bardzo wysoki. Nagrodziliśmy projekty i rozwiązania marketingowe, które wyróżniają się na rynku poprzez najbardziej efektywne działania oraz wysokie wyniki biznesowe – mówi Tomasz Suchański przewodniczący jury Effie Awards 2020, prezes zarządu firmy Żabka Polska.
Złote statuetki Effie Awards 2020 otrzymali autorzy kampanii:
Zobacz również
Żabka – Mały Wielki Sklep
Żabka, PZL, Spark Foundry, OMD
Kategoria: Long term marketing excellence
Mały Wielki Sklep, to wyjątkowa kampania, która przez lata wspierała realizację strategii biznesowej Żabki. Pozwoliła wyprowadzić markę z percepcyjnej bariery nieprzyjemnego monopolowego. Przeprowadziła przez rewolucję biznesowo-ofertową a finalnie zrepozycjonowała ją na mapie handlowo-usługowej, zawłaszczając modern convenience. Wszystkie postawione cele długoterminowe postawione zostały zrealizowane lub przekroczone. Żabka stworzyła wyjątkową platformę komunikacyjną, która w połączeniu z innowacyjnym planem rozwoju, pozwoliła dynamicznie wejść w zmieniający się świat modern convenience, osiągnąć wysokie wzrosty sprzedaży (w 2019 przekracza barierę 10 mld zł), zbudować silną/lubianą markę a pod względem efektywności komunikacji zostawić konkurencję daleko w tyle.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
EKO Petycje
Słuchaj podcastu NowyMarketing
ING Bank Śląski, Brain, GONG, 24/7 Communication, MullenLowe MediaHub
Kategoria: Finanse
CSR i biznes mogą iść w parze, co od lat udowadnia ING. Kampania oparta na trafnym insighcie: Czy potrzebujemy aż petycji od naszych dzieci, żeby coś zmienić? wyróżniła się na tle komunikacji CSR innych marek. Zwróciła uwagę na ważny problem, a ING przyniosła pozycję zdecydowanego lidera wspierającego postawy społeczne i proekologicznie oraz lidera w rozważaniu oferty banku. W efekcie znacząco zwiększyła akwizycję nowych klientów.
Przejdźmy na TY
Tyskie, GONG, Bardzo, Tailor Made PR, Zenith, BNA
Kategoria: Napoje alkoholowe
Jak przywrócić siłę marce, która zgubiła swoją rolę i tożsamość w rzeczywistości bezlitosnej dla mainstreamowych marek? Tyskie na przekór trendom zwróciło się do samego środka mainstreamu z uniwersalnym przesłaniem, by w dobie podziałów szukać tego, co łączy, nie dzieli. Wspólnotowość i autentyczność zawarta w “Przejdźmy na TY” jasno zdefiniowała rolę Tyskiego w świecie piwa, zatrzymując długookresowy spadek konsumentów i powiększając grupę tych najbardziej lojalnych. Przełomowa wizja przyniosła nie tylko wzrost kluczowych parametrów wizerunkowych, udziałów i przychodów w okresie spadków klasycznych lagerów, ale też pierwszy od 2014 roku wzrost equity marki.
Mak? Mnie to pasuje!
McDonald’s, MJCC, OMD, DDB Warszawa
Kategoria: PR-Led i Employer branding
Kampanię rekrutacyjną McDonald’s pod hasłem „Poczuj smak pracy, która Ci pasuje!” zrealizowaliśmy na najbardziej konkurencyjnym w historii rynku pracy, przy rekordowo niskim bezrobociu. W dodatku w branży, która na rynku pracy obrosła w wiele negatywnych stereotypów. Byliśmy skuteczni! Dzięki kompleksowej strategii, opartej na danych, mogliśmy dopasować RTB do różnych segmentów grupy celowej i efektywnie walczyć z błędnymi przekonaniami nt. pracy w McDonald’s. Pozyskaliśmy o 42% aplikacji więcej, zniwelowaliśmy braki zatrudnieniowe w restauracjach i o 9 p.p. podnieśliśmy postrzeganie marki pracodawcy na parametrze „Good Employer” w badaniu trackingowym marki.
To, co ważne
Huawei, Havas Warsaw, Wavemaker, 180heartbeats + Jung v Matt
Kategoria: React & Sustain
Marka Huawei otrzymała olbrzymi cios wizerunkowy w wyniku wojny handlowej i ograniczeń technologicznych narzuconych przez USA. To spowodowało nagły spadek kluczowych wskaźników budowanych latami. Odważna strategia polegała na odwołaniu się do kryzysu. A emocjonalna kampania bazująca na uniwersalnej prawdzie o przeciwnościach losu, które mogą być źródłem siły inspirowała do niepoddawania się i pokazała, że hasło marki MAKE IT POSSIBLE stało się jeszcze bardziej aktualne. Dzięki temu udało się w spektakularnie krótkim czasie przywrócić więź z konsumentami i już po pół roku odbudować mocno nadszarpnięty wizerunek.
W corocznym rankingu efektywności Effie najwyższą pozycję zajęli:
- wśród agencji – DDB Warszawa,
- spośród agencji mediowych – Wavemaker,
- jako firma – McDonald’s.
Pełna lista nagrodzonych i rankingi dostępne są na tej stronie.
– Duże zainteresowanie tegoroczną edycją Effie Awards to bardzo dobry znak dla branży. Zaangażowanie marketerów i agencji w przygotowywanie wysokiej jakości zgłoszeń w tym trudnym dla biznesu roku, to dowód na to, że sektor komunikacji marketingowej aktywnie odpiera wyzwania covidowe. Dla SAR, tegoroczne obrady także nie były proste, nie raz wymagały niestandardowych rozwiązań. Mamy jednak poczucie, że jako organizacja weszliśmy na nowy poziom realizacji wydarzeń i tworzenia ciekawych doświadczeń dla ich uczestników – podsumował Dariusz Andrian, prezes zarządu Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR.
Gala Effie Awards 2020 odbyła się w formule online. Transmisję wręczenia nagród z Nowego Teatru w Warszawie można było obejrzeć na platformie vod.sar.org.pl/. Dostęp do wydarzenia, po raz pierwszy był bezpłatny, co wzbudziło duże zainteresowanie – około 3000 zarejestrowanych osób.