– W dzisiejszym świecie na przedsiębiorstwach i markach spoczywa coraz większa odpowiedzialność. Nie jesteśmy tylko od tego, by generować zysk i tworzyć efektywne kampanie marketingowe. Jako biznes i marketingowcy mamy ogromny wpływ na to, jak zmienia się świat, jak podchodzimy do wyzwań ekologicznych i społecznych, czy nasza komunikacja powoduje, że konsumenci, a więc społeczeństwo – stają się lepsi i na przykład zaczynają równo traktować kobiety i mężczyzn, albo podnosi się ich poziom kultury wizualnej. Czy nam się to podoba czy nie, tworząc kampanie marketingowe, zmieniamy rzeczywistość dookoła nas. Od nas zależy czy będą to zmiany pozytywne czy negatywne. Konkurs Effie poza wyróżnianiem najlepszych kampanii, postrzegam także jako platformę wymiany tego typu wiedzy, co ma ogromne znaczenie dla kierunków rozwoju rynku reklamowego – podsumował Maciej Herman, przewodniczący Jury Effie Awards 2021, dyrektor zarządzający firmy Wedel.
– Jak co roku, wybór najlepszych projektów był nie lada wyzwaniem. Jestem również pod wrażeniem zgłoszeń do stosunkowo nowej kategorii Marketing & Business Solutions. Bardzo się cieszę, że kilka lat temu konkurs Effie objął też inne sposoby odpowiadania na wyzwania biznesowe niż te wyłącznie komunikacyjne. Aby sprostać trudnościom i móc się rozwijać, firmy potrzebują transformacji, przełomowych innowacji i długofalowej strategii. W tej kategorii nagradzamy i wyróżniamy właśnie tego typu projekty – dodał Maciej Herman.
Zobacz również
Złote statuetki Effie Awards 2021
Random – Storytel, McCANN Poland (dwie złote statuetki, w kategoriach: Branded Content oraz Kultura i Rozrywka)
Jak zachęcić młodych do słuchania audiobooków? Najważniejszy jest jakościowy kontent, napisany ich językiem i poruszający tematy im bliskie. Stąd nawiązanie do pandemii, która obróciła ich życie o 180 stopni i mocno ograniczyła ich swobody. Następnie ważna jest forma – krótka, zwięzła, atrakcyjna wizualnie. Dlatego powstał Random, czyli pierwszy polski serial łączący słuchowisko i film, napisany językiem młodych. Kampania nie tylko zawojowała internet, ale przyczyniła się także do znacznego zwiększenia bazy klientów, którzy zostali z nami na dłużej.
Rozwój aplikacji InPost Mobile – InPost
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Fakt – konsumenci przechodzą do kanałów mobile. Wiedzieliśmy, że aby dostarczać najlepszy customer experience w kategorii usług logistycznych, musimy stworzyć innowacyjne rozwiązanie, które w przyszłości stanie się osią wszystkich usług i komunikacji z klientami InPost w kanale mobile. Tak powstała idea aplikacji InPost Mobile. Ale jak przekonać Polaków do kolejnej apki w telefonie? Postawiliśmy na funkcjonalności i promocję aplikacji przez ich pryzmat. W ciągu 15 miesięcy wdrożyliśmy 8 funkcji i usług, w tym zdalne otwarcie skrytki i nadania bez etykiety. Obecnie z naszych usług mobilnych korzysta już 7 mln użytkowników.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Stop kobietobójstwu! – Fundacja Centrum Praw Kobiet, Dziadek do orzechów, OTO Film
„A mąż to tak sam z siebie bije?” – to zdanie wypowiedziane w naszym video najlepiej ilustruje strategię, która zakładała prowokacyjne przedstawienie ofiary w roli winnej przemocy domowej. Pokazaliśmy, pod jaką presją społeczną, presją otoczenia, organów państwa czy kościoła są ofiary. Świadomie zdecydowaliśmy się na ponad 3-minutowe video opublikowane w mediach społecznościowych jako główny element kampanii. Przedstawiliśmy w nim symboliczny spacer kobiety uciekającej z przemocowego domu. Kampania „Stop kobietobójstwu” okazała się najlepszą kampanią w historii Fundacji Centrum Praw Kobiet.
„Kolorowy wiatr” na nowo – BBC Studios Polska, Digital Kingdom
Wyzwanie: w spadającej kategorii osiągnąć najwyższy historycznie wynik oglądalności SHR (odsetek osób, które w danym czasie oglądały telewizję było widzami danego programu) premiery nowego serialu przyrodniczego. Cel: z pozycji nr. 3 w kategorii (podczas ostatniej promowanej premiery „Siedem światów, jedna planeta”) przesunąć się na pozycję nr. 1 w kategorii podczas premiery „Planety doskonałej”. Strategia: nadaliśmy zupełnie nowy, lokalny kontekst globalnym kadrom z serii BBC Earth, tworząc popkulturowy manifest zamiast standardowej kampanii. Wynik: Pierwszy raz w historii kanału BBC Earth premierowy odcinek produkcji przyrodniczej osiągnął 1% udziału w rynku telewizyjnym w grupie komercyjnej 16-49 lat, tym samym, osiągając 1 miejsce w kategorii.
Maestro – wszystko czego chcesz od burgera – McDonald’s, DDB Warszawa, OMD
Nowa komunikacja stawiająca na rozrywkę i prezentująca Maestro jako trigger zabawnych historii, poruszyła emocje osób dotychczas do niego nieprzekonanych. Kampania skutecznie zwiększyła penetrację Maestro, co widać m.in. we wzroście dziennej liczby sprzedanych Maestro na tysiąc transakcji aż o 64,5%! Udało się to osiągnąć dla najdroższego burgera w stałym menu w czasie pandemii, gdy 61% Polaków deklarowało ograniczenie wydatków.
Kategoria Marketing & Business Solutions
Po raz pierwszy nagrodę otrzymała kampania zgłoszona w kategorii Marketing & Business Solutions wprowadzonej w 2018 roku. Kategoria ta koncentruje się na przełomowych, nowatorskich w formie lub w zastosowaniu nowych technologii czy innych rozwiązań – działaniach marketingowych, w których komunikacja nie była znaczącym elementem marketing mixu.
W corocznym rankingu efektywności Effie najwyższą pozycję zajęli:
- wśród agencji – McCANN Poland,
- spośród agencji mediowych – Starcom,
- jako marketer – ex aequo Grupa Maspex i McDonald’s.
Więcej na temat Effie Awards Poland oraz pełna lista nagrodzonych i rankingi dostępne są na stronie awards.effie.pl/nagrodzeni-2021.
Gala Effie Awards 2021 odbyła się na żywo w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. Transmisję wręczenia nagród można było obejrzeć na platformie vod.sar.org.pl.