Czy Twoja strategia marketingowa odpowiada na te zmiany?
Zakupy, komentarze, udostępnienia, wyszukiwanie, szukanie opinii – te wszystkie rzeczy dzieją się dziś głównie na smartfonach. Sklepy stały się wirtualne, media społecznościowe zmieniły relacje z klientami, a smartfony stały się bronią w rękach konsumentów.
Zobacz również
Duże marki wykorzystując big data, adaptują i rozwijają kampanie marketingowe oparte na targetowaniu w myśl zasady „the right people, at the right time, in the right place, and on the right device”, aby móc wysyłać możliwie najbardziej spersonalizowane komunikaty. Oto 6 powodów, dla których warto rozszerzyć swoją strategię marketingową o działania mobile.
1) Mobile marketing zadomowił się na dobre
Mobile marketing to nie tymczasowy trend. Jest to kierunek, który już teraz radykalnie zmienia sposób w jaki marki i konsumenci wchodzą ze sobą w interakcję. Tę zmianę potwierdza wiele statystyk i badań. Oto wybrane:
Smartfonów i urządzeń podłączonych do sieci jest już więcej niż ludzi na świecie. Badania wskazują, że liczba urządzeń mobilnych rośnie 5 razy szybciej niż liczba ludności.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
2016 rok okrzyknięty został rokiem mobile, co oznacza, że zdecydowana większość z nas częściej korzysta z swojego smartfona niż z komputera stacjonarnego. A ty musisz być tam, gdzie Twoi odbiorcy.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Firmy reagują na te zmiany: 58% z nich posiada zespół ds. marketingu mobilnego, a 71% marketerów uważa, że marketing mobilny jest podstawą ich strategii marketingowej.
Mobile staje się głównym punktem styku między konsumentem a marką. Jednocześnie ta zmiana nie może mieć skutków tylko na poziomie strategicznym – powinny dotknąć również struktury i organizację marki. Marketing mobilny to również nowy sposób myślenia – bardziej elastyczny, zwinny i dopasowany.
2) Aplikacje mobilne rządzą
Nawet 90% czasu spędzanego na smartfonie poświęcamy na korzystanie z aplikacji, donoszą badania Nielsen. Pozostałe 10% to wyszukiwanie i przeglądanie stron internetowych. Aplikacje mobilne, jeżeli są dobrze zaprojektowane, pomagają wzmocnić interakcję z konsumentem. W zależności od profilu Twojej firmy, aplikacja może pozwalać na wykonywanie pewnych czynności związanych z Twoim biznesem, ale również ułatwiać użytkownikowi życie (dostarczając specjalnych treści) lub bawić i pozwalać na rywalizację. Przykładem może być aplikacja „Wolno wolno” od Leżajsk czy WOAH od Coca-Cola.
3) Generacja Z nadchodzi! Ze smartfonami.
Millenialsi byli świadkami mobilnej rewolucji – na własne oczy widzieli, jak powstają najpierw telefony komórkowe, a następnie smartfony. Następne pokolenie, czyli Generacja Z urodziło się ze smartfonem… w ręku. Nie mając strategii marketingowej nastawionej na mobile, skazujesz się na nieistnienie w umysłach młodych konsumentów.
Osoby urodzone po 2000 roku lada moment będą znaczącą siłą nabywczą na rynku dóbr konsumenckich. To ostatni dzwonek, by z wyprzedzeniem przygotować się na ich nadejście i sprostać wymaganiom nowego pokolenia.
Marketing mobilny skierowany do młodej generacji konsumentów charakteryzuje się własnym zestawem kodów i stylem, które przemawiają do tego pokolenia. Cechami, które cenią sobie Z-tki to bycie m.in. bezpośrednim, angażującymi i interaktywnym.
4) Interaktywność staje się normą
Dzięki takim społecznościom jak Instagram Stories, Snapchat, Facebook 360, Periscope i chatboty, normą staje się używanie smartfonów do naprawdę bliskiej interakcji z marką. Budowanie mobilnej strategii polega na tworzeniu własnego wszechświata, który opowie Twoja historię i będzie aktywował odbiorców.
Jak budować taki wszechświat? Przekaż swoją historię marki za pomocą formatu video oraz treści dostosowanych do ekranów smartfonów. Aktywizując postaw na działania, które łatwo wykonać za pomocą telefonu np. konkurs fotograficzny czy grywalizacja.
5) Automatyzacja marketingu łamie dotychczas panujące zasady
W ogromniej ilości gromadzonych danych automatyzacja marketingu pozwala na tworzenie nowych i bardziej wydajnych procesów. Marketing automation można wykorzystać do wysyłania powiadomień, spersonalizowanych e-maili, kuponów rabatowych, czy rozwijania aplikacji. A to pozwala na wykorzystanie marketingu mobilnego o wiele efektywniej niż w tradycyjny sposób. Korzystając z automatyzacji będziesz w stanie precyzyjniej opracować spersonalizowane kampanie dla Twojej społeczności.
6) Smartfon zna (naj)lepiej swojego użytkownika
Ze smartfonem praktycznie się nie rozstajemy. Urządzenie gromadzi informacje na nasz temat 24 godziny na dobę. Lokalizacja, zainteresowania, nawyki – te wszystkie dane w połączeniu z analityką i sztuczną inteligencją są już podstawą do opracowywania spersonalizowanych kampanii reklamowych i wiadomości do konsumentów. – Dzięki analizie danych możemy budować rozwinięte profile użytkowników i przewidywać, jak odbiorca o zdefiniowanym profilu zareaguje w określonej sytuacji, a następnie wysłać mu odpowiedni, spersonalizowany komunikat w odpowiednim czasie i miejscu – mówi Michał Sołtys, Regional Director Central Eastern Europe w Kwanko i dodaje: – W Kwanko budujemy profile użytkowników wykorzystując dane z własnych kampanii oraz tzw. 3rd party data. Zastosowanie tych informacji w reklamie mobilnej w efekcie oznacza mniej banerów, a więcej formatów natywnych dopasowanych do użytkowników o wybranych cechach i znajdujących się w określonej sytuacji. W efekcie można liczyć na kilkakrotne zwiększenie konwersji, podsumowuje Michał Sołtys.
Marketing mobilny łamie dotychczas panujące zasady. Jego wdrożenie wpływa na zmiany w organizacji i sposób projektowania kampanii oraz interakcji z użytkownikiem. Zapewnia wiele okazji do udoskonalania marki, pozostawania w kontakcie z nowymi nabywcami i zdobycia udziału na rynku konkurenta, który do mobilnej rzeczywistości jeszcze nie zdążył się dostosować.