Źródło: www.thirdteam.org
Live streaming to świetny sposób na nawiązanie kontaktu z publicznością w czasie rzeczywistym. W tym artykule odkryjesz sześć sposobów na to, jak wykorzystać live streaming, aby zyskać lojalność potencjalnych klientów i zwiększyć zasięg treści marketingowych w sieci.
Zobacz również
Najpopularniejsze aplikacje służące do live streamingu to Meerkat i Periscope. Meerkat jest aplikacją mobilną połączoną z serwerami Twittera. Pozwala ona na przesyłanie wideo na żywo do osób, które obserwują tweety danego użytkownika. W każdym momencie live stream może oglądać maksymalnie 5000 osób.
Periscope bardzo przypomina Meerkat. W marcu 2015 startup założony przez cztery osoby został wykupiony przez Twittera za 100 milionów dolarów. Aplikacja ta może działać w połączeniu z Twitterem lub samodzielnie, wystarczy udostępnić fanom link prowadzący do live streamu. Obie aplikacje są dostępne na platformach Android i iOS. Zastanawiasz się, jak można je wykorzystać w marketingu?
#1: Udostępnij użytkownikom eventy na żywo
Dzielenie się eventami na żywo może sprawić, że fani poczują się bardziej związani z Twoją marką. Sekret sukcesu polega na tym, aby nie tylko pokazać wydarzenie, ale też pozwolić użytkownikom wziąć w nim udział. Stwórz interesującą historię, która przykuje uwagę widzów. Jeśli będziesz nadawać wyłącznie z jednego miejsca, użytkownicy szybko się znudzą i opuszczą wydarzenie. Poruszaj się po terenie imprezy, zaprezentuj różne miejsca oraz osoby. Bądź oczami i uszami publiczności. Pamiętaj, aby zwracać uwagę na pojawiające się komentarze i jeśli to możliwe, udzielać odpowiedzi. Zapytaj odbiorców, która część eventu najbardziej ich interesuje i kogo chcieliby spotkać. W ten sposób nawiążesz z nimi bliższe relacje.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Jednym z najważniejszych momentów każdej szanującej się konferencji biznesowej jest prezentacja nowych produktów lub usług. Jeśli posiadasz autoryzację od organizatorów, możesz pokazać te kluczowe momenty publiczności!
Słuchaj podcastu NowyMarketing
#2: Przeprowadzaj wywiady
Postaraj się przeprowadzić kilka wywiadów na żywo z pracownikami lub klientami, aby zwiększyć zaufanie do Twojej marki. Wywiady tego typu nie tylko pokazują firmę „od kuchni”, ale również oferują wiele ciekawych pomysłów i opinii.
The Verge jest internetowym magazynem koncentrującym się na technologii, nauce i kulturze. Codziennie w biurze firmy za pomocą aplikacji Periscope przeprowadzany jest krótki event o nazwie „Let’s Discuss”. Pracownicy (lub goście) rozmawiają o tematach poruszanych ostatnio na stronie – wszystko w czasie rzeczywistym!
Pamiętaj, aby nie promować zbytnio własnej marki podczas sesji na żywo. Głównym celem powinno być dostarczenie świeżych treści dla widzów. Warto jednak, aby wywiad dotyczył czegoś związanego z Twoją działalnością (np. newsami lub wydarzeniami rynkowymi). Jak najczęściej zwracaj uwagę na członków publiczności i odpowiadaj na ich komentarze. Jeśli przeprowadzasz live streaming otwartej dyskusji, zapytaj widzów o ich opinie. Jeśli z kolei jest to wywiad, pozwól członkom publiczności na zadawanie pytań i wybierz te, na które warto odpowiedzieć.
#3: Pokaż klientom, jak tworzysz produkt
W większości przypadków fani Twojej marki nie mogą zobaczyć procesu produkcyjnego w firmie. Za pomocą live streamingu możesz im jednak pokazać, co dzieje się wewnątrz – od konceptu, aż do realizacji produktu. Jest to świetny sposób na pokazanie publiczności, co wchodzi w proces budowania marki i dostarczania znakomitych produktów dla klientów.
Firma Avenue Beads, zajmująca się produkcją szklanej biżuterii, świetnie wykorzystała ten pomysł. Proces tworzenia sztuki ze szkła wymaga sporo pracy i czasu (stąd też odpowiednia cena). Pracownicy firmy wykorzystali więc live streaming, aby pokazać widzom proces produkcji. Ten sam pomysł możesz zastosować również w przypadku usług. Dla przykładu możesz zademonstrować zapracowane biuro obsługi klienta, w którym codziennie ma miejsce gra o wysoką stawkę.
#4: Zademonstruj, co dzieje się za kurtynami Twojej firmy
Kolejnym sposobem na wykorzystanie live streamingu jest pokazanie fanom czegoś, do czego normalnie nie mieliby dostępu. Pomysł ten został wykorzystany m.in. przez NBC News, gdzie prezenterka zademonstrowała widzom wnętrze studia telewizyjnego, czytając jednocześnie komentarze widzów i odpowiadając na pytania.
Stację nadawczą możesz również stworzyć poza terenem firmy. Dla przykładu Mercedes-Benz zaprosił członków publiczności na sesję fotograficzną nowego modelu S-Klasy. Wszystkie zdjęcia zostały następnie załadowane na profile społecznościowe Mercedes z hashtagiem #MBEP15 i oznaczeniem fanów obecnych na wydarzeniu. Dzięki temu całe wydarzenie zyskało znacznie większy rozgłos. Zdjęcia były publikowane zarówno przez markę, jak i przez użytkowników, co pozwoliło na dotarcie do szerszych grup odbiorców.
#5: Przeprowadź szkolenia na żywo
Live streaming z urządzeń mobilnych jest nieco ograniczony w porównaniu do desktopów, ponieważ nie możesz „podzielić się” ekranem i zaprezentować widzom dodatkowych treści. Nie musi to być jednak przeszkodą, jeśli chcesz przeprowadzić skuteczne sesje treningowe. Jednym z powodów, dla których aplikacje takie jak Meerkat i Periscope zyskują na popularności, jest właśnie ich mobilność. Możesz wykorzystać mały statyw, aby zabezpieczyć telefon i mieć wolne ręce, a jeśli pragniesz pokazać konkretny detal, po prostu złap telefon i zrób zbliżenie. Digital Republic, studio zajmujące się fotografią, wykorzystuje ten pomysł do przeprowadzania sesji na temat Photoshopa, fotografii i treści wizualnych.
Taka technologia szkoleniowa może wydawać się nieco amatorska, jednak mniej formalne podejście wywołuje zazwyczaj wyższy poziom zaangażowania wśród zainteresowanych. Wielu ludzi uważa, że taki stream jest bardziej wiarygodny od dokładnie zaplanowanych sesji szkoleniowych.
Trening przy pomocy live streamingu to nie tylko dostarczanie nowych pomysłów. Możesz po prostu szybko zaprezentować wybrany temat, a następnie pozwolić widzom na zadawanie pytań. W przypadku prowadzenia szkoleń klucz do sukcesu to regularność. Postaraj się, aby sesje miały miejsce codziennie lub co tydzień. Ta zasada odnosi się również do każdego popularnego kanału na YouTube…
#6: Przeprowadzaj sesje Q&A
Zorganizuj sesje, podczas których odpowiesz na najbardziej naglące pytania publiczności. Jest to świetny sposób na zwiększenie zaangażowania, ponieważ w ten sposób pokazujesz ludziom, że zależy Ci na ich opinii.
Weź pod uwagę tylko najbardziej interesujące pytania, takie, które będą wartościowe dla widzów. Zawsze wspominaj imię osoby zadającej pytanie, aby widzowie czuli się docenieni. Jeśli zaczniesz otrzymywać negatywne lub bezmyślne komentarze – po prostu je zignoruj. Nie unikaj jednak trudnych, lecz niewygodnych pytań – w ten sposób nie stracisz zaufania użytkowników.
Doprecyzowanie tematu dla sesji Q&A jest lepsze, niż pozwolenie widzom na zadawanie przypadkowych pytań. Dzięki temu unikniesz trolli i będziesz w stanie wybrać wyłącznie najbardziej interesujące pytania. SwedishFoodTV znakomicie wykorzystuje ten pomysł. Prezentują oni przepisy kulinarne na żywo, a następnie pozwalają użytkownikom na zadawanie pytań odnośnie dania dnia.
Podsumowanie
Live streaming oferuje wiele możliwości nawiązania lepszego kontaktu z publicznością. Pamiętaj, że możesz stworzyć kombinację zaprezentowanych powyżej pomysłów i zrobić coś zupełnie nowego. Zainstaluj jedną z aplikacji pozwalających na odbieranie live streamów, zobacz na czym to wszystko polega. Z pewnością pozwoli Ci to na zaczerpnięcie nowych pomysłów. Kolejnym krokiem będzie już tylko przeprowadzenie kilku sesji live streamingowych i zyskanie przychylności fanów!
Co o tym sądzisz? Czy wykorzystujesz Meerkat lub Periscope do live streamingu? Jakie strategie wykorzystujesz w tym celu? Czy bierzesz czasami udział w live streamach? Podziel się przemyśleniami w sekcji komentarzy.
Marta Więcław
Specjalista ds. marketingu, Grupa TENSE