Upoluj bilet na film lub konferencję [KONKURSY]

Upoluj bilet na film lub konferencję [KONKURSY]

Uwaga! Mamy do rozdania wejściówki na IAB HowTo: Digital OOH, Festiwal Kamera Akcja i dokument „Loterie influencerów. Genialny biznes czy przekręt?”. Sprawdź, jak i kiedy można je upolować.

Sprawdzam

7 dobrych praktyk dla MŚP na TikToku [PORADNIK]

7 dobrych praktyk dla MŚP na TikToku [PORADNIK]
TikTok coraz częściej staje się miejscem, w którym małe i średnie firmy znajdują przestrzeń na skuteczny marketing. Tutaj sukces kampanii nie jest warunkowany dużymi budżetami – na TikToku liczą się przede wszystkim autentyczność i kreatywność. Dla przedsiębiorstw z sektora MŚP to szansa, żeby szybciej i skuteczniej dotrzeć do nowych klientów, budować z nimi prawdziwe relacje i skalować biznes na własnych zasadach. Jak wykorzystać potencjał platformy w praktyce? Oto 7 zasad, o których warto pamiętać wprowadzając biznes na TikToka.
O autorze
5 min czytania 2025-10-09

Małe i średnie firmy są fundamentem polskiej gospodarki, odpowiadając za blisko połowę PKB[1]. Jednocześnie, jak wskazują analizy PARP[2], MŚP stoją przed wyzwaniem szybkiej adaptacji do zmieniających się nawyków konsumentów i postępującej cyfryzacji. Kampanie reklamowe w mediach i tradycyjnych nośnikach są często nieosiągalne dla firm z tego sektora, zwłaszcza gdy mowa o segmencie mikrofirm, stanowiących 97,1% wszystkich MŚP w Polsce. W tym kontekście rośnie znaczenie platform takich jak TikTok, który umożliwia skuteczne skalowanie biznesu bez konieczności przeznaczania dużych środków na reklamę. Prawie połowa badanych (49%) przedstawicieli MŚP już teraz postrzega TikToka jako efektywne narzędzie promocji[3].

– Choć TikTok jest na polskim rynku stosunkowo krótko, już staje się istotnym narzędziem wsparcia sprzedaży i promocji dla polskich przedsiębiorców. Dużą rolę odgrywa tu efektywność naszej platformy: co drugi badany przedstawiciel MŚP ocenił, że TikTok jest dla ich biznesu skuteczniejszy niż wiodące platformy cyfrowe, obecne znacznie dłużej na rynku – mówi Rafał Drzewiecki, Country Manager TikToka na Europę Środkową.

Jak zatem przekuć obecność na TikToku w realne efekty? Oto garść dobrych praktyk, które mogą wspierać małe i średnie firmy w budowaniu widoczności, angażowaniu odbiorców i rozwijaniu biznesu.

1. Twórz treści w duchu TikTok First

Pierwsza, najważniejsza zasada to tworzenie materiałów dopasowanych do specyfiki TikToka. Nie zawsze sprawdzi się przenoszenie kreacji z innych platform. Formaty, które działają gdzie indziej, nie muszą równie dobrze sprawdzić się tutaj. Reklama na TikToku musi naturalnie wkomponować się w resztę treści wyświetlanych w karcie „Dla Ciebie”. Im bardziej twój film przypomina organiczny content, tym lepiej. 

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj
  • Pełnoekranowy format nie tylko wygląda naturalnie, ale też znacząco zwiększa zasięgi. Nawet jeśli przerabiasz content z innych kanałów, warto użyć narzędzi TikToka, aby dopasować go do formy charakterystycznej dla aplikacji. 
  • Znaczenie ma też długość filmu. Należy jednak pamiętać, że krótsze filmy częściej osiągają lepsze wyniki, dlatego rekomendowana długość reklamy wynosi od 21 do 34 sekund.[4]
  • Tworzenie skutecznych treści reklamowych na TikToka nie musi wiązać się z przeznaczaniem dużych budżetów na produkcję. Często wystarczy telefon z kamerą i wbudowane narzędzia w aplikacji, by stworzyć materiał, który zaangażuje społeczność. W TikToku silnik rekomendacyjny premiuje treści naturalne, ludzkie i czasem nawet niedoskonałe. To właśnie takich materiałów szukają tam odbiorcy. Potwierdzają to wyniki badań: niemal 4 na 10 polskich użytkowników (38%) przyznaje, że są bardziej skłonni kupić produkt od lokalnej marki, jeśli jej treści są autentyczne i nie przypominają tradycyjnej reklamy[3]. To, o co musisz zadbać, to ciekawa historia, która zainteresuje odbiorców i wpisze się w preferencje użytkowników oraz dobra jakość wideo. Zdecydowana większość najpopularniejszych filmów na TikToku ma rozdzielczość 720p lub wyższą.
  • Dźwięk to nieodłączny element doświadczeń płynących z TikToka. Charakter, rytm i nastrój dołączonego dźwięku definiują Twoją markę równie mocno jak obraz – niezależnie od tego, czy używasz samej muzyki, mowy czy też połączenia obu tych elementów. Jeśli szukasz ścieżki dźwiękowej do swojej reklamy na TikToku, możesz skorzystać z biblioteki muzyki wolnej od opłat licencyjnych bezpośrednio w aplikacji.
  • Tworząc treści promocyjne na TikToka, łącz różne formy: mów bezpośrednio do kamery, dodaj voice-over, krótkie teksty i napisy. Dzięki temu przekaz będzie jasny, angażujący i dostępny dla wszystkich użytkowników. 

2. Postaw na autentyczność 

Autentyczność jest kluczem do sukcesu na TikToku. Różnorodne formaty pozwalają opowiadać historie w sposób dynamiczny i angażujący, a szczere i naturalne treści budują zaufanie. 72% przedstawicieli sektora MŚP uważa, że TikTok pozwala im w autentyczny sposób nawiązywać relacje z klientami[3]

Najlepsze efekty osiągają te marki, które wchodzą w dialog z odbiorcami, biorą udział w dyskusjach, popularnych trendach, pokazują swoją firmę od kulis, w nieco „luźniejszej” formie. Kluczowe jest tu odpowiadanie na komentarze, reagowanie na pytania czy angażowanie społeczności w rozmowę. Takie podejście sprawia, że marka wydaje się bardziej dostępna i pokazuje, że chce wychodzić naprzeciw potrzebom swoich klientów.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Odbiorcy identyfikują się z ludźmi, nie z logo. Warto więc pokazywać w filmach nie tylko produkty, ale też twórców, pracowników czy klientów. Marka odbierana jest wtedy jako bardziej autentyczna, a konsumentom łatwiej jest się z nią identyfikować. Może to pozytywnie wpłynąć na zasięg treści, a w dłuższej perspektywie również na zaufanie i lojalność wobec firmy i oferowanych przez nią usług lub produktów. 

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

3. Kreatywnie wykorzystuj trendy

TikTok daje ogromne pole do kreatywności dzięki wbudowanym efektom, muzyce i narzędziom montażowym, a dodatkowe rozwiązania takie jak „Creative Center” czy „Business Creative Hub”, pomagają śledzić, co aktualnie działa w różnych branżach i angażuje społeczność TikToka. Warto inspirować się popularnymi trendami i interpretować je w kontekście swojej marki. Dzięki temu treści są ciekawe, autentyczne i jednocześnie dobrze wpisują się w oczekiwania użytkowników. 81% z nich przyznało, że to właśnie kreatywne treści małych marek zainspirowały ich do wypróbowania nowych produktów lub usług[3]

4. Testuj różne formaty

Pamiętaj, że nie każde wideo osiągnie szeroki zasięg. Każde dostarcza natomiast cennych informacji o preferencjach odbiorców. Warto publikować materiały w różnych formatach: od krótkich, dynamicznych filmów, po relacje zza kulis czy materiały edukacyjne. Dobrym podejściem jest testowanie nawet kilku rodzajów treści jednego dnia, by sprawdzić, które formy najbardziej angażują twoją społeczność. Systematyczne obserwowanie efektów pozwala z czasem zrozumieć oczekiwania swoich odbiorców i lepiej dopasować komunikację marki. Kluczem jest konsekwencja i gotowość do wyciągania wniosków z każdej próby.

5. Wykorzystuj płatne wsparcie treści

Odpowiednie łączenie działań organicznych z płatnymi formami promocji to sposób na budowanie widoczności marki, a co za tym idzie – pozyskanie nowych odbiorców i potencjalnych klientów. 75% ankietowanych właścicieli małych i średnich firm zgodziło się, że narzędzia reklamowe TikToka pomogły im dotrzeć do nowych grup odbiorców[3]. Regularne publikowanie pozwala sprawdzić, jakie rodzaje treści najbardziej angażują społeczność. Te, które osiągają najlepsze wyniki, warto dodatkowo wzmocnić płatną promocją, by maksymalnie wykorzystać ich potencjał.

Firmom z sektora MŚP mogą w tym pomóc rozwiązania TikToka oparte na sztucznej inteligencji, które pozwalają przeprowadzić skuteczną kampanię reklamową przy minimalnym nakładzie pracy. Narzędzie Smart+ wykorzystuje AI do automatyzacji procesów takich jak optymalizacja targetowania, budżetowania i kreacji reklamowych. Pozwala to na wyświetlanie właściwych reklam odpowiednim osobom zgodnie ze wskazaniami systemu, znacząco ułatwiając osiągnięcie założonych celów biznesowych. 

6. Współpracuj z twórcami

Twórcy TikToka doskonale wiedzą, jak przyciągać uwagę i sprawić, by treści promocyjne wyglądały naturalnie. Gromadzą wokół siebie społeczności, które im ufają i chętnie reagują na rekomendacje, co zwiększa zasięg i skuteczność kampanii. Dobry brief, odpowiedni dobór twórców i umożliwienie im tworzenia treści we własnym stylu, pozwala na skuteczne dotarcie do odbiorców z grupy docelowej. 

7. Platforma inspiracji, nie tylko promocji

TikTok to przede wszystkim kreatywna przestrzeń inspiracji i baza pomysłów. Użytkownicy odkrywają tu nowe zainteresowania (#arttok), społeczności (#booktok, #filmtok) i pasje (#diy). Platforma może pełnić podobną funkcję również dla firm i być dla nich nie tylko miejscem promocji, ale także źródłem inspiracji i wiedzy o potrzebach konsumentów. Już teraz blisko połowa (46%) ankietowanych przedstawicieli MŚP przyznaje, że wykorzystuje komentarze i opinie z TikToka do tworzenia nowych ofert lub aktualizacji produktów. Obserwuj trendy, popularne hashtagi, formaty wideo, inspiruj się treściami, jakie tworzą najpopularniejsi twórcy lub marki z twojej branży. Dzięki temu zobaczysz, co przyciąga uwagę użytkowników w danym momencie i być może zainspirujesz się do wypróbowania podobnych pomysłów u siebie.

TikTok daje małym i średnim przedsiębiorstwom szansę na rozwój marki i poszerzenie grona konsumentów bez konieczności inwestowania ogromnych budżetów: 51% firm deklaruje, że platforma pomogła im dotrzeć do nowych klientów[3]. Kluczem do sukcesu jest testowanie różnych formatów, korzystanie z trendów i stawianie na autentyczność, której oczekują użytkownicy platformy. Możesz postawić na organiczny content, ale wzmocnienie treści płatną promocją pozwala dodatkowo zwiększyć zasięg filmów, a tym samym również szanse na realne efekty biznesowe.

Źródła:
[1], [2]Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce (2025), Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2025.
[3]Badanie własne TikToka dotyczące MŚP, 2025, przeprowadzone przez FocalData.
[4]https://ads.tiktok.com/business/library/7TopCreativeTips.pdf.

Zdjęcie główne: Depositphotos