Polacy przed własną publicznością wywalczyli upragniony złoty medal. Po 40 latach zawodnicy Stephane’a Antigi napisali równie piękną historię co słynna drużyna Huberta Wagnera. Polskiej reprezentacji kibicowaliśmy nie tylko w Katowickim Spodku i przed telewizorami, ale także w internecie. Po szczęśliwym finałowym meczu przedstawiamy analizę zainteresowania Mistrzostwami Świata w Polsce i zaangażowania kibiców w social mediach, od momentu rozpoczęcia rozgrywek.
Korzystając z możliwości autorskiego narzędzia SocialPylon, przez cały okres trwania mistrzostw na stronie, w czasie rzeczywistym były zbierane z kanałów social media (Facebook, Instagram, Twitter) dane dotyczące tego wielkiego wydarzenia sportowego.
Zobacz również
Od początku mistrzostw kibice opublikowali łącznie: 315881 postów dotyczących turnieju, z czego aż 45 proc. bezpośrednio dotyczyło gospodarzy tego wydarzenia, czyli reprezentacji Polski. Co ciekawe trzecim najczęściej wspominanym zespołem przez kibiców w internecie była reprezentacja… Iranu. Najpopularniejszym meczem mistrzostw było oczywiście finałowe spotkanie pomiędzy Brazylią i Polską, które zgromadziło 79220 wpisów. Stanowi to 25 proc. wszystkich wpisów w social media na temat siatkarskich Mistrzostw Świata. Najwięcej wpisów powstało między godziną 22:00 a 23:00, w ciągu zaledwie godziny, do internetu trafiło ponad 21k wpisów. W ciągu minuty po wygranej wpadło ponad 7000 wpisów – co daje ponad 110 wpisów na sekundę. Miastem, o który najczęściej i najchętniej kibice wspominali były Katowice. Powodem tego może być rozegranie najważniejszych finałowych meczu w Katowickim Spodku. Aż 35% wszystkich wpisów odnoszących się do miast, w których rozgrywano mecze odnosiło się do Katowic.
Nie kwestionowanym bohaterem Polskiej Reprezentacji zarówno na boisku jak i w social mediach był MVP Mistrzostw Świata, Mariusz Wlazły. Dzięki, fenomenalnej postawie na boisku Mariusz stał się najpopularniejszym polskim siatkarzem w social mediach – jego nazwisko pojawiło się w 13027 wpisów dotyczących siatkarzy turnieju. Tym wynikiem zdeklasował kapitana reprezentacji, Michała Winiarskiego, który zajął drugie miejsce z wynikiem 10444 wzmianek. Najbardziej angażującym postem w social mediach podczas trwania mistrzostw było zdjęcie opublikowane na kanale „Trafiła kosa na Kłosa, Karola Kłosa” prowadzonego przez Karola Kłosa, które zostało udostępnione ponad 156 razy i zebrało przez ponad 22 tys. polubień.
Specyfika meczu siatkówki – szybkie zdobywanie punktów, krótkie zagrywki etc. – płatny dostęp do meczów oraz duża aktywność reprezentantów Polski na Twitterze miały znaczący wpływ na to gdzie najchętniej komentowali kibice. Nikogo nie powinien dziwić fakt, że to Twitter przez całe mistrzostwa świata był najczęściej wybieranym medium. Drugim najchętniej wybieranym kanałem był Instagram, a ku zaskoczeniu ostatnie miejsce zajął portal Facebook. Na Twitterze pojawiło się, aż 77 proc. (238585 wpisów) wszystkich wpisów odnoszących się do mistrzostw. Na drugim miejscu pod względem ilości postów znalazł się Instagram, który zgromadził 13 proc. wszystkich wpisów (40692). Ku zaskoczeniu najrzadziej kibice komentowali na Facebooku, raptem 10 proc. wpisów (31780) wygenerowali użytkownicy tego portalu. Ciekawostką może być podział płciowy kibiców w różnych kanałach. O ile na Twitterze najchętniej i najczęściej komentowali mężczyźni (60 proc. wpisów), to płeć piękna najchętniej publikowała treści w Instagramie (64 proc. wpisów) oraz na Facebooku (60 proc. wpisów). Znacząco niższy udział Facebooka wynikać może z faktu, że użytkownicy portali skupiających fanów siatkówki jak i serwisów sportowych mających swoje strony na facebooku komentowali mecze bez udziału Polskiej reprezentacji w bardzo niewielkim stopniu. Co można bezpośrednio powiązać z faktem, że te mecze nie były transmitowane w telewizji otwartej.).
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Narzędzie pulse może z powodzeniem służyć do śledzenia wszystkich wydarzeń sportowych lub politycznych i dostarczać tego rodzaju unikalne dane w czasie rzeczywistym. – Komentuje Łukasz Dziekan, Business Development Director odpowiedzialny w Isobar Poland za narzędzie SocialPylon i dodaje – Wiedza o tym jak i co komentują internauci może być kluczowa w czasach tzw. „real-time” pozwalająca wykryć trend (np. Wlazły jako MVP) i wykorzystać go w komunikacji marki.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Zaangażowanie fanów w social media można było na bieżąco śledzić na platformie, która dostępna była w polskiej oraz angielskiej wersji językowej, na wszystkich urządzeniach, także mobilnych, dzięki zastosowaniu technologii Responsive Web Design. Dane z social media były przetwarzane przez system w czasie rzeczywistym i prezentowane w formie interaktywnej infografiki (wersja do pobrania była też dostępna), która obrazowała bieżące zmiany w zachowaniu i nastrojach kibiców siatkówki, przez cały okres trwania mistrzostw.
SocialPylon to autorskie narzędzie Isobar Poland, służące do monitoringu i zarządzania komunikacją w social media. Przez 3 tygodnie trwania mistrzostw kilkunastoosobowy zespół agencji śledzi wydarzenia i z zależności od nich poszerza zakres monitorowanych fanpage’y i fraz, co ułatwia wyłapywanie np.: nowych wydarzeń i gorących tematów podobnych np. do „ugryzienia Suareza” w trakcie mundialu. Obecnie platforma zbiera informacje z ponad 400 fraz i prawie 90 fanpage’y i profili dotyczących Mistrzostw Świata w siatkówce. Platforma może zostać także wykorzystana w sprawozdawaniu z dużych wydarzeń branżowych lub premier nowych produktów, o dużych budżetach marketingowych, gdzie chcemy śledzić rozwój informacji w czasie rzeczywistym.