8. Edycja Muzeum Utraconego w Noc Muzeów, 19 i 20 maja

Podczas tegorocznej Nocy Muzeów, 19 maja w Krakowie i 20 maja w Warszawie oraz Poznaniu odbędzie się wyjątkowy pokaz multimedialny „Arrasy wawelskie” przedstawiający losy zaginionych w czasie II wojny światowej wawelskich arrasów.
O autorze
2 min czytania 2017-05-11

Organizatorami projektu są Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR oraz Fundacja Ad Artis.

Arrasy wawelskie to jedne z najbardziej wyjątkowych dzieł wśród polskich zbiorów. Powstałe na zamówienie króla Zygmunta Augusta zostały wykonane według projektów artystów niderlandzkich i stanowiły popis kunsztu i wyrafinowania artystycznego. Od XVI w. do drugiej połowy XX w. tkaniny były świadkiem wielu wydarzeń, znajdowały się w różnych rękach, były obiektem sporów i pożądania. Wielokrotnie podróżowały, były ukrywane, naprawiane, tracone, poszukiwane i odzyskiwane na nowo. W ramach tegorocznej odsłony Muzeum Utracone, chcemy przybliżyć niezwykłą historię podróży arrasów, która zaczyna się na Wawelu wraz z ich wywiezieniem w 1939 roku, poprzez Kanadę, gdzie znalazły się po wielu zwrotach akcji, aby w 1961 roku powrócić do Polski słynnym statkiem „Batory”.

Film „Arrasy” opowiada historię wojennych losów tych jakże ważnych dla historii i kultury polskiej zabytków. Przedstawia postacie niesamowitych ludzi starających się ukryć dzieła przez okupantem, brawurowe ucieczki, niebywałe zbiegi okoliczności, podróż z Krakowa przez pół Europy, a potem przez ocean do Kanady wcale nie prostym szlakiem, a potem w 1961 roku ich powrót do kraju. To wyjątkowa historia wyjątkowych dzieł sztuki w niezwykłych czasach. Inne polskie dzieła nie miały tyle szczęścia zaginęły lub zostały zniszczone bezpowrotnie, wiele z nich poszukiwanych jest do dzisiaj. Historię wojennych losów arrasów opowiadamy językiem ilustracji i nowoczesnymi środkami ekspresji, zrozumiałym dla wszystkich odbiorców, a uwielbianym szczególnie przez młodych ludzi. Do projektu zaangażowaliśmy znakomitych współczesnych młodych polskich twórców ilustracji, muzyki i animacji – powiedziała Anna Zimecka, Dyrektor Projektu, ze Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR.

Muzeum Utracone to multimedialny, kulturalny, a zarazem edukacyjny projekt, który wspiera działania w popularyzowaniu wiedzy o utraconych dziełach w Polsce. Projekt „przywraca pamięć” i pozwala na mentalne odzyskanie utraconego dziedzictwa narodowego. W Muzeum Utraconym nie można odnaleźć eksponatów, można za to zobaczyć archiwalia i fotografie dzieł, które zostały zaginione głównie podczas II wojny światowej – a to ponad 75% dóbr kultury – i umieszczone częściowo w Katalogu Strat Wojennych Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Muzeum Utracone ma na celu przywracać pamięć, nadając nowe życie zaginionym lub utraconym rzeźbom, książkom, obrazom, muzyce, tradycjom etc. Jest również wirtualną instytucją kultury, której kolekcje dzieł odnaleźć można na stronie internetowej.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

W tym roku pokazy odbędą się:

19.05 – Kraków – Dziedziniec Zamku na Wawelu, premiera o godz. 21:30, (do godz. 1.00)

Słuchaj podcastu NowyMarketing

20.05 – Warszawa – Dziedziniec Lorentza przed Muzeum Narodowym, godz. 21:30 (do godz. 2.00)

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

20.05 – Poznań – Brama Poznania, godz. 21:30 (do godz. 2.00)

Projekt pod honorowym patronatem prof. dr. hab. Piotra Glińskiego, Wiceprezesa Rady Ministrów, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Więcej na stronie.