W ubiegły czwartek został opublikowany raport ‘BANK.JEST.MOBI 2016’. Jest on wynikiem projektu badawczego, którego celem była analiza wszystkich banków, pod względem różnych kryteriów, istotnych z punktu widzenia potrzeb klientów i pretendujących te banki do miana mobilnych. Pod uwagę brane były banki, działające w Polsce, oferujące ROR dla klientów indywidualnych, które posiadają aplikację mobilną (takich banków jest 20) i/lub serwis transakcyjny w wersji zoptymalizowanej na smartfony (24 banki).
Wyróżnionych zostało 8 aplikacji mobilnych następujących banków:
Zobacz również
- Aplikacja Banku Millennium jako ta, która najszybciej goni za nowinkami technologicznymi; dostępna jest na wszystkich systemach operacyjnych i jako jedyna posiada wersję na zegarek Samsung Gear 2, Sony SmartWatch 2, Apple Watch i zegarki z systemem Android Wear.
- mBank to kolejny bank, który posiada zaawansowaną funkcjonalnie aplikację mobilną i szybko implementuje nowości technologiczne (np. możliwość logowania za pomocą Touch ID czy też obsługi 3D Touch). Dodatkowym atutem jest możliwość założenia konta oraz aktywacji aplikacji całkowicie mobilnie z poziomu smartfona, bez potrzeby logowania się do systemu bankowości internetowej.
- Bank Zachodni WBK jako bank najbardziej aspirujący do miana dostępnego dla osób niepełnosprawnych (wyróżniony za dostępność w kwestii komunikacji – posiada możliwość skontaktowania się z bankiem na różne sposoby oraz opcję kontaktu dedykowanego osobom niesłyszącym.)
- SMART Bank i BIZ Bank jako jedyne, które korzystają z niespopularyzowanych jeszcze rozwiązań biometrycznych czyli obsługi aplikacji głosem (logowanie, sprawdzenie salda, wykonanie przelewu oraz dotarcie do historii rachunku).
- ING Bank Śląski – bank, cieszący się największą sympatią klientów, który śmiało eksperymentuje z koncepcją aplikacji hybrydowej, gdzie do natywnej aplikacji implementuje serwis transakcyjny w RWD.
- PKO Bank Polski z aplikacją IKO, najlepiej oddającą ideę 3P (Pięknych, Prostych i Praktycznych rozwiązań mobilnych). Wyjątkowo prosta i użyteczna, z możliwością personalizacji pod kątem preferencji jej użytkowników.
- Aplikacja Banku BPH jako najlepiej egzekwująca rekomendacje do projektowania na telefony z systemem Android, zgodnie z wytycznymi Material Design.
Aplikacje wyżej wymienionych banków posiadają rozwiązania, które mogą być wzorem do naśladowania dla konkurentów, nie tylko polskich, ale przede wszystkim zagranicznych.
W prace nad raportem zaangażowane były dwie firmy: zespół agencji Mobee Dick, specjalizującej się w projektowaniu rozwiązań mobilnych oraz zespół firmy badawczej TNS Polska. Raport ten stanowi bardzo obszerne opracowanie, które jest bardzo dobrym przewodnikiem dla projektantów i deweloperów rozwiązań mobilnych, z myślą o potrzebach i doświadczeniach ich użytkowników. Na 286 stronach raportu znaleźć można:
- wyniki przeglądu wszystkich aplikacji i stron mobilnych polskich banków,
- zestaw 130 dobrych i złych praktyk na prawdziwych przykładach z rozwiązań bankowych,
- tabelę porównawczą funkcji wszystkich dostępnych na rynku aplikacji mobilnych,
- wyniki badania ilościowego na grupie 800 aktywnych klientów bankowości mobilnej,
- insighty z badań jakościowych na grupie 17 aktywnych klientów bankowości mobilnej,
- konkretne porady (w tym pomocne UX checklisty), jak projektować rozwiązania mobilne z myślą o
- potrzebach i doświadczeniach ich użytkownikówmakiety high fidelity dla 4 najpopularniejszych procesów (logowanie, kontrola stanu konta, historia transakcji, zlecenie przelewu), stanowiące podpowiedź, jak powinna wyglądać optymalna architektura informacji w takich scenariuszach użycia
- klikalny prototyp, dostępny online (przygotowany na podstawie w/w makiet).
Raport jest dostępny na stronie. Jego próbkę można zobaczyć poniżej:
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Słuchaj podcastu NowyMarketing