Chatboty poza spełnianiem swojego podstawowego zadania, czyli obsługi klienta, mogą również stać się częścią inicjatyw marketingowych i bezproblemowo przeprowadzić klienta przez wyznaczoną ścieżkę sprzedaży. Oto kilka sposobów na to, jak wykorzystać chatboty w strategii marketingowej.
1. Maksymalnie spersonalizowany kontakt
Zwracanie się do osoby tak, jak byśmy ją znali, całkowicie zmienia charakter rozmowy. Chatboty skanują media społecznościowe zbierając dane o każdej osobie, z którą mają kontakt. Gdy użytkownik ma zapytanie dotyczące obsługi klienta, chatbot może na nie dokładnie odpowiedzieć i kontynuować rozmowę, oferując spersonalizowane porady dotyczące zakupów w oparciu o historię wyszukiwań, zachowań i preferencje klienta.
Zobacz również
2. Większa zdolność zaangażowania
Chatboty są wyjątkowe, ponieważ angażują klienta, ale potrafią również zatrzymać jego uwagę o wiele dłużej niż inne narzędzia marketingowe. Na przykład, powiedzmy, że przyciągnąłeś uwagę użytkowników za pomocą jakiegoś filmu. Świetnie, jednak nawet jeżeli ten film jest bardzo interesujący dla użytkownika i odbiorca zobaczy go do samego końca, po zakończeniu nie będzie on miał już za wiele do zaoferowania.
Sytuacja może być jednak naprawiona za pomocą chatbota, który ma zdolność utrzymać interakcję z użytkownikiem na podstawie zgormadzonych danych. Może on wysłać mu odpowiednie informacje o marce, produktach i usługach. Zasadniczo chatbot jest w stanie zastosować techniki cross-sell i up-sell w sposób spersonalizowany, konwersacyjny i angażujący.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
3. Docieraj do szerszej grupy odbiorców
Ponieważ chatboty są głównie dostępne na platformach społecznościowych, mogą dotrzeć do nieograniczonej grupy odbiorców, a co za tym idzie – do nowej bazy klientów. Wykorzystując konkretne dane demograficzne możesz maksymalnie spersonalizować przekaz i dotrzeć do zupełnie nowych klientów. Odpowiednio ustawiona i przemyślana kampania spowoduje, że o twojej firmie dowiedzą się osoby zainteresowane tego typu usługami.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
4. Zbieraj i analizuj dane
Twój chatbot oferuje doskonałą możliwość zbierania informacji o klientach i ich opinii. Naturalnie w dzisiejszych czasach nikt nie ma ochoty na wypełnianie nudnych ankiet, a chatbot dyskretnie wprowadza pytania do rozmów z klientem i zyskuje mnóstwo cennych informacji.
Dodatkowo, dzięki odpowiednim narzędziom do nauki maszyn, Twój chatbot może analizować opinie i informacje, zapewniając lepszy wgląd w to, czego naprawdę chcą Twoi odbiorcy. Pozwala to na zmianę strategii marketingowej tak, aby bardziej skoncentrować się na potrzebach klienta.
5. Wysyłaj odpowiednie powiadomienia
Konsumenci nie chcą być bombardowani wiadomościami e-mail, wiadomościami tekstowymi i innymi powiadomieniami za każdym razem, gdy coś się stanie w Twojej firmie. Ponieważ chatboty są w stanie przechwytywać i analizować dane, są również w stanie wysyłać spersonalizowane powiadomienia za pośrednictwem mediów społecznościowych, które są odpowiednie dla każdego użytkownika. Klient otrzyma jedynie te informacje, które są zgodne z jego zainteresowaniami.
6. Spraw, aby komunikowanie się z Twoją firmą było przyjemniejsze
Nie jest tajemnicą, że chatboty mogą dostarczać klientom wysokiej jakości informacje, ale mogą także sprawić, że interakcje z nimi będą przyjemne. Przykładem może być chatbot Whole Foods, pozwala on konsumentom wyszukiwać przepisy za pomocą Facebook Messenger przy użyciu prostych emotikonów. Ten typ chatbota sprawia, że marketing jest przyjemniejszy i bardziej interaktywny, pozostawiając użytkownikowi trwałe i pozytywne wrażenie Twojej firmie.
7. Przeprowadź klienta przez ścieżkę sprzedaży
Lead nurturing jest istotną częścią strategii marketingowej każdej firmy, niestety proces ten jest trudny i czasochłonny. Chatboty po zebraniu wszelkich potrzebnych informacji mogą stworzyć spersonalizowaną wiadomość, która następnie pomaga przejść użytkownikowi przez ścieżkę sprzedaży. Należy się jednak do tego odpowiednio przygotować. Zbieraj potrzebne informacje, a następnie przeprowadzaj zróżnicowane testy spersonalizowanych wiadomości. Dzięki temu będziesz mógł dostosować swoje działania marketingowe do każdego potencjalnego klienta odwiedzającego Twoją witrynę lub profile mediów społecznościowych.
8. Bądź widoczny i obecny w mediach społecznościowych
Zespół obsługi klienta nie jest w stanie odpowiedzieć na każdą interakcję ze strony klienta na różnych kanałach mediów społecznościowych, a próba dokonania tego czynu jest niezwykle czasochłonna i kosztowna. Dzięki chatbotowi Twoja firma jest dostępna dla klientów 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu. Oprócz oszczędzania pieniędzy, chatboty pomogą Ci zachować świeżą i aktywną obecność w mediach społecznościowych.
9. Jak stworzyć własnego chatbota
Chociaż myśl o stworzeniu chatbota może wydawać się zniechęcająca, platformy do budowania chatbota faktycznie ułatwiają zadanie. Dzięki nim możesz stworzyć chatbota w ciągu kilku minut, nie wydając fortuny, bez jakiejkolwiek wiedzy o programowaniu. Oto kilka platform do tworzenia i programowania chatbota:
Aplikacje do przesyłania wiadomości stały się bardzo ważnym narzędziem dla marek, ponieważ te chcą dotrzeć do jak największej grupy konsumentów. Nie jest więc zaskoczeniem, dlaczego chatboty stały się w ostatnim czasie tak popularne. Wdrażając chatbota do swojej strategii marketingowej, będziesz mógł lepiej poznać swoich odbiorców, dostosować swoje działania marketingowe, dotrzeć do nowych klientów i zarabiać więcej na profilach mediów społecznościowych.