Pozostałe części cyklu przeczytasz tutaj >>>
Zobacz również
1. W marketingu najważniejsze jest…
Skuteczność i podejmowanie decyzji w oparciu o dane i fakty wzmocnione setką eksperymentów, z których wyciągamy właściwe wnioski. W marketingu B2B podkreśliłabym, że bardzo istotne jest zrozumienie procesu zakupowego klienta, a w marketingu B2C obok samego procesu zakupowego, który staramy się maksymalnie skracać, charakterystyka person, ich bóli i korzyści. Fundamentem skuteczności jest zgrany i pasujący do kontekstu zespół, który cechuje odwaga w przeprowadzaniu eksperymentów, ale jednocześnie nie schodzi z drogi skuteczności.
2. Projekt lub kampania, które dodały mi skrzydeł…
Najbardziej fascynującym projektem w moim 20-letnim doświadczeniu zawodowym był rebranding Youniversity – streamingowego serwisu rozwojowego. Youniversity oferuje dedykowane ścieżki rozwojowe, wypracowane wspólnie z HR na podstawie oczekiwań i potrzeb edukacyjnych pracowników. Zgodnie z mottem „You are the school now” użytkownicy sami decydują czego, jak, gdzie i kiedy się uczą. 96% użytkowników deklaruje wykorzystywanie wiedzy zdobytej w Youniversity w praktyce. Średnia ocena przydatności treści w serwisie wynosi 5,0/6, a jakość wiedzy oceniania jest przez pracowników na 5,2/6.
O naszym sukcesie świadczy fakt, że w pierwszym kwartale 2023 serwis odnotował blisko trzykrotny wzrost sprzedaży (o 271%) w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym. Treści edukacyjne przyswajane są już przez blisko 21 000 użytkowników, a liczba wyświetleń i czasu oglądania seriali podwoiła się w ciągu zaledwie roku. Klientami serwisu są głównie firmy dbające o rozwój i kompetencje swoich pracowników, a treści w nim zawarte postrzegają jako lubiany przez zespoły benefit.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Przekazanie odbiorcom nowej tożsamości Youniversity było zarówno wielkim wyzwaniem, jak i niezwykle inspirującym doświadczeniem. Jestem dumna, że mogłam pracować z tak zdolnym zespołem marketingowym, który przyczynił się do tego osiągnięcia. Projekt stale mnie uskrzydla i napędza do kreatywnego działania. Liczę, że nasza marka Youniversity zainspiruje i pomoże wielu ludziom w ich rozwoju osobistym i zawodowym.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
3. Najtrudniejsze zawodowe wyzwanie, z którym przyszło mi się zmierzyć…
Osiąganie zgodności między różnymi grupami interesariuszy w ramach jednej kampanii marketingowej. W mojej pracy na co dzień spotykam się z sytuacjami, w których różne grupy klientów mają odmienne oczekiwania i potrzeby. Każda z grup ma swoje preferencje, co do sposobu komunikacji, treści, a nawet designu. Zestawienie tych zdywersyfikowanych perspektyw i znalezienie dla nich wspólnego mianownika w ramach jednej kampanii to prawdzie wyzwanie.
4. Najbardziej obiecujące nowe trendy w marketingu, to…
Dostosowywanie przekazu marketingowego do rzeczywistych potrzeb klientów, czyli personalizacja oraz automatyzacja, w szczególności dotycząca procesu analizy danych marketingowych. Nieuniknionym trendem jest wprowadzenie sztucznej inteligencji, która pozwala pracować na big data i w krótkim czasie dostarcza wartościowe wnioski i prognozy na podstawie dużych ilości danych. Dominującą pozycję w obszarze reklamy już dziś zajmuje wideo marketing. Tak zwani „ambasadorzy marki”, czyli influencer marketing jest znakomitą formą promocji marki. W dobie smartfonów sprawdza się również marketing mobilny. I wreszcie marketing interaktywny, zachęcający do bliskiego kontaktu z marką. Osobiście jestem zdania, że jeśli firmy chcą pozostać konkurencyjne na rynku, powinny eksperymentować z każdym obiecującym trendem.
5. Działania, które są totalnie przereklamowane w marketingu, to…
Nowe trendy, technologie i narzędzia dają marketingowcom więcej możliwości, trzeba jednak uważać na pewne pułapki. Bywa, że akcje reklamowe, które obiecują szybkie rezultaty, nie przynoszą trwałych efektów. Niejednokrotnie promocja jednostkowych działań marketingowych bez bazy, w trafnym celu biznesowym, okazuje się stratą zasobów. Przykładami takich działań są koncentracja wyłącznie na social mediach, bez wyznaczenia strategicznych celów, bezrefleksyjne naśladowanie konkurencji czy całkowite uzależnienie od pojedynczych kanałów marketingowych. Lepszym wyjściem jest analiza potrzeb biznesowych oraz planowanie i opracowanie właściwej strategii ukierunkowanej na osiąganie celów firmy.
6. Swoje inspiracje czerpię z…
Oczywiście staram się być stale otwarta na nowe idee i rozwijać własną kreatywność w dziedzinie marketingu. Wartościowym doświadczeniem są dla mnie konferencje branżowe. Dużo też czytam. Książki, artykuły, opracowania, opinie ekspertów pomagają w poszerzaniu perspektywy.
Nie wyobrażam sobie jednak pracy bez przeprowadzania ciągłych eksperymentów. To pozwala mi testować nowe idee, koncepcje i rozwiązania. Umożliwia to też wypracowanie unikalnej perspektywy i innowacyjnych podejść do wyzwań, jakie napotykamy na co dzień. Przy planowaniu strategii marketingowych śledzę badania rynkowe i trendy konsumenckie, które pomagają w zrozumieniu oczekiwań i preferencji klientów. Czerpiąc inspiracje, nie ograniczam się jedynie do branży marketingowej – kreatywne projekty spoza niej stanowią dla mnie równie cenne źródło ciekawych pomysłów, dają świeże spojrzenie i szerszy ogląd wyzwań, z jakimi się mierzę.
7. Narzędzie, bez którego nie wyobrażasz sobie swojej pracy?
Jest wiele narzędzi, które są bardzo istotne, ale gdybym miała wybierać jedno, to byłoby to Value Proposition Canvas, dzięki któremu możemy jeszcze lepiej zrozumieć to, kim są i czego oczekują nasi klienci oraz jaką realną wartość możemy im dostarczyć.
8. Czym jest dla Ciebie innowacja w marketingu?
Wprowadzaniem nowych, unikalnych i wartościowych rozwiązań w obszarze nowych strategii, technologii, kanałów komunikacji, treści i sposobów angażowania klientów, które przynoszą korzyści dla klientów i firmy. Tylko działając innowacyjnie, jesteśmy w stanie odpowiedzieć na zmieniające się potrzeby i oczekiwania klientów, co przekłada się na zwiększoną skuteczność działań marketingowych i osiąganie lepszych wyników biznesowych.
9. Co wg Ciebie jest kluczem do budowy silnej i rozpoznawalnej marki?
Konsekwentne budowanie tożsamości marki, koncentracja na wartościach i unikalności, doskonalenie jakości produktów lub usług. Budowa silnej i rozpoznawalnej marki wymaga czasu, wysiłku i determinacji, dlatego należy skupić się na kształtowaniu tożsamości marki poprzez spójne komunikowanie jej misji i celów. Firma powinna wyróżniać się czymś wyjątkowym i oferować coś, czego nie ma konkurencja. Wartości marki muszą być klarowne i widoczne we wszystkich jej działaniach. Dzięki temu klienci są w stanie rozpoznać markę, dostrzec i docenić jej wartość.
10. Jak oceniasz wpływ technologii na branżę marketingową?
Technologie takie jak sztuczna inteligencja, analiza danych, automatyka marketingowa i narzędzia do personalizacji umożliwiają lepsze zrozumienie klientów i ich skuteczniejsze targetowanie. Dzięki analizie danych i wykorzystaniu sztucznej inteligencji możemy tworzyć bardziej personalizowane kampanie i przekazy, które są dostosowane do konkretnych preferencji i zachowań klientów. Automatyzacja pozwala zaoszczędzić czas i zasoby, jednocześnie zwiększając efektywność działań, a możliwość mierzenia wyników umożliwia dokładne śledzenie, analizę i ocenianie ich skuteczności, a w razie potrzeby, modyfikację strategii.
11. Jakie są największe wyzwania, z którymi będzie się musiał zmierzyć marketing w najbliższej przyszłości?
Dynamiczne zmiany preferencji i zachowań klientów warunkują potrzebę stałego monitorowania trendów i dostosowywania strategii marketingowych do tych oczekiwań. Rynek staje się coraz bardziej konkurencyjny, dlatego liczą się firmy, które dzięki wyrazistym, a jednocześnie elastycznym strategiom marketingowym wyróżniają się na tle innych oraz są w stanie przyciągnąć i zatrzymać uwagę klienta. Niezmiennym wyzwaniem jest przy tym dbałość o transparentność i bezpieczeństwo danych klientów. Stale rozwijająca się technologia oznacza pojawienie się nowych kanałów i narzędzi marketingowych – gotowość na przyjęcie tych innowacji będzie wymagała umiejętności adaptacji. Marketing musi być świadomy zmian w otoczeniu biznesowym i gotowy do podejmowania działań, które przyczynią się do sukcesu w przyszłości.