Zmienić ma to wspólne przedsięwzięcie biznesowe Polskiego Związku Głuchych i grupy marketingowo-technologicznej Group One — agencja UNMUTE. Jej celem i obszarem działalności jest skuteczna walka ze wszelkimi formami wykluczenia poprzez angażowanie osób z niepełnosprawnościami do współpracy z firmami i markami m.in. w obszarze reklamy. To pierwsza tego typu inicjatywa na rynku komunikacji marketingowej łącząca biznes i NGO.
UNMUTE oddaje głos osobom z niepełnosprawnościami
Pracujący niepełnosprawni stanowią ok. 3,4% ogólnej liczby pracujących w głównym miejscu pracy w średnich i dużych przedsiębiorstwach (dane GUS za 2021 rok). Jeszcze trudniej znaleźć reprezentację OzN w telewizji, reklamie czy filmie — massmedia i kinematografia przedstawiają w większości wyidealizowany obraz rzeczywistości, pomijając w niej osoby z niepełnosprawnościami. Zmagają się one nie tylko z brakiem dostępności do informacji, produktów, kultury, rozrywki czy usług, ale i z brakiem swojej reprezentacji w mainstreamie.
Zobacz również
UNMUTE to wyjątkowa inicjatywa na rynku komunikacji marketingowej i pionierskie w tej branży wspólne przedsięwzięcie biznesu i NGO, która powstała po to, aby stworzyć przestrzeń dla OzN zarówno w obszarze zatrudnienia, jak i kultury, sztuki oraz reklamy.
Doświadczona grupa marketingowo-technologiczna Group One wspólnie ze stowarzyszeniem Polski Związek Głuchych (PZG) utworzyły spółkę, która jako ekspert od inkluzywności w biznesie będzie wspierała firmy, marki i inne podmioty komercyjne oraz środowisko osób z niepełnosprawnościami (OzN) w skutecznej walce ze wszelkimi aspektami wykluczenia OzN.
Powstanie UNMUTE – agencji do spraw dostępności
Założenie agencji UNMUTE jest kolejnym krokiem w rozwoju długofalowej współpracy Polskiego Związku Głuchych i Group One trwającej od 2016 roku. W tym czasie będąca częścią Group One, agencja Change Serviceplan oraz PZG zrealizowali i przeprowadzili wspólnie 3 duże kampanie społeczne podejmujące temat wykluczenia osób głuchych z życia społecznego i kulturalnego. Jedną z nich było stworzenie zespołu złożonego z pięciorga głuchych artystów, występujących również pod nazwą UNMUTE. Efektem tych działań było zakwalifikowanie się zespołu UNMUTE w 2022 roku do preselekcji konkursu Eurowizji.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Źródło: materiały prasowe PR Group One
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Group One jest ekspertem w obszarze biznesu i komunikacji marketingowej, a nasze stowarzyszenie od lat działa na rzecz wyrównywania szans osób Głuchych oraz z innymi niepełnosprawnościami, współpracując przy tym z innymi organizacjami działającymi na rzecz osób z niepełnosprawnościami. Połączenie sił to fantastyczna okazja, żeby naszą wiedzę i doświadczenie przekuć w realne działania na rzecz tworzenia społeczeństwa świadomego problemów osób z niepełnosprawnościami. Ważne jest to, że UNMUTE to przedsięwzięcie biznesowe — będziemy nie tylko edukować i dbać o dostępność, ale również tworzyć możliwości uczestniczenia w biznesie osobom z niepełnosprawnościami. Ten innowacyjny i wielowymiarowy koncept biznesowo-społeczny, jest konsekwencją ogromnego sukcesu, jaki odniósł nasz poprzedni wspólny projekt, czyli stworzenie z agencją Change Serviceplan zespołu głuchych wykonawców, który zdołał się zakwalifikować do finału polskich eliminacji do Eurowizji. Pomyśleliśmy, że czas na kolejny ambitny krok.Krzysztof Kotyniewicz, prezes zarządu Polskiego Związku Głuchych
UNMUTE — angażowanie, dostępność, edukacja
Agencja UNMUTE powstała z potrzeby prowadzenia działań długoterminowych na rzecz osób z niepełnosprawnościami. Jesteśmy nastawieni na realizowanie celu społecznego, ale wykorzystujemy do tego zasady rynkowe. Pomysł jest prosty: z jednej strony angażujemy firmy i organizacje w projekty uwzględniające inkluzywność, z drugiej — angażujemy osoby z niepełnosprawnościami do realizacji tych projektów. Wiemy, że nasi klienci rozumieją potrzebę tworzenia sprawiedliwego, dostępnego świata biznesu i doceniają autentyczną, unikalną perspektywę, jaką daje współpraca z osobami z niepełnosprawnościami.
Monika Rosłoniec, General Manager UNMUTE
Agencja UNMUTE będzie skupiona na działaniach inkluzywnych dla OzN, takich jak likwidowanie barier w komunikacji, ułatwianie procesu zakupowego, angażowanie w projekty biznesowe, edukacja i promowanie filozofii oraz dobrych praktyk w obszarze inkluzywności.
Trzema kluczowymi filarami jej działalności są:
- Angażowanie w projekty biznesowe poprzez agencję talentów, w której portfolio znajdą się osoby z niepełnosprawnościami, np. aktorzy, modele, a w przyszłości również fotografowie, operatorzy, designerzy i inni przedstawiciele środowisk kreatywnych. Osoby z niepełnosprawnościami będą również angażowane do projektów biznesowych w roli ekspertów oraz podwykonawców.
- Zapewnienie dostępności poprzez udogodnienia, takie jak napisy, audiodeskrypcja, tłumaczenia na polski język migowy oraz specjalistyczna produkcja treści. Agencja zajmie się także audytami i wdrożeniami dostępnościowych rozwiązań w biznesie.
- Edukacja w obszarze inkluzywności, obejmująca szkolenia dla firm, kursy online, badania oraz kampanie społeczne, które wspierają rozwijanie świadomości i praktyk inkluzywnych. UNMUTE będzie pomagać w likwidowaniu barier utrudniających osobom z niepełnosprawnościami uczestnictwo w życiu społecznym
UNMUTE, a prawodawstwo
Od czerwca 2025 roku firmy prywatne w Europie będą zobowiązane do przestrzegania European Accessibility Act, czyli dyrektywy Unii Europejskiej mającej na celu poprawę dostępności produktów i usług dla osób z niepełnosprawnościami. Celem UNMUTE jest już dziś wypracowanie dobrych praktyk komunikacyjnych, w których dostępność będzie biznesowym standardem.
Europejski Akt o Dostępności (EAA – European Accessibility Act) to pierwsza kompleksowa regulacja dotycząca dostępności w prawie Unii Europejskiej, która obejmuje podmioty sektora prywatnego. Dyrektywa EAA obejmie firmy w całym łańcuchu dostaw od producentów, przez dystrybutorów i importerów, po usługodawców.
Jako PZG obserwujemy, że zmiany w temacie dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz ich reprezentacji nie następują wystarczająco szybko. Nie chodzi przecież o spełnianie biurokratycznych wymogów, a o to, by dostrzec potrzeby tych osób. Przecież są to osoby, które chcą i powinny mieć możliwość korzystać z telewizji, internetu oraz całej dostępnej technologii w jak największym stopniu. Ponadto powinny być również brane pod uwagę przez firmy tworzące reklamę i komunikację w mediach. W końcu reklama otacza nas zewsząd i tworzy dzisiejszy mainstream oraz kształtuje trendy. Włączenie osób z niepełnosprawnościami w ten obszar może pomóc w społecznym „oswojeniu” tematu uczestnictwa osób z niepełnosprawnością w życiu społecznym. W naszym wspólnym działaniu widzimy dwa bardzo ważne aspekty. Jest to reprezentacja osób z niepełnoprawnościami w głównym nurcie komunikacji oraz tworzenie treści dostępnych dla wszystkich. To właśnie nasza misja i razem z Group One wierzymy, że to się uda!Krzysztof Kotyniewicz, prezes zarządu Polskiego Związku Głuchych
UNMUTE dla BLIKA
Pierwszym klientem UNMUTE został BLIK. Agencja we współpracy z Change Serviceplan (również Group One) zrealizowała pięć krótkich filmów, w których Tomasz Kot w żartobliwy sposób przypomina o zwracaniu pożyczonych pieniędzy. “Strofki”, to pięć piosenek zaśpiewanych przez aktora w różnych stylach muzycznych: disco polo, rock, opera, rap oraz techno. W strofce Techno Tomasz Kot słowa piosenki wykonuje w polskim języku migowym. BLIK chce w ten sposób podkreślić, że dostrzega potrzebę tego, żeby treści marketingowe były dostępne dla wszystkich. Wszystkie przygotowane materiały są dostępne w wersji z napisami, audiodeskrypcją oraz tłumaczeniem na polski język migowy.
Źródło: materiały prasowe PR Group One
Chcemy przekonywać naszych klientów, że stawianie na inkluzywność jest korzystne dla nich i ich biznesów. Jest to również doskonała szansa na poszerzenie grupy odbiorców, zwiększenie zaangażowania wśród osób ceniących sobie działania marek w tym obszarze. Ponadto inkluzywne podejście pozwala budować wizerunek organizacji zaangażowanej społecznieMonika Rosłoniec, General Manager UNMUTE