fot. Materiały prasowe Tramwajów Warszawskich
Właśnie oddaliśmy do użytku zielone torowisko na ul. Obozowej, na Woli. Długość zielonych torów na tej ulicy, między aleją Prymasa Tysiąclecia a pętlą Koło, przy Księcia Janusza, wynosi dokładnie 1766 metrów. Powierzchnia to 4330 metrów kwadratowych. To nie koniec akcji sadzenia rozchodnika na torach tramwajowych w tym roku. Przygotowujemy się do prac ogrodniczych na torach wzdłuż ul. Nowowiejskiej między al. Niepodległości a placem Politechniki. To odcinek torów o długości 823 metrów i powierzchni ponad 3000 metrów kwadratowych.
Zobacz również
Tramwaje pizzą pachnące
To będzie nowość na torach tramwajowych w Warszawie. Dotychczas na zielone tory trafiał tylko rozchodnik. Teraz będą jeszcze zioła. Oprócz siedmiu rodzajów rozchodnika znalazły się tam też dwa rodzaje goździków, krwawnik i kilka rodzajów bylin. Jest też oregano. Przy rozkładaniu zielonych mat na torach można wyczuć zapach tej roślin. Możliwe, że każdorazowo przy przejeździe tramwaju zapachnie lekko pizzą. Torowiska z ziołami mają też znaczenie praktyczne – jeszcze bardziej będzie można ograniczyć ich pielenie. Pojawiają się one w miejscach, gdzie jest ograniczone miejsce na stawianie mat przeciwsolnych – rozchodnik jest wrażliwy na zimowe solenie jezdni. W stolicy początkowo na torach tramwajowych sadzono trawę, ale od 2017 roku zastąpił ją rozchodnik. Jest to roślina, która nie potrzebuje podlewania trafia na wszystkie ulice. To szczególnie ważne przy ocieplającym się klimacie i braku wody w Polsce.
fot. Materiały prasowe Tramwajów Warszawskich
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Co to są zielone tory tramwajowe?
Klasyczna konstrukcja torów tramwajowych zakłada wypełnienie przestrzeni między szynami tłuczniem albo betonem. W miejscu tych materiałów można umieścić tzw. substrat – specjalną mieszankę, a na niej zasadzić rośliny.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Ile jest zielonych torów w Warszawie?
W stolicy są już 33 km zielonych torów. W trakcie modernizacji torowisk klasyczne tory z tłuczniem zastępowane są zielonymi. W przyszłym roku, kiedy tramwaje ruszą po nowo budowanych trasach do Wilanowa, na Gagarina, na Stegny i wzdłuż Kasprzaka długość zielonych torów wzrośnie już do 47 km. Wszystkie nowo budowane trasy od razu są projektowane z zielonymi torowiskami. +Zielone torowiska znajdą się też na kolejnych trasach tramwajowych, których budowa jest zaplanowana na 2024 i 2025 rok. To linia wzdłuż ul. Rakowieckiej i wzdłuż ul. Bitwy Warszawskiej 1920 do stacji Warszawa Zachodnia. To także trasy, których budowa jest w przygotowaniu na kolejne lata – na Gocław, wzdłuż Modlińskiej, na zieloną Białołękę. Zielone torowiska znajdą się też na modernizowanych trasach – między innymi na Marszałkowskiej, na al. Waszyngtona, Jana Pawła II i ul. Stawki.
fot. Materialy prasowe Tramwajów Warszawskich
Zielone inwestycje tramwajowe
Nowo zbudowane trasy tramwajowe w Warszawie będą miały jeszcze więcej nowych zielonych rozwiązań. Przy nowych torach będą posadzone wysokie, wyrośnięte drzewa. Na trasie do Wilanowa nawet w węższych miejscach, gdzie nie można byłoby myśleć o drzewach, pojawią się egzemplarze formowane na kształt ekranu. Oprócz tego przewidziano posadzenie drzew o regularnych koronach. Drzewa pojawią się także na części peronów, pasażerowie będą mogli czekać na tramwaj w ich cieniu. Łącznie w ramach budowy tej trasy zostanie posadzonych nawet 1000 nowych drzew. Pracujemy nad kolejnymi zielonymi inwestycjami. Jedną z nich jest powstająca zajezdnia Annopol, która w dużym stopniu będzie korzystała z odnawialnych źródeł energii. Zajezdnia będzie też odzyskiwała wodę deszczową i będzie obsadzona zielenią.