Najnowsza kampania YES jest kontynuacją platformy „Jestem kobietą”, rozpoczętej w 2021 roku. Od trzech lat marka YES przedstawia różne odsłony kobiecości, o którą kobiety w Polsce muszą walczyć, z której nieustannie muszą się tłumaczyć, czy mierzyć swoje przekonania z codzienną krytyką.
W tym roku marka poszła o krok dalej i zaprasza widzów do świata poezji. Wiersz „Portret kobiecy” Wisławy Szymborskiej, pomimo, że powstał w latach 70. ubiegłego wieku, zaskakująco trafnie opisuje aktualną sytuację kobiet. Noblistka punktuje w nim sprzeczne oczekiwania i wymagania, jakie stawiane są kobietom. „Musi być do wyboru” – jednocześnie silna i słaba, inteligentna i naiwna, skromna i wyzwolona, zaradna i bezradna, i koniecznie młoda, „ciągle jeszcze młoda”. W interpretacji YES kobieta ma prawo mieć już dosyć tych oczekiwań i dlatego z całą mocą pointuje je krótko słowami „na litość boską!”.
Zobacz również
Chcieliśmy pokazać absurd społecznych oczekiwań, z którymi wciąż spotykają się kobiety. Chociaż minęło kilkadziesiąt lat od jego powstania, wiersz Szymborskiej świetnie to pokazuje. I teraz każda z nas może zdecydować, co z tymi oczekiwaniami zrobi – czy się im podda, czy tak, jak nasza bohaterka postara się od nich uwolnić – mówi Justyna Lach, dyrektorka marketingu firmy YES.
Spot powstał we współpracy z Fundacją Wisławy Szymborskiej odpowiedzialnej za spuściznę poetki. Symbolem tej współpracy jest pin z logo Nagrody im. Wisławy Szymborskiej. Inspiracją do projektu jest kolaż stworzony przez samą poetkę. Pin ma szansę stać się znakiem rozpoznawczym wszystkich miłośników nie tylko dobrej poezji, ale również pięknych przedmiotów.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Wisława Szymborska była nie tylko utalentowana literacko, ale także plastycznie. W młodości ilustrowała książki, pod koniec lat 60. zaczęła tworzyć kolaże. Na jednym z nich znajduje się kompozycja przedstawiająca twarz: z ust wyrasta gałązka z dwoma liśćmi. Ten motyw wykorzystaliśmy w projekcie statuetki Nagrody im. Wisławy Szymborskiej oraz zaproponowaliśmy firmie YES do projektu eleganckiej przypinki. Tworząc tę przypinkę YES włącza się w obchody Roku Wisławy Szymborskiej – w stulecie jej urodzin – komentuje Michał Rusinek, prezes Fundacji.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Nowej kampanii marki YES towarzyszą również zmiany w prowadzonym od roku podcaście. Zmieni się prowadząca – od listopada będzie nią dotychczasowa ambasadorka marki Aleksandra Kwaśniewska, która w listopadowym odcinku spotka się ze swoją mamą – Jolantą Kwaśniewską. Panie porozmawiają o międzypokoleniowej interpretacji „Portretu kobiecego” – jaki był lata tematu, a jak sytuacja wygląda dzisiaj.
Jestem ogromnie szczęśliwa, że będę miała przyjemność odbycia wielu rozmów na tematy interesujące i inspirujące kobiety. Zawsze wspaniale jest być częścią zespołu podzielającego wartości i to samo marzenie o świecie, w którym kobiety mogą się realizować bez kompleksów, uprzedzeń i fałszywej skromności. I fajnie jest mieć wspólne przekonanie, że możemy mieć w tej zmianie swój udział – przyznaje Ola Kwaśniewska.
Za koncept kreatywny kampanii po raz kolejny odpowiadała agencja 180heartbeats + Jung v Matt. Spot wyreżyserowała Monika Kmita, za jego produkcję odpowiada dom produkcyjny F25, a muzykę do obrazu stworzył Wojtek Urbański.
Efektem tej współpracy jest poetycki, metaforyczny obraz, w którym nic nie jest jednoznaczne.
PS Powstała kolekcja SZYMBORSKA od Nadwyraz.com i Fundacji Wisławy Szymborskiej
Nadwyraz.com, marka promująca poprawną polszczyznę i literaturę polską, prezentuje kolekcję WISŁAWA SZYMBORSKA, która powstała z okazji Roku Wisławy Szymborskiej ustanowionego decyzją Senatu RP w stulecie urodzin laureatki Literackiej Nagrody Nobla.
PS2 LEGO zaprezentowało figurkę Wisławy Szymborskiej
Świętując Międzynarodowy Dzień Poezji, LEGO postanowiło złożyć hołd polskiej noblistce i pokazać minifigurkę stworzoną na podobiznę Wisławy Szymborskiej. Autorem zestawu jest zagorzały kolekcjoner kloców LEGO.