W 2023 r. nie tylko zmieniły się ceny czy popularność poszczególnych kategorii produktowych, ale też z roku na rok ewoluuje sposób podejmowania decyzji zakupowych – w tym dokonywania płatności i wyboru sposobu dostawy czy korzystania z AI. Inaczej kupuje też pokolenie osób 55+.
Pełny raport można zobaczyć pod linkiem.
Zobacz również
Polscy internauci na zakupach
Według raportu Ceneo najliczniejszą grupę kupujących online stanowią osoby w wieku 35-44 lata, wśród których dominują kobiety.
Najczęstszą formą dostawy w 2022 była przesyłka kurierska – za jej pośrednictwem wysyłane było aż 52,6% paczek. 40,2% przesyłek kierowanych było do punktów, a podium zamyka odbiór osobisty, który dotyczy 4% zamówień. Najpopularniejszą formą płatności była z kolei szybka płatność, stanowiąca ponad 60% wszystkich zamówień. Dalej plasowała się płatność przy odbiorze, którą wybierał 1 na 4 użytkowników.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Od kilku lat coraz chętniej robimy zakupy przez urządzenia mobilne. W 2023 r. ich udział w zakupach stanowił 63%. Co ciekawe, znaczenie ma również czas, kiedy robimy zakupy. Najwięcej zamówień jest dokonywanych na początku tygodnia.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Podobnie jak w ubiegłym roku, w zakupach online królują branże Budowa i remont, Zdrowie oraz Dom i wnętrze, które łącznie generują ponad 28% wszystkich odsłon. Największy wzrost zainteresowania widoczny jest w branży Telefony i akcesoria (+2,5 p.p.), Komputery (+1,2 p.p) oraz Ogród (+0,9 p.p).
AI a zakupy online
Ceneo zapytało kupujących, czy korzystają ze wsparcia AI podczas zakupów online. 76,2% kupujących jeszcze nie korzysta z tego rozwiązania w swoich decyzjach zakupowych. Natomiast 6% bierze pod uwagę podpowiedzi sztucznej inteligencji w zakupach do 50 zł.
Sprzedawcy nieco chętniej korzystają z dobrodziejstw nowej technologii. Posiłkują się nią w tworzeniu opisów ofert (47,9%) czy przy tworzeniu treści do komunikacji z klientami (17%). Natomiast 9,1% sprzedających wykorzystuje AI w formie chatbota.
Pokolenie silver kupuje online
Udział pokolenia silver (osób 55+) w zakupach online wzrósł od 2019 roku o 8 p.p. i obecnie wynosi 21,3%. Od początku 2023 roku widać, że transakcje pokolenia silver wzrastają sukcesywnie z miesiąca na miesiąc, zaczynając od 18% w styczniu, a kończąc na 24% we wrześniu.
Z silver generation 12,6% kupujących to kobiety, a 8,7% mężczyźni.
Ulubioną formą dostawy pokolenia silver jest przesyłka kurierska. Decyduje się na nią aż 70% kupujących. Co 4 użytkownik 55+ wybiera odbiór w punkcie. Seniorzy najchętniej opłacają zamówienia za pomocą szybkich płatności (46%). Ta grupa nadal chętnie wybiera również płatność przy odbiorze (31%). Dojrzali klienci najchętniej w 2023 odwiedzali produkty z kategorii Smartfony, Perfumy i wody damskie oraz Zegarki.
Ulubieńcy kupujących
Od 2010 r. Ceneo prowadzi ranking najlepszych e-sklepów, objętych Programem Zaufanych Opinii. Docenia i nagradza firmy uwielbiane przez klientów, czyli takie, które uzyskały najlepsze wyniki w ankiecie pozakupowej.
Zwycięzcy 14. Rankingu Zaufanych Sklepów Ceneo.pl:
1. Budowa i ogród: tooles.pl
2. Dla dziecka: aspekto.pl
3. Dom i wnętrze: fdm.pl
4. Hobby i zwierzęta: zooart.com.pl
5. Multimedia: czytam.pl
6. Moda i dodatki: wittchen.com
7. Motoryzacja: opomarket.pl
8. RTV i AGD: neonet.pl
9. Styl życia: n69.pl
10. Technologia: pancernik.eu
11. Uroda i zdrowie: drmaxdrogeria.pl
12. Debiuty na Ceneo: sklep.panasonic.pl
13. Najlepszy sprzedawca w Kup Teraz: manada.pl
14. Dostawca: InPost
Więcej informacji o raporcie znajduje się na stronie: Ranking Zaufanych Sklepów – Ceneo.pl