Gemius przeanalizował ruch na stronach e-sklepów, aukcji internetowych i zakupów grupowych. Jak pokazują najnowsze, październikowe wyniki badania Megapanel PBI/Gemius, 12,9 mln polskich internautów wchodzi na strony sklepów internetowych. Podobnym zainteresowaniem cieszą się strony aukcji internetowych (12,8 mln internautów). W obu przypadkach odnotowano wzrost o prawie jedną piątą użytkowników sieci w porównaniu do zeszłego roku. Natomiast najrzadziej internauci odwiedzają strony poświęcone zakupom grupowym. W analizowanym miesiącu weszło na nie 2,7 mln internautów, co daje wynik o ponad jedną piątą niższy do tego z października 2012 roku.
– W kolejnych miesiącach możemy się spodziewać, że sklepy internetowe będą przyciągać większą uwagę e-konsumentów niż serwisy aukcyjne – uważa Mateusz Gordon, ekspert od e-handlu firmy badawczej Gemius, która doradza przedsiębiorcom, jak wykorzystywać Internet w biznesie.
Zobacz również
Zdaniem eksperta wynika to z trendu, jaki obserwujemy na polskim rynku e-commerce. Coraz więcej sklepów podejmuje świadome działania, aby budować rozpoznawalność swojej marki, a to sprzyja zwiększaniu się zaufania oraz budowie lojalności. – Ponadto sklepy mają do dyspozycji nowe narzędzie do analizy porównawczej, gemiusShopMonitor, dzięki któremu mogą sprawdzać w czym ich sklep jest bardziej lub mniej efektywny od zagregowanej konkurencji. Z pewnością pomoże to zwiększyć efektywność sklepów i przyczyni się do ich dalszych wzrostów – uważa Gordon.
Zakupy w sieci są równie popularne wśród Polaków, jak i Polek. Wśród mężczyzn największą popularnością cieszą się aukcje internetowe. Odwiedza je 6,4 mln internautów płci męskiej. Natomiast wśród pań najpopularniejsze są e-sklepy (6,8 mln). Z kolei zakupy grupowe cieszą się większym zainteresowaniem kobiet (1,6 mln).
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Liderem wśród stron, dzięki którym internauci mogą kupować i sprzedawać za pomocą aukcji, podobnie jak w zeszłym roku, jest allegro.pl. W październiku z tej strony skorzystała ponad połowa polskich internautów (12,3 mln użytkowników sieci). Najchętniej odwiedzanym sklepem internetowym jest natomiast zalando.pl, niemiecki e-butik. Na jego stronę weszło 2,3 mln internautów. Rok temu najczęściej odwiedzanym klubem zakupowym były zlotewyprzedaze.pl. Tymczasem wśród serwisów zakupów grupowych, podobnie jak w zeszłym roku, rządzi groupon.pl. W październiku przyciągnął uwagę 2,1 mln użytkowników sieci.
Dane pochodzą z ogólnopolskiego badania oglądalności witryn i aplikacji internetowych, z których korzystają użytkownicy sieci – Megapanel PBI/Gemius. Badanie jest realizowane metodą panelową na reprezentatywnej próbie internautów, obejmuje kilka tysięcy polskich stron www, stanowi standard pomiaru aktywności w przestrzeni wirtualnej. Na jego podstawie reklamodawcy planują kampanie internetowe.
W październiku populacja polskich internautów wynosiła 21,1 mln (za badaniem NetTrack firmy Millward Brown).