„Okres pandemii pokazał, że podróże są integralną częścią naszego życia“. Travelist podsumowuje 2023 rok

„Okres pandemii pokazał, że podróże są integralną częścią naszego życia“. Travelist podsumowuje 2023 rok
Jaki był 2023 rok dla marki Travelist? Z jakimi wyzwaniami musiała się zmierzyć i jakie sukcesy udało jej się osiągnąć? Co planuje na 2024 rok? Na pytania odpowiada Agata Szulc - CEO w Travelist.pl
O autorze
3 min czytania 2024-01-14

Jakie były największe sukcesy dla Waszej marki w 2023 roku?

Travelist.pl z roku na rok cieszy się coraz większym zainteresowaniem kupujących. W 2023 roku liczba rezerwacji, których dokonali klienci portalu wzrosła względem 2022 roku o 6%, a ich łączna wartość o 15%. Miniony rok możemy zaliczyć do udanych nie tylko ze względu na wyniki sprzedażowe. Sukcesem było także zoptymalizowanie działań marketingowych na podstawie danych ekonometrycznych – w kanałach płatnych ROI wzrósł o ponad 40% względem 2022. Jestem przekonana, że obecnie jesteśmy jedną z najlepiej rozwiniętych firm w branży pod względem analityki i efektywności podejmowanych działań marketingowych.

Nie mogę w tym kontekście nie wspomnieć, że jesienią 2023 roku Travelist.pl pojawił się na podium w rankingu TOP reklamodawcy Gemius Polska w kategorii Travel Agents. Od kwietnia do sierpnia 2023 roku udało nam się dotrzeć do przeszło 29,6 mln Polaków, pozostawiając w tyle takie marki turystyczne jak m.in. Booking.com, Rainbow czy TUI.  Za nami również dwie udane kampanie telewizyjne, realizowane pod hasłem „Mamy twój pomysł na wakacje” oraz „Mamy twój pomysł na ferie” czy blisko 10 rankingów, które pojawiły się w Magazynie Travelist, w tym ten najchętniej komentowany – Ranking Plaż 2023. 

Przede wszystkim jednak miniony rok upłynął pod hasłem 10. urodzin marki. Jubileusz świętowaliśmy 30 marca w warszawskiej Fabryce Norblina wspólnie z przedstawicielami branży i mediów, a także naszymi partnerami biznesowymi. Z tej okazji uhonorowaliśmy też współpracujące z nami obiekty. Wyróżnienia w ramach plebiscytu Travelist Hotel Star przyznaliśmy aż w 12 kategoriach tematycznych. Wręczyliśmy także „Nagrodę Gości”, którą otrzymał hotel wybrany przez głosujących online internautów.

Jakie były największe wyzwania dla Waszej marki w 2023 roku?

Wyzwaniem, nie tylko dla branży turystycznej, była rosnąca konkurencyjność na rynku, a także inflacja oraz będące jej efektem podwyżki cen. Po raz kolejny wartościowe okazało się tutaj jednak nasze strategiczne podejście – postawiliśmy na eksperckość i edukację. Już okres pandemii pokazał, że podróże są integralną częścią naszego życia, z której wielu osobom ciężko jest zrezygnować. 

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Dostrzegamy tę potrzebę, dlatego nasi eksperci niezmiennie od lat dokonują selekcji polskich i zagranicznych obiektów, a następnie negocjują z nimi najkorzystniejsze na rynku stawki. Dzięki temu komfortowe hotele dostępne są dla dużo szerszej grupy odbiorców – w tym również takich, którzy normalnie nie mogliby sobie na taki wypoczynek pozwolić. Kiedy do tego dodamy także nasze akcje specjalne, to mamy sytuację taką, jak chociażby przy okazji Black Week, w trakcie którego klienci dokonali o 40% więcej rezerwacji niż w analogicznym okresie w 2022 roku i ponad 30% więcej niż rok w 2021 roku.

Mówiąc o wyzwaniach minionego roku, nie mogę nie wspomnieć także o technologii. Przez ostatnie 12 miesięcy w znacznym stopniu przybliżyliśmy się do końca wymagającego i czasochłonnego procesu migracji całej naszej strony na nową platformę technologiczną, którą pozyskaliśmy w 2018 r. w ramach Grupy Secret Escapes wraz przejęciem spółki TravelBird.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

W tym czasie podjęliśmy także kluczowe działania pozwalające nam jak najlepiej dostosować się do wymogów unijnej dyrektywy Omnibus. Mowa o wdrożeniu zmian, odpowiadających na rozszerzone wymogi informacyjne w przestrzeni e-commerce, zabezpieczające interesy naszych klientów. 

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Jakie były wg Ciebie najciekawsze trendy związane z marketingiem w minionym roku?

2023 roku należał w mojej opinii do sztucznej inteligencji, o której dało się słyszeć praktycznie na każdym kroku. Nie cichły echa dotyczące chociażby rozwoju czatu GPT, Google Bard, Midjourney, czy Microsoft Bing. Mimo pojawiających się plusów tych rozwiązań, coraz częściej dało się zaobserwować dyskusje o zacieraniu granic pomiędzy rzeczywistością a światem wirtualnym. Pojawiające się obawy mogą – jak sądzę – przesądzić o tym, że w tym roku mocniej skupimy się jednak na budowaniu autentycznych relacji i mocniejszym docenianiu prostych chwil spędzonych z najbliższymi.

Najlepsza kampania, jaką widziałeś/widziałaś w tym roku?

Na pewno jedną z najciekawszych kampanii była ta realizowana pod hasłem „W Podlaskiem jeżdżę z kaskiem”. Co prawda skierowana do rowerzystów, z pewnością zwraca uwagę również na ten region naszego kraju. Charakterystyczne dla Podlasia zwierzęta, jak bobry, dziki, żubry czy wilki i głoszone przez nich humorystyczne hasła okazały się wizerunkowym strzałem w dziesiątkę.

Źródło: Facebook

Inną, być może mniej głośną, ale równie ciekawą kampanią była ta zrealizowana przez miasto Wrocław. To wspólnie z Wrocławską Organizacją Turystyczną (WOT) przygotowało spot reklamowy, który wygląda jak trailer dobrego filmu akcji. Jest w nim wszystko: tajemnica, poszukiwanie skarbu, pościg i… Daniel Olbrychski jako czarny charakter. W końcu hasło „Wrocław – miasto przygody” zobowiązuje. 

Jakie są Twoje najważniejsze plany/wyzwania/postanowienia na 2024 rok?

Postanowieniem na ten rok jest dalszy rozwój oferty Travelist.pl – zarówno w Polsce jak i poza jej granicami. Kluczowy jest dla nas także rozwój technologiczny. Zmiany, nad którymi pracujemy, pozwolą naszym klientom, nie tylko na rezerwację noclegów, ale i zakup biletów lotniczych czy elastyczne pakietowanie. Rozwiązania te dostępne są już w innych podmiotach należących do spółki Secret Escapes, które działają w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Skandynawii, Belgii, Holandii i Włoszech.

Planujemy również inne projekty w tym zakresie. Mam tutaj na myśli między innymi prace nad poprawą user experience w kontakcie z naszą stroną oraz innymi kanałami komunikacji. W ramach tych działań pracujemy nad wyglądem naszej strony głównej, funkcjonalnością wyszukiwarki oraz kilkoma innymi obszarami. Zadbamy również, by treści prezentowane zarówno na stronie, jak i w newsletterach były lepiej dopasowany do indywidualnego użytkownika. Planujemy wykorzystać w tym celu autorskie rozwiązanie machine learningowe opracowane przez Secret Escapes, które umożliwi nam zaawansowaną personalizację ofert.