Kampania „Change Imagination” udowadnia, że AI nie jest wolna od stereotypów

Kampania „Change Imagination” udowadnia, że AI nie jest wolna od stereotypów
Twórcy kampanii „Change Imagination” zwrócili uwagę na nazewnictwo stanowisk, które w języku angielskim są zazwyczaj neutralne pod względem płci, ale często ludzie przypisują je do mężczyzn. Jak się okazało, AI również nie jest wolna od stereotypów.
O autorze
1 min czytania 2024-03-07

EqualVoice od Ringier to algorytm semantyczny przeznaczony głównie dla dziennikarzy, który mierzy widoczność kobiet w artykułach. Pozwala na przeanalizowanie nie tylko tekstów, ale także obrazów czy filmów. Narzędzie sprawdza dwa czynniki. Pierwszy, czyli „Teaser Score”, który ocenia widoczność kobiet na zdjęciach, w nagłówkach i tytułach oraz drugi – „Body Score” odpowiadający za pokazanie , jak często w artykułach pojawiają się wzmianki o kobietach i mężczyznach. Obecnie z usługi korzystają 32 tytuły w siedmiu krajach.

Chcąc, by o inicjatywie usłyszało jak najwięcej redakcji, Ringier wraz z agencją andfrank stworzył kampanię uświadamiającą zatytułowaną „Change Imagination”. W ramach akcji powstały grafiki promujące, na których znajdowały się wygenerowane przez sztuczną inteligencję obrazy. Każdy z nich powstał po wcześniejszym wpisaniu prośby o stworzenie zdjęcia z wizerunkiem osób zasiadających na różnego rodzaju stanowiskach. Finalnie na każdym z nich pojawili się mężczyźni.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Kampania była promowana głównie w mediach drukowanych, w tytułach należących do grupy Ringier.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

PS Mullen Lowe tworzy bank zdjęć, który ma uwolnić sztuczną inteligencję od stereotypów związanych z płcią

Agencja Mullen Lowe MENA postanowiła przyjrzeć się temu, jak sztuczna inteligencja wyobraża sobie ludzi reprezentujących różne zawody. Okazuje się, że stereotypy związane z podziałem na „męskie” i „kobiece” profesje zdążyły przeniknąć do popularnych narzędzi opartych na sztucznej inteligencji.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

PS2 Odpowiedzialne wykorzystanie sztucznej inteligencji w dziennikarstwie – partnerstwo OpenAI z Axel Springer 

Axel Springer nawiązało współpracę z OpenAI – firmą odpowiedzialną m.in. za stworzenie chatbota ChatGPT. Jest to globalna umowa, która nie tylko pozwoli na trenowanie wciąż powstających w szeregach OpenAI modeli sztucznej inteligencji, ale też przyczyni się do głębszej i odpowiedzialniejszej integracji technologii AI z branżą dziennikarską.

PS3 Brytyjski kanał informacyjny testuje reporterkę AI

W związku z obawami odnośnie tego, że sztuczna inteligencja zastąpi niektóre stanowiska w firmach, Sky News postanowiło przetestować reporterkę AI. Okazało się, że „dziennikarka” była w stanie przedstawić zaplanowany program, ale nie zabrakło w nim błędów.