W 2023 roku nastroje konsumenckie zostały zdominowane przez wysoką inflację i wahania w koniunkturze gospodarczej, co wpłynęło na umiarkowaną dynamikę sprzedaży w pierwszych kwartałach i znalazło odzwierciedlenie w odnotowanych w tym okresie wynikach finansowych LPP. Po trudnym początku roku ostatnie miesiące przyniosły jednak znaczące ożywienie sprzedaży, co pozwoliło wrócić spółce do dwucyfrowych dynamik. W czwartym kwartale 2023 r. polski producent odzieży odnotował 15,7 proc. wzrost przychodów r/r, czego zasługą był w dużej mierze intensywny rozwój marki Sinsay. Dzięki korzystnym kursom walut spółka wypracowała też w końcówce roku marże na poziomie 52,5 proc., co oznacza wzrost ich poziomu o blisko 3 p.p. r/r. Zysk netto z działalności kontynuowanej w czwartym kwartale 2023 r. wzrósł o ponad 160 proc r/r.
– Za nami trudny rok, który przynajmniej początkowo nie napawał optymizmem i skłaniał do rozsądnego planowania przyszłości. Po odbiciu sprzedaży w czwartym kwartale, który zaowocował dwucyfrowymi wzrostami sprzedaży, zakończyliśmy rok z korzystnym bilansem. Tym, co przez większość roku zapewniało nam stabilność i ostatecznie przeważyło na końcowych wynikach, była konsekwentnie realizowana strategia omnichannelowa. Doszliśmy do momentu, w którym nasz model biznesowy pozwala przetrwać najtrudniejsze czasy i stanowi o naszej przewadze konkurencyjnej. Opieramy się na zdywersyfikowanych kanałach dotarcia do klienta, operując jednocześnie w różnych segmentach cenowych. To unikalny model, dzięki któremu docieramy do szerokiej grupy klientów, niezależnie od zmieniających się nastrojów i zwyczajów konsumenckich – komentuje Marek Piechocki, prezes zarządu LPP.
Zobacz również
W 2023 r. spółka odnotowała blisko 16 proc. wzrost sprzedaży r/r. w sieci stacjonarnej i niewielki spadek przychodów w e-commerce. Zysk operacyjny wzrósł o 93 proc., osiągając najwyższy w historii spółki poziom 2,3 mld zł.
Pomimo zwiększającego się udziału kanału value-for-money, skupionego wokół marki Sinsay, marża brutto LPP w skali roku zwiększyła się do 51,5 proc. (wzrost o 1,2 p.p. r/r). O przewadze konkurencyjnej brandu stanowi wprowadzony kilka lat temu odświeżony koncept, oparty na unikalnym formacie sklepu, szerokiej ofercie asortymentowej i korzystnych cenach przy mocnym wsparciu omnichannelu. Ponad 40 proc. udział w przychodach Grupy za 2023 r. potwierdza, że marka Sinsay staje się motorem napędowym rozwoju LPP.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Korzystny bilans na koniec 2023 r. to także efekt wysokiej efektywności operacyjnej, co potwierdza spadek kosztów SG&A o 2 proc. r/r, wynikający głównie z optymalizacji zużycia energii i kosztów usług zewnętrznych. Racjonalne zarządzanie wydatkami pozwoliło ograniczyć zadłużenie i zwiększyć środki pieniężne z działalności operacyjnej do poziomu 1,1 mld zł. W efekcie zysk netto z działalności kontynuowanej w 2023 r. wzrósł o 85,5% do rekordowej wartości 1,6 mld zł.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
W 2023 r. LPP wzmacniało sieć sprzedaży na rynkach europejskich, zwłaszcza w centralnej i południowej części kontynentu. Kluczowym elementem realizowanej strategii było wykorzystanie potencjału w segmencie value-for-money i otwieranie salonów Sinsay w małych miejscowościach oraz retail parkach. Po sześciu latach od debiutu przy prestiżowej Oxford Street spółka podjęła też decyzję o uruchomieniu kolejnych trzech salonów Reserved w Londynie. Polski producent odzieży zdecydował się także zadebiutować na rynku włoskim z pierwszymi salonami swoich kluczowych marek – Sinsay – na północy Półwyspu Apenińskiego i Reserved – przy najważniejszej ulicy handlowej Mediolanu. Obecność w dużych galeriach handlowych i popularnych wśród turystów lokalizacjach wzmacnia rozpoznawalność polskich brandów na arenie międzynarodowej.
Wsparciem sprzedaży stacjonarnej Grupy LPP jest również szeroko zasięgowy e-commerce. Coraz większe znaczenie w kanale online mają także aplikacje mobilne, dlatego spółka wprowadziła możliwość korzystania z tej formy zakupów już nie tylko w Sinsay i Reserved, ale od 2023 r. także w marce Mohito.
– Wstępne dane sprzedażowe z lutego i marca pozwalają nam z optymizmem patrzeć w przyszłość. Zakładany przez nas na 2024 r. 20 proc. r/r wzrost sprzedaży oznacza dużo bardziej ambitne plany rozwoju niż do tej pory, które zdecydowanie łatwiej realizować, patrząc na pozytywne przyjęcie kolekcji wiosenno-letnich. O ile w minionym roku stawialiśmy przede wszystkim na rentowność i rozsądne planowanie, o tyle w 2024 r. chcielibyśmy mocniej skupić się na wzroście sprzedaży i wykorzystać stojące przed nami możliwości rozwoju. Planujemy otwierać kolejne salony w Europie Centralnej oraz Południowej, wykorzystując niewielkie nasycenie sieciami sklepów naszych marek w tym rejonie, zwłaszcza w mniejszych miejscowościach – zapowiada Przemysław Lutkiewicz.
Na 2024 r. spółka postanowiła przeznaczyć na inwestycje rekordową kwotę 1,5 mld zł, z tego 1,2 mld zł na rozwój sieci sklepów. Z kolei nakłady na logistykę zaplanowała na poziomie 200 mln zł w roku bieżącym i 250 mln zł w kolejnym. Najważniejszą inwestycją spółki w najbliższym czasie będzie w tym zakresie rozbudowa Centrum Dystrybucyjnego w Brześciu Kujawskim, którego powierzchnia zwiększy się o dodatkowe 85 tys. mkw i wzmocni zaplecze logistyczne dla rosnącej sieci sprzedaży. Dzięki atrakcyjnym kolekcjom, zwiększaniu powierzchni handlowej i rozwojowi sprzedaży omnichannelowej spółka chce osiągnąć w bieżącym roku 21 mld zł przychodów, w tym dodatnie dynamiki offline oraz dwucyfrowy wzrost e-commerce r/r., przy jednoczesnym utrzymaniu efektywności kosztowej i marż na poziomie 52-53 proc.
Zdjęcia: mat. pras.