Upoluj e-book „NeuroMarketing Insight” [KONKURS]

Upoluj e-book „NeuroMarketing Insight” [KONKURS]

Upoluj e-book „NeuroMarketing Insight” [KONKURS]

Ponad 500 stron o mózgu i marketingu – zdobądź e-book „NeuroMarketing Insight” za darmo.

SZCZEGÓŁY

Polscy mężczyźni nie wiedzą, jak gospodarować swoimi pieniędzmi

Polscy mężczyźni nie wiedzą, jak gospodarować swoimi pieniędzmi
Według międzynarodowego badania Towards Gender Harmony przeprowadzonego przez badaczy z Uniwersytetu Gdańskiego zaradność finansowa oprócz sprawczości, pewności siebie i statusu społecznego jest uznawana za jedną z najważniejszych męskich cech. Podobnie jak respondenci w innych krajach polscy mężczyźni uważają, że pieniądze są bardzo ważne, a podejście do nich wyraża się w kilku różnych obszarach.
O autorze
4 min czytania 2024-04-18

Przeczytaj wprowadzenie do cyklu o nowej męskości na NM Insights >>>

Aby lepiej zrozumieć ten aspekt, jak i wiele innych zachowań i tożsamości polskich mężczyzn powstał kompleksowy raport „Looking at the Man – Mężczyźni o mężczyznach”.

Pieniądze są ważne

Mężczyźni postrzegają sferę zarabiania pieniędzy głównie jako swój obowiązek. Samodzielność i niezależność finansowa są dla nich ważne – dają poczucie siły i sprawstwa. Dla mężczyzny ważniejsze jest to, ile zarabia, a nie to, czy ma tytuł prezesa albo dyrektora. Na to nakłada się sytuacja, kiedy mężczyzna zarabia nie tylko na siebie, ale także na rodzinę i dzieci. Umiejętność zarabiania dużych pieniędzy to dla 62 proc. badanych cecha idealnego mężczyzny. Rzeczywistość jest jednak prozaiczna i zaradność finansową widzi u siebie zaledwie 39 proc. z nich.

P02. Proszę ocenić na podanej skali, na ile poniższe cechy są istotne dla ideału mężczyzny. T2B (5 –
zdecydowanie istotne, 4 – raczej istotne). Baza: mężczyźni N=1029
P03. Proszę ocenić na podanej skali, na ile posiada pan następujące cechy. T2B (5 – zdecydowanie
posiadam, 4 – raczej posiadam). Baza: mężczyźni N=1029

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Nie jest tak kolorowo

Takie postrzeganie siebie przenosi się na ogólną ocenę własnej sytuacji finansowej. Polscy mężczyźni oceniają ją niezbyt dobrze – na skali od 1 do 10 na 5,8. Przy czym ważne jest też, że aż 1/4 z nich uważa swoją sytuację finansową za złą lub bardzo złą.

M10: Jak oceniasz sytuację finansową swojego gospodarstwa domowego? Grupa celowa: wszyscy mężczyźni (N=1006)*

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Zaledwie 1/3 polskich mężczyzn podczas samooceny sytuacji materialnej deklaruje, że wystarcza im na wszystkie wydatki. Aż 62 proc. badanych często marzy o tym, żeby mieć więcej pieniędzy.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Polscy mężczyźni nie wiedzą, jak gospodarować swoimi pieniędzmi

Niski poziom edukacji finansowej w szkołach, brak lekcji z przedsiębiorczości czy nauki zarządzania budżetem domowym ostatecznie przekłada się na postawę, w której tylko 42 proc. mężczyzn zdeklaruje, że bardzo dobrze gospodaruje swoimi pieniędzmi. W pozostałych przypadkach umiejętność gospodarowania ogranicza się do kilku intuicyjnych kroków, takich jak odkładanie na czarną godzinę, oszczędności (raczej „w skarpecie”, bo tylko co trzeci korzysta z produktów oszczędnościowych), a podczas zakupów szukanie produktów tańszych, przecenionych (52 proc.).

Mężczyzna odpowiedzialny i główny żywiciel

Bardzo ważnym punktem odniesienia prawie wszystkich polskich mężczyzn jest rodzina. Według wyników badania aż 96 proc. badanych deklaruje, że obowiązkiem idealnego mężczyzny jest odpowiedzialność za rodzinę i utrzymanie jej, przy czym blisko 1/4 z nich ma poczucie, że nie jest w stanie sprostać tym wymogom. W wielu polskich domach budżet jest wspólny, pracują zarówno mężczyzna, jak i kobieta i obydwoje do niego dokładają. Jednak utrzymanie rodziny wciąż pozostaje główną odpowiedzialnością mężczyzn. Mimo iż wiele się mówi o równouprawnieniu, mężczyźni odczuwają, że to oni powinni stanąć na wysokości zadania i utrzymać rodzinę. Niesie to ze sobą bardzo silny lęk i poczucie zagrożenia. W sytuacji utraty pracy i trudności ze znalezieniem nowej mężczyźni zaczynają się uważać za słabych i niezaradnych życiowo.

Budżet domowy to męska sprawa

Niezależność finansowa jest dla polskich mężczyzn bardzo ważna, świadczy o męskości. Większość mężczyzn nie wyobraża sobie, że mieliby być utrzymywani przez partnerkę. Nie akceptują sytuacji, kiedy to kobieta w gospodarstwie domowym zarabia więcej. Na poziomie deklaracji większości mężczyzn taka sytuacji nie przeszkadza, o ile nie trwa długo, jednak w konfrontacji z innymi mężczyznami (otwarta krytyka postawy i poczucie utraty męskości) i w dłuższym czasie taki stan nie jest akceptowany i może być przyczyną poważnego kryzysu w związku lub nawet rozpadu małżeństwa.

Ojcostwo – nowa odpowiedzialność

Badani uważają, że obowiązkiem idealnego mężczyzny jest bycie odpowiedzialnym za rodzinę nie tylko finansowo, ale i emocjonalnie. Pragną spędzać więcej czasu z dziećmi. Dzisiejszy mężczyzna chce być ojcem, który na bieżąco i na co dzień uczestniczy w życiu dzieci, ma dla nich czas, bawi się z nimi, zabiera je na wycieczki, do kina, chodzi na rower, rolki czy wspólnie z nimi biega. 88 proc. badanych uważa, że idealny mężczyzna opiekuje się dziećmi.

Jak to pogodzić

Aktywne ojcostwo jest obecnie jedną z najważniejszych potrzeb w życiu polskich mężczyzn, jest to też postawa oczekiwana i akceptowana przez matki. Ma jednak bardzo mocne ograniczenia, co wywołuje frustrację. Trudno jest pogodzić odpowiedzialność za dom i zaangażowanie w dzieci przy jednoczesnym realizowaniu zadania polegającego na zarabianiu na rodzinę, utrzymaniu jej i zapewnieniu odpowiedniego poziomu życia. Można zaobserwować napięcie, z którym do tej pory mierzyły się (i mierzą nadal) kobiety aktywne zawodowo – odpowiedzialność za dom i praca. Te dwa aspekty trudno ze sobą pogodzić, co często prowadzi do rezygnacji z jednego obszaru na rzecz drugiego.

Urlop tacierzyński

To właśnie budżet rodzinny i postawa mężczyzn może przesądzić o tym, kto zostanie w domu: mniej zarabiająca mama czy więcej zarabiający tata. Luka płacowa, na którą narzekają kobiety, ma swoją drugą stronę – upośledza mężczyzn w dostępie do urlopu tacierzyńskiego. Mężczyźni zarabiają więcej na godzinę, wykonują lepiej płatne zawody, realizują więcej godzin odpłatnej pracy i są mniej narażeni na bezrobocie niż kobiety. Wszystkie te czynniki razem wzięte powodują, że różnica w ogólnych zarobkach kobiet i mężczyzn w Polsce determinuje decyzję o konieczności rezygnacji przez mężczyzn z urlopu tacierzyńskiego.

Rozproszona męskość

Choć dla polskich mężczyzn zaradność finansowa, odpowiedzialność za dom i nowe ojcostwo są niezwykle istotne tożsamościowo, to zrealizowanie tych zadań jednocześnie napotyka na wiele przeszkód i wymaga bardzo dużego wysiłku, ponieważ na jednej szali trzeba położyć obowiązki, odpowiedzialność i potrzebę samorealizacji. Dlatego między innymi obecnie walka o męską tożsamość jest tak trudna w realizacji, wręcz rozproszona2 i wielu aspektach wymaga wsparcia i szukania nowych rozwiązań i definicji męskości.

Wyniki w artykule pochodzą z badania „Looking at the Men – Mężczyźni o mężczyznach” zrealizowanego w 2023 roku na reprezentatywnej próbie mężczyzn w wieku 16-65 lat, mieszkańcach dużych, średnich, małych miejscowości i wsi.

Raport „Looking at the Man – Mężczyźni o mężczyznach” składa się modułu głównego opisującego sytuacje i tożsamości polskich mężczyzn, a także z modułów dodatkowych szczegółowo opisujących ich zachowania i model postępowania w obszarach: finansowych, na zakupach, w internecie, męskie zdrowie fizyczne i psychiczne, a także komunikację i świat męskich potrzeb.

1 Home – Towards Gender Harmony (ug.edu.pl)
2 Termin „Rozproszona męskość” został użyty przez jednego z ekspertów badania Pana Michał Boniego i w interpretacji autorów raportu jest zdecydowanie silniejszym i sprawczym określeniem niż powszechnie używane określenie „Kryzys męskośći”.

Zdjęcie główne: Freepik

PS: Upoluj wejściówkę na Konferencję Młodzi Dorośli 2024 [KONKURS]

Czy mamy do czynienia z kryzysem dobrostanu pokolenia Młodych Dorosłych? Na te i wiele innych pytań odpowiedzą eksperci podczas Konferencji Młodzi Dorośli 2024, która odbędzie się już 20 maja w Warszawie.