Obejrzeć, polubić, nie zostawić po sobie śladów. McCANN odszyfrowuje współczesnych maturzystów

10 sekund – tyle właśnie czasu dają sobie współcześni maturzyści, by zdobyć zainteresowanie znajomych. Po tym czasie ich wiadomość znika i staje się niemożliwa do odszukania.
O autorze
2 min czytania 2014-05-26

Prywatność w sieci i przemyślane działania nastolatków, pozwalające na unikniecie sytuacji, w których ktoś może ich ocenić przez pryzmat treści, jakie zamieszczali na serwisach społecznościowych, to jeden z największych przełomów, jaki dokonał się w ostatnim czasie w umysłach młodych ludzi korzystających z social mediów – mówi Wojciech Borowski Prezes McCann Worldgroup o najnowszym badaniu McCann Truth Central „Prawda o nastolatkach”. Czy zasada 10 sekund przełoży się również na inne dziedziny życia młodych ludzi, takich jak praca, rodzina i przyjaźń?

Elastyczna ścieżka kariery

Badanie pokazuje, że współczesne nastolatki, dorastające w czasach ekonomicznej niestabilności i poczucia wolności w mediach społecznościowych, stają się coraz bardziej samodzielne i elastyczne, jeśli chodzi o budowanie ścieżki życiowej i zawodowej. Tradycyjna droga, opierająca się na wyższym wykształceniu, wciąż jest dla nich atrakcyjna. Niemniej jednak, nie traktują jej jako jedynej możliwości do osiągnięcia celów. Co ciekawe, w czasie spotkań grup fokusowych McCann Truth Central, badani zauważali wiele opcji alternatywnych do uniwersytetu, tj. zdobywanie konkretnego rzemiosła, dążenie do rozwijania własnej przedsiębiorczości, a nawet karierę w siłach zbrojnych.

Dobrobyt na pierwszym miejscu

Mimo trudnej drogi życiowej, czekającej na dzisiejszych maturzystów, nie porzucają oni silnego idealizmu, leżącego w ich naturze. Widać go najbardziej wtedy, gdy omawia się z nimi życiowe cele. W czasach Marka Zuckerberga i startup-owców, którzy w jedną noc stają się milionerami, to właśnie dobrobyt (definiowany jako praca, która ma znaczenie, ale także radość płynąca z życia rodzinnego i trzymania się swoich korzeni) jest wymieniany jako jeden z kluczowych celów, stawianych sobie przez współczesną młodzież. Przeciętnemu 18-19 latkowi przede wszystkim zależy na tym, by codziennie wracać do domu z poczuciem, że w pracy poświęcił się czemuś naprawdę istotnemu dla świata.

Social media – passé ze względów bezpieczeństwa?

Badanie potwierdziło również, że stereotyp na temat nastolatków, dotyczący ich obsesji na punkcie portali społecznościowych, sławy i telewizyjnych show, i wynikające z tego unikanie relacji twarzą w twarz, to prawda tylko w niektórych przypadkach.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

W trakcie spotkań zorganizowanych przez Truth Central, wielu nastolatków świadomie nie zgadzało się z takim obrazem, twierdząc, że by osiągnąć swoje cele w świecie realnym, nie mogą się rozpraszać w świecie wirtualnym. Stąd, by móc w pełni oddać się realizowanym celom, wielu z nich coraz częściej usuwa swoje konta na portalach społecznościowych, albo poświęca im dużo mniej czasu niż kiedyś.

Badanie McCann Truth Central pokazało także, jak poważnie młodzi ludzie podchodzą do ochrony swojej prywatności w sieci. Coraz więcej z nich zaczyna przenosić swoje zainteresowanie i czas z serwisu Facebook (któremu przestało ufać aż 59% badanych) na Snapchat’a. Serwis ten zapewnia im bowiem większą prywatność i mniejsze prawdopodobieństwo na pojawienie się w wyszukiwarce Google, (którą za zagrożenie uważa 32% z nich). W trosce o swoją prywatność i wizerunek nastolatki, które decydują się korzystać z sieci, stosują się do nieformalnego kodeksu zachowań, ułatwiającego im pokazywanie tylko tego, co chcą (a nie co jest modne), na poszczególnych portalach społecznościowych.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Metodologia badania:
Badanie zostało przeprowadzone metodą grup fokusowych na osobach w wieku 17-19 lat przez McCANN Truth Central.