Prywatność w sieci i przemyślane działania nastolatków, pozwalające na unikniecie sytuacji, w których ktoś może ich ocenić przez pryzmat treści, jakie zamieszczali na serwisach społecznościowych, to jeden z największych przełomów, jaki dokonał się w ostatnim czasie w umysłach młodych ludzi korzystających z social mediów – mówi Wojciech Borowski Prezes McCann Worldgroup o najnowszym badaniu McCann Truth Central „Prawda o nastolatkach”. Czy zasada 10 sekund przełoży się również na inne dziedziny życia młodych ludzi, takich jak praca, rodzina i przyjaźń?
Elastyczna ścieżka kariery
Badanie pokazuje, że współczesne nastolatki, dorastające w czasach ekonomicznej niestabilności i poczucia wolności w mediach społecznościowych, stają się coraz bardziej samodzielne i elastyczne, jeśli chodzi o budowanie ścieżki życiowej i zawodowej. Tradycyjna droga, opierająca się na wyższym wykształceniu, wciąż jest dla nich atrakcyjna. Niemniej jednak, nie traktują jej jako jedynej możliwości do osiągnięcia celów. Co ciekawe, w czasie spotkań grup fokusowych McCann Truth Central, badani zauważali wiele opcji alternatywnych do uniwersytetu, tj. zdobywanie konkretnego rzemiosła, dążenie do rozwijania własnej przedsiębiorczości, a nawet karierę w siłach zbrojnych.
Zobacz również
Dobrobyt na pierwszym miejscu
Mimo trudnej drogi życiowej, czekającej na dzisiejszych maturzystów, nie porzucają oni silnego idealizmu, leżącego w ich naturze. Widać go najbardziej wtedy, gdy omawia się z nimi życiowe cele. W czasach Marka Zuckerberga i startup-owców, którzy w jedną noc stają się milionerami, to właśnie dobrobyt (definiowany jako praca, która ma znaczenie, ale także radość płynąca z życia rodzinnego i trzymania się swoich korzeni) jest wymieniany jako jeden z kluczowych celów, stawianych sobie przez współczesną młodzież. Przeciętnemu 18-19 latkowi przede wszystkim zależy na tym, by codziennie wracać do domu z poczuciem, że w pracy poświęcił się czemuś naprawdę istotnemu dla świata.
Social media – passé ze względów bezpieczeństwa?
Badanie potwierdziło również, że stereotyp na temat nastolatków, dotyczący ich obsesji na punkcie portali społecznościowych, sławy i telewizyjnych show, i wynikające z tego unikanie relacji twarzą w twarz, to prawda tylko w niektórych przypadkach.
W trakcie spotkań zorganizowanych przez Truth Central, wielu nastolatków świadomie nie zgadzało się z takim obrazem, twierdząc, że by osiągnąć swoje cele w świecie realnym, nie mogą się rozpraszać w świecie wirtualnym. Stąd, by móc w pełni oddać się realizowanym celom, wielu z nich coraz częściej usuwa swoje konta na portalach społecznościowych, albo poświęca im dużo mniej czasu niż kiedyś.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Badanie McCann Truth Central pokazało także, jak poważnie młodzi ludzie podchodzą do ochrony swojej prywatności w sieci. Coraz więcej z nich zaczyna przenosić swoje zainteresowanie i czas z serwisu Facebook (któremu przestało ufać aż 59% badanych) na Snapchat’a. Serwis ten zapewnia im bowiem większą prywatność i mniejsze prawdopodobieństwo na pojawienie się w wyszukiwarce Google, (którą za zagrożenie uważa 32% z nich). W trosce o swoją prywatność i wizerunek nastolatki, które decydują się korzystać z sieci, stosują się do nieformalnego kodeksu zachowań, ułatwiającego im pokazywanie tylko tego, co chcą (a nie co jest modne), na poszczególnych portalach społecznościowych.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Metodologia badania:
Badanie zostało przeprowadzone metodą grup fokusowych na osobach w wieku 17-19 lat przez McCANN Truth Central.