Szacuje się, że w Polsce jest około 703 583 influencerów i influencerek (konta powyżej 1000 obserwujących) działających na różnych platformach social mediowych. Rynek influencer marketingu prężnie się rozwija – jego globalna wartość w 2023 roku wyniosła ponad 21 mld dolarów, a w roku 2024 ma wzrosnąć o około 14%. Na najbardziej popularnych platformach, tj. Instagramie i TikToku, o uwagę obserwatorów walczą celebryci, sportowcy, aktorzy, modelki, piosenkarze, a także eksperci i liderzy opinii różnych dziedzin życia społecznego. Dla niektórych influencer marketing stał się główną osią życia i pracą na pełen etat, dla innych stanowi dodatkowe zajęcie, pozwalające dzielić się wiedzą, promować własną markę osobistą czy inspirować innych do zmian.
Świat influencerów stał się kuszący, nie tylko ze względu na sławę czy blichtr życia, ale też ze względu, a może przede wszystkim, na atrakcyjne zarobki. To zainspirowało dr Emilię Zakrzewską i Dagmarę Tarkę do rozmów z influencerami o ich prawdziwym życiu, a pomysł przerodził się w stworzenie e-booka „Ciemna strona influencer marketingu”.
Zobacz również
W e-booku znajduje się dziesięć wywiadów z popularnymi polskimi twórcami internetowymi. To intymne rozmowy, w których influencerzy i influencerki: Agnieszka Grzelak (@agagrzelakk), Joanna Banaszewska (@jbanaszewska), Paulina Mikuła (@paulina.inaczej), Basia Pasek (@barbrabelt), Michalina Grzesiak (@michalina_grzesiak), Paulina Ihnatowicz (@paulina.ihnat), Beata Borucka (@madrababciala), Sebastian Kowalczyk (@sebastiankowalczykkk), Natalia Ziopaja (@psychologiczne_ciekawosci), Martyna Popiołek-Dębska (@mecenas.popiolek.debska) odważnie dzielą się swoimi doświadczeniami, odkrywając ciemne strony ich internetowej kariery.
– Chcemy pokazać, jak naprawdę wygląda świat influencerów, którzy nie mają doskonałych żyć, bez trosk i problemów. Dajemy im możliwość opowiedzenia prawdziwej historii o nich samych. Pokazujemy też jak anonimowi obserwatorzy potrafią wielokrotnie dysfunkcjonalnie traktować ich, chociażby lawinowo generując hejterskie komentarze, które niejednokrotnie zostawiają długo gojące się rany – mówią autorki.
Nie bez znaczenia jest również kontekst prawny, który przewija się przez karty e-booka. Zakrzewska i Tarka, które od początku brały udział w pracach nad Rekomendacjami Prezesa UOKiK, dotyczących oznaczania reklam w mediach społecznościowych, zagłębiają się w problematykę współpracy komercyjnej influencerów z markami, która często przysparza twórcom wiele wyzwań.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Przygotowany przy współpracy z Kołem Publikowania Współczesnego i Kołem Public Relations Uniwersytetu Warszawskiego e-book „Ciemna strona influencer marketingu” jest dostępny bezpłatnie na stronie Uniwersytetu Warszawskiego.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
źródło: mat. prasowe, opracowanie: Agata Drynko