Izba Gospodarki Elektronicznej z postulatami dla polskiej prezydencji w Radzie UE

Izba Gospodarki Elektronicznej z postulatami dla polskiej prezydencji w Radzie UE
Izba Gospodarki Elektronicznej wystosowała postulaty dla polskiej prezydencji w Radzie UE w sprawie e-handlu. Propozycje e-Izby zostały przedstawione na spotkaniu z Ignacym Niemczyckim – Wiceministrem Rozwoju i Technologii.
O autorze
2 min czytania 2024-09-10

Izba Gospodarki Elektronicznej w swoich postulatach podkreśliła m.in. konieczność reformy podejścia regulacyjnego, niezbędnego do wyrównania ram prawnych i konkurencyjnych dla polskich i azjatyckich e-przedsiębiorców. Od lat prowadzi kampanię „Taki Sam Start”, dążąc do wyrównania szans z pozaunijnymi e-przedsiębiorcami, opartej na poszanowaniu fundamentalnych dla UE wartości, oraz zwiększenia transparentności i pewności otoczenia prawnego. Tutaj kluczowym postulatem kampanii jest zniesienie progu celnego de minimis (150 euro), który będzie pierwszym znaczącym krokiem do wyrównania ram prawnych i konkurencyjnych na poziomie UE.

Równe ramy prawne w oparciu o unijne wartości

Unia Europejska od lat promuje wartości, w których centrum znajduje się równość, wolność słowa, ochrona zdrowia, bezpieczeństwo konsumenta, ochrona prywatności, ochrona danych osobowych, czy prawo autonomii informacyjnej. To unikatowe w skali globalnej fundamenty, które odzwierciedlają się w polityce europejskiej branży e-handlu. Rynek handlu elektronicznej to miejsce skupiające małe, średnie i duże przedsiębiorstwa. To dziesiątki tysięcy miejsc pracy oraz środowisko przyjazne konsumentom. E-przedsiębiorcy tworzą innowacyjne rozwiązania, oparte na nowych technologiach.

Niestety europejscy e-przedsiębiorcy wciąż borykają się z nierówną konkurencją, zwłaszcza ze strony przedsiębiorców z Chin. Rozwój modelu „direct to consumer” przyczynił się do zwiększenia skali problemu, gdyż wiele podmiotów pozaunijnych, w tym również azjatyckich, rozpoczęło sprzedaż towarów do krajów UE, stając się dla nich bezpośrednią konkurencją.

Potrzeba regulacji na unijnej tapecie

W dokumencie wystosowanym przez e-Izbę w związku z prezydencją Polski w UE, zawarto apel o podejmowanie działań dążących do zapewnienia transparentności prawa w poszanowaniu wartości unijnych, przy jednoczesnym wyrównaniu ram prawnych i konkurencyjnych. Uwzględniono w nim wskazówki, których uwzględnienie zapewni wsparcie dla branży e-handlu. Zwrócono w nim uwagę na fakt, że unijne regulacje prawne powinny obowiązywać również e-przedsiębiorców działających spoza Unii Europejskiej i nie powinny zawierać mechanizmów, które pozwalają pozaunijnym e-przedsiębiorcom na uzyskanie nieuzasadnionej przewagi konkurencyjnej. Konieczne jest wprowadzenie mechanizmów, które pozwolą na efektywne egzekwowanie unijnych przepisów od pozaunijnych e-przedsiębiorców – chodzi tu zarówno o praktyczną możliwość przeprowadzenia postępowania, jak i wyegzekwowania ostatecznej decyzji. Co więcej, dostrzegamy potrzebę oparcia nowej kadencji unijnych instytucji i organów na aktywnym wykorzystywaniu nowoczesnego instrumentarium prawnego, takiego jak, m.in., DSA, DMA, GPSR i ewentualnym korygowaniu nieefektywności tego systemu.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Postulaty dla lepszego jutra

Izba Gospodarki Elektronicznej wytyczyła również ścieżki, którymi powinna podążać polska Prezydencja w Radzie UE, które mogą doprowadzić do wyrównania zasad konkurencji dla wszystkich graczy e-handlu. W postulatach znalazły się takie sugestie, jak:

  • przeprowadzenie przeglądu unijnych regulacji mających znaczenie dla e-handlu – pod kątem możliwości ich stosowania do podmiotów pozaunijnych, które adresują swoje towary, usługi lub treści cyfrowe na unijny rynek;
  • wprowadzenie mechanizmów kontroli, które będą dostosowane do aktualnego modelu biznesowego, tj. „direct to consumer”;
  • stałe i dokładne monitorowanie dostępności pomocy publicznej w państwach pozaunijnych, z których e-przedsiębiorcy oferują swoje towary lub usługi na rynek unijny;
  • zniesienie progu celnego de minimis (150 euro), który przy modelu direct to consumer pozwala na nieuzasadnione budowanie przewagi konkurencyjnej przez pozaunijnych e-przedsiębiorców sprzedających towary detalicznie do konsumentów w UE;
  • ograniczenie liczby nowych regulacji prawnych, a w przypadku konieczności ich wprowadzenia – poprzedzenie tego działania szczegółowymi analizami ryzyka;
  • dokonanie przeglądu barier administracyjnych dla przedsiębiorców (red-tape reduction).

Zdjęcie główne: mat. pras.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się