Zdjęcie royalty free z Fotolia
To bardzo ciekawy kierunek dla marek, zwłaszcza w dobie „wieloekranowości”. Nim jednak na dobre „zaprzęgniemy” programistów do pracy, warto zastanowić się nad dwoma aspektami. Po pierwsze, co chcemy dokładnie osiągnąć poprzez daną aplikację? A po drugie, w jaki sposób wypromujemy naszą produkcję?
Zobacz również
Najważniejszym aspektem dotyczącym programowania usług mobilnych jest określenie samego celu tworzenia aplikacji. Aspektu „zarabiania” nie musimy przeliczać wprost na liczbę złotówek płynących z pobrań. Duża część aplikacji po prostu ułatwia dostęp do istniejących już usług – tak jak w przypadku bankowości mobilnej, aplikacji taksówkowych, sklepów internetowych itp. Korzyści płynące z popularności stworzonej przez nas aplikacji mogą być naprawdę olbrzymie.
Kiedy po kilku miesiącach wytężonej pracy, nasza aplikacja jest już gotowa, możemy skupić się na jej promocji. Pamiętajmy, że samo jej stworzenie to dopiero początek drogi. Na początku bowiem o naszym dziele wiemy tylko… my.
Na szczęście firmy, w walce o rozpoznawalność swoich aplikacji, nie stoją na straconej pozycji. Do sukcesu i dziesiątek, czy też setek tysięcy pobrań, może przyczynić się szereg przemyślanych i zaplanowanych działań.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
1. Dobry opis i oznaczenie w sklepach z aplikacjami
To najprostsza i podstawowa rzecz, którą na samym początku możemy zrobić, a w dodatku niewymagająca dodatkowych nakładów finansowych. Przeglądając sklepy Androida, Windows Phone czy iOS użytkownicy będą mogli od razu zapoznać się z ikoną, grafikami i opisem naszej aplikacji. Najlepiej, aby użytkownicy już z kilku zdań lub obrazka dowiedzieli się, czego się mogą spodziewać. To pozwala zdecydowanie zmniejszyć współczynnik odrzuceń na etapie „zastanawiania się”, czy w ogóle aplikację zainstalować. Dobrym pomysłem jest nagranie krótkiego wideo, które w kilkanaście lub kilkadziesiąt sekund „sprzeda” najważniejsze cechy i zalety aplikacji.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
2. Promocja aplikacji na smartfonach i tabletach
Jeżeli nasza aplikacja zostanie opublikowana, opisana i dobrze „otagowana”, możemy przystąpić do jej promocji. Najbardziej naturalnym środowiskiem do tego typu działań są oczywiście kampanie mobilne. Ze względu na miejsce wyświetlania reklam możemy je podzielić na:
- Promowanie aplikacji na portalach szeroko zasięgowych lub w sieciach afiliacyjnych.
- Reklamowanie aplikacji w… innych aplikacjach. Twoje reklamy pokazują się użytkownikom, którzy korzystają już z podobnych programów. Wyświetlenia pojawiają się więc osobom potencjalnie najbardziej zainteresowanym Twoją aplikacją.
- Promowanie aplikacji w mobilnych wynikach wyszukiwania Google. W zależności od wybranych słów kluczy, możemy zainteresowanemu użytkownikowi wyświetlić reklamę odnoszącą bezpośrednio do sklepu z aplikacjami.
3. Wsparcie promocji „tradycyjnym” marketingiem
Często aplikacje tworzone są w celu uzupełnienia/ulepszenia oferty danej firmy – banku, sklepu internetowego, porównywarki cenowej itp. Warto, aby dotychczasowi klienci dowiedzieli się o tej aplikacji. Od nas zależy czy będzie to kampania mailingowa, bannerowa, Adwords czy akcja promocyjna w oddziałach firmy. Ważne, by komunikat dotarł do potencjalnych użytkowników. Możemy przy tym korzystać zarówno z całego spectrum kanałów komunikacji 360interactive, jak również komunikacji ATL/BTL.
4. Słuchajmy użytkowników i udoskonalajmy aplikację
Jednym z najczęściej popełnianych błędów podczas pracy nad promocją aplikacji jest zamknięcie się na ich opinie. Obserwujmy oceny, zachęcajmy do przekazywania opinii na temat użyteczności aplikacji. Bardziej dopracowany produkt będzie miał więcej pozytywnych komentarzy i gwiazdek – co oczywiście ma przełożenie na kolejne pobrania.
5. Zadbajmy o odpowiednią rozpoznawalność aplikacji
Postarajmy się o dobre relacje z serwisami branżowymi: zachęcajmy do testów i pisania o niej. Na początku możemy też pokusić się o stworzenie bazy beta testerów wśród dziennikarzy i blogerów. Dzięki temu już na początkowym etapie dostaniemy feedback ze strony zaawansowanych użytkowników, przy okazji budując pozytywny buzz. Dobrym pomysłem jest też udział w różnego rodzaju corocznych konkursach i plebiscytach, na których nagradzane są najlepsze rodzime produkcje.
Na koniec, pamiętajmy, że sama aplikacja oraz kwestia jej promocji to proces ciągły. Prace deweloperskie powinny trwać także po opublikowaniu pierwotnej wersji aplikacji. Bieżące aktualizacje, podobnie jak aktywności promocyjne, to kluczowe elementy, jeśli chcemy aby liczba pobrań systematycznie rosła, a dotychczasowi użytkownicy regularnie korzystali z naszej aplikacji.
Autor: Wincenty Kokot, Business Development Manager w GoldenSubmarine