„Wspieraj dzieciństwo mocy bez przemocy”. Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę uwrażliwia na problem krzywdzenia dzieci w Polsce

„Wspieraj dzieciństwo mocy bez przemocy”. Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę uwrażliwia na problem krzywdzenia dzieci w Polsce
Ruszyła kampania „Dzieciństwo bez przemocy" organizowana przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę oraz Krajową Koalicję na rzecz Ochrony Dzieci. Jej celem jest przeciwdziałanie przemocy wobec dzieci w Polsce.
O autorze
2 min czytania 2024-10-09

Kampania „Dzieciństwo bez przemocy” koncentruje się na:

  • uwrażliwianiu społeczeństwa na problem krzywdzenia dzieci w Polsce,
  • wspieraniu ludzi w reagowaniu na przemoc wobec dzieci, 
  • promowaniu idei uważnego rodzicielstwa,
  • promocji systemowych rozwiązań na rzecz ochrony dzieci przed krzywdzeniem.

Składają się na nią ogólnopolskie i lokalne działania edukacyjne oraz medialne, które trwać będą od 8 października do 19 listopada br.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Inauguracja kampanii odbyła się 8 października br. w Sejmie RP.

– Poprzez nagłośnianie skali problemu krzywdzenia dzieci, mówienie o przyczynach tego zjawiska i promowanie dobrych praktyk chcemy podnieść wiedzę całego społeczeństwa w tym zakresie i powoli, ale systematycznie doprowadzić do zmiany postaw – mówiła podczas inauguracji kampanii Renata Szredzińska, prezeska Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

– Jestem głęboko poruszony statystykami, które zostały przedstawione, a mówią o skali problemu. Z jednej strony świadczy to o tym, że jako społeczeństwo w przeciągu ostatnich 20 lat wykonaliśmy potężną pracę nazywając przemoc przemocą, a krzywdzenie krzywdzeniem. Ale to znaczy również, że 2/3 dzieci doświadcza przemocy rówieśniczej, a 1/3 społeczeństwa wciąż wyraża bezpośrednio lub pośrednio na to przyzwolenie – podkreślał Adam Chmura, zastępca Rzeczniczki Praw Dziecka.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Dodał, że w Biurze RPD trwają intensywne prace legislacyjne nad propozycjami nowych przepisów. Chodzi o rozwiązanie, które na szczeblu gminnym obligowałoby władze lokalne do powoływania sztabów kryzysowych w sytuacji, gdy doszło do śmierci dziecka. Na wzór zespołu powołanego centralnie, przy resorcie sprawiedliwości, na mocy Ustawy Kamilka, lokalny zespół również pochylałby się nad tym, czy i jak działały podmioty i instytucje z otoczenia dziecka oraz przedstawiał rekomendacje co do ich dalszej pracy.

Dr Monika Sajkowska, pomysłodawczyni kampanii, a dziś przewodnicząca Krajowej Koalicji na Rzecz Ochrony Dzieci przyznała, że zmiany postaw społecznych wymagają czasu. Poinformowała, że w ostatnich dwóch dekadach prawie dwukrotnie zmalała część społeczeństwa, która przyzwala na stosowanie kar fizycznych wobec dzieci. Ciągle jednak – podkreśliła – jedna trzecia dorosłych przyzwala na przemocowe metody wychowania dzieci.

– Poza tym większość polskich nastolatek i nastolatków doświadcza przemocy ze strony rówieśników. I chcemy to zmienić – mówiła dr Sajkowska.

Szymon Hołownia, Marszałek Sejmu zaapelował, aby powstrzymać falę przemocy, która idzie przez coraz bardziej rozbite polskie społeczeństwo podzielone na swoje konta na TikToku czy Instagramie.

– Nawet najlepsze prawo nie zmieni sytuacji, jeśli ludzie nie zaczną reagować na przemoc – wtórowała Małgorzata Kidawa-Błońska, Marszałkini Senatu.

Finał akcji odbędzie się 19 listopada br. w Międzynarodowym Dniu Przeciwdziałania Przemocy wobec Dzieci. Tego dnia budynki i inne obiekty w całej Polsce będą podświetlane na czerwono. 

Akcja organizowana jest przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę oraz Krajową Koalicję na rzecz Ochrony Dzieci. Głównym partnerem kampanii jest Rzeczniczka Praw Dziecka. 

Jednym z partnerów akcji jest także projekt MŁODE GŁOWY.

Wsparcie od marek

Kampania pomyślana jest jako coroczne wydarzenie mobilizujące całe społeczeństwo do zapobiegania krzywdzeniu dzieci. Instytucje, organizacje i firmy w całej Polsce podejmują w czasie trwania kampanii różne inicjatywy edukacyjne nt. ochrony dzieci przed krzywdzeniem.

Jedną z marek, która dołączyła do akcji jest Lidl Polska. W sklepach sieci w całej Polsce pojawią się kampanie głosowe, a w gazetkach promocyjnych opublikowane zostaną materiały edukacyjne.

źródło: mat. prasowe, opracowanie: Agata Drynko

PS „Powiedz mi jak?”: DOBRY, Piotr Fronczewski, Podsiadło, Makłowicz i Fundacja Unaweza tworzą manifest skierowany do młodych

PS2 „Czy mówisz tak do swojego Dziecka?”: Teatr Muzyczny w Poznaniu skłania do rozmów na temat zdrowia psychicznego młodzieży