Rok 2025 został uznany przez Watykan Rokiem Jubileuszu pod hasłem „Pielgrzymi nadziei”. Uroczyste obchody rozpoczną się już 24 grudnia br. i właśnie z tej okazji organizatorzy przygotowali dla uczestników kilka niespodzianek. Jedną z nich jest Luce – niebieskowłosa lalka, wizerunkiem nawiązująca m.in. do japońskiego anime. Jej pomysłodawcy liczą, że Luce pozwoli Watykanowi i głoszonym przez jego przedstawicieli (na czele z papieżem Franciszkiem) treściom trafić do dzieci i młodzieży.
Imię Luce pochodzi od włoskiego słowa luce, czyli światło. Jak tłumaczą twórcy maskotki, głównym zadaniem komiksowej bohaterki ma być ucieleśnianie wartości gościnności i otwartości Kościoła. Chodzi o to, aby Luce mogła towarzyszyć młodym ludziom na duchowej ścieżce wiary, w otoczeniu przyjaciół Fe, Xin i Sky (czyli wiary, prawdy i nieba). Każdy z bohaterów niesie jeden z symbolicznych przedmiotów: Biblię, gitarę i kwiat.
Zobacz również
Jak marki wspierają ochronę zdrowia psychicznego w Polsce [PRZEGLĄD]
Co ciekawe, stworzenie Luce sprawiło, że Watykan po raz pierwszy w historii weźmie udział w listopadowym festiwalu komiksów i gier we włoskim mieście Lukka (Lucca Comics and Games). Jak zauważa arcybiskup Rino Fisichiella, komiksowa postać to połączenie symboli chrześcijańskich z elementami popkultury. Do tych pierwszych z pewnością zaliczyć można m.in. motyw muszli pielgrzymiej św. Jakuba widoczny w oczach lalki i różaniec misyjny zawieszony na jej szyi, zaś do drugich – rysy charakterystyczne dla anime i mangi, niebieskie włosy czy żółty płaszcz.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Jak się okazuje, pozornie pozytywny przekaz Kościoła wywołał w sieci i mediach niemałe zamieszanie. Wielu wiernych podoba się ten pomysł na zbliżanie dzieci i młodzieży do religii, jednak niektórzy mają wątpliwości, czy maskotka przywodząca na myślę anime i mangę nie odwróci uwagi od głębszego przesłania Jubileuszu 2025.