W 2024 roku odbędzie się już czwarta edycja konkursu YouTube Works Awards, w którym nagradzane są najbardziej kreatywne i efektywne polskie kampanie wideo na platformie YouTube. Tegoroczna edycja wprowadza jednak nowość, jaką jest nowa kategoria – Tech Pioneer. Dlaczego zdecydowano się na podjęcie takiego kroku?
– Technologia na YouTubie działa trochę tak, jak w życiu. Osoby i marki, które sprawnie i mądrze posługują się nowymi technologiami, wygrywają w różnych obszarach życia. Podobnie jest na YouTubie. W tej kategorii chcemy docenić reklamodawców, marki, agencje, które, dzięki technologii, usprawniły pewne elementy w kampanii. Może to być na przykład zebranie danych i posegmentowanie użytkowników w ten sposób, że kampania na YouTubie zyskuje nowy wymiar. Z drugiej strony może to być wykorzystanie, np. sztucznej inteligencji do tego, by stworzyć insight, którego wcześniej nie było. Chodzi tak naprawdę o pokazanie wykorzystania nowych technologii, które pozwalają wynieść kampanie YouTubowe na nowy poziom. Jako Google, rozmawiamy z reklamodawcami o technologii, również w kontekście YouTube’a, który ma coraz więcej technologii „na zapleczu”, co pomaga reklamodawcom coraz lepiej optymalizować kampanie. Marki również coraz częściej implementują innowacyjne rozwiązania, które pomagają im lepiej zrozumieć konsumenta, lepiej do niego dotrzeć, lepiej zmierzyć swoje działania marketingowe. Myślę, że to dobry moment, żeby wprowadzić taką kategorię – mówi Dorota Bigo z Google Polska, jedna z organizatorek konkursu.
Jury, złożone z ekspertów i ekspertek branży marketingowej, ocenia zgłoszenia do YouTube Works Awards pod kątem kreatywności, innowacyjności oraz wpływu na wyniki biznesowe. Czego jurorzy szukają w kampaniach? Czym jest dla nich kreatywność i innowacyjność?
– Osobiście będę szukała pewnego rodzaju zróżnicowania między konkurencją, innymi zgłoszeniami i tym, co widzimy na rynku. Kreatywność może być ukryta w wielu aspektach. Przykładem jest kampania, która wygrała już w konkursie YouTube Works Awards, czyli kampania YES „Jestem kobietą” czy też „Jestem przyszłością”. Kampania pokazała kreatywność między innymi przez to, że przełamała kody narracyjne w kategorii biżuterii. Jednak podkreśliłabym też wagę dobrze wypełnionego zgłoszenia, bo będąc w jury również innych konkursów widzę, że często świetne kampanie nie są opisane w dobry sposób. Polecam więc, żeby popatrzeć na zgłoszenie jak na rodzaj opowieści, jasno opisać kontekst (również dla osób, które są spoza danej kategorii), jasno sprecyzować cele i rezultaty, które będziemy później oceniać właśnie jako tą efektywność. Warto podkreślić kreację. To, jak ona powstała, jaka była „big idea”, jaki insight jej przyświecał. To na pewno pomoże w zrozumieniu całej kampanii – mówi Aleksandra Gawlas, dyrektorka marketingu w Henkel Consumer Brands Polska oraz jurorka konkursu.
Nasze rozmówczynie zwróciły się także do tych, którzy jeszcze nie zdecydowali się na wysłanie zgłoszenia. Odpowiedziały na pytanie, dlaczego warto wziąć udział w YouTube Works Awards.
– Od strony marketera mogę powiedzieć, że zgłaszanie się do tego typu konkursów uczy pewnego rodzaju dyscypliny, np. w kontekście tworzenia celów oraz badania ich. Także z pewnością to bardzo dobra szkoła budowania efektywnych kampanii. Poza tym można skonfrontować się z opinią jury na temat własnej pracy. Co więcej, myślę, że przede wszystkim ogromną satysfakcją może być wygrana. Widzę tutaj same plusy. Może jedyny minus to faktycznie czas poświęcony na przygotowanie dobrego, spójnego zgłoszenia – mówi Aleksandra Gawlas.
– Wydaje mi się, że, po pierwsze, w konkursie jest tak duża różnorodność kategorii, że wszystkie dobrze przemyślane kampanie, które są efektywne, znajdą swoje miejsce w którejś z nich. Ponadto uważam, że w ten sposób promujemy swoją pracę, budujemy również, jako agencja czy marketer, swoją renomę marki, która wie, jak wykorzystywać konkretne medium, w tym przypadku YouTube’a, wie jak grać w grę o serca konsumentów. Dla PR i reputacji marki wygrana w takich konkursach to również fajna sprawa – dodaje Dorota Bigo.
Kampanie do konkursu można zgłaszać do 30 listopada 2024 roku poprzez wypełnienie formularza na stronie YouTube Works: https://yt.be/workspl
>>> Włącz się do gry o YouTube Works Awards 2024
Artykuł i podcast sponsorowane powstałe przy współpracy z Google Poland.