Znamy 500 najsilniejszych brandów w Polsce. Badanie Top Marka 2024

Znamy 500 najsilniejszych brandów w Polsce. Badanie Top Marka 2024
Magazyn „Press” wspólnie z Instytutem Monitorowania Mediów zaprezentowali wyniki raportu Top Marka 2024 – najważniejszego przeglądu medialności polskich brandów. Efektem badania jest 50 rankingów branżowych i aż 500 brandów przeanalizowanych oraz uporządkowanych według siły marki.
O autorze
2 min czytania 2024-11-06

Tegoroczne badanie Top Marka objęło ponad 1,4 mln tekstów prasowych11,9 mln publikacji internetowych oraz 18,2 mln postów z Facebooka, Instagrama, X i YouTube’a, opublikowanych od 1 lipca 2023 do 30 czerwca 2024 roku. W Polsce najważniejszym tematem były wówczas wybory do Sejmu i Senatu, samorządów i Parlamentu Europejskiego oraz zmiana władzy, co szczególnie wpłynęło na siłę marek poszczególnych mediów. Telewizja, radio, prasa i portale internetowe poświęcały wiele uwagi wydarzeniom na scenie politycznej, co przełożyło się na dużą liczbę cytatów i omówień popularnych polityków. W związku z głosowaniami przeprowadzano liczne sondaże wyborcze – exit poll, late poll oraz badania poparcia dla polityków i ugrupowań politycznych, co także wpłynęło na silną ekspozycję marek agencji badawczych w publikacjach medialnych.

Pierwsza dziesiątka Top Marek w Polsce

Tegorocznym liderem ogólnego rankingu jest Onet (branża portale internetowe), który tym samym utrzymał pozycję z ubiegłego roku. Drugie miejsce w rankingu zajmuje inny duży portal internetowy – WP (portale internetowe), co oznacza jego awans z trzeciego miejsca. Ostatnie miejsce na podium przypadło PKO Bankowi Polskiemu (banki). Tuż za podium znalazły się: Gazeta.pl (portale internetowe), TVN (telewizja) oraz Polsat (telewizja). W pierwszej dziesiątce znajdziemy także kolejny serwis internetowy, dwie stacje telewizyjne oraz koncern paliwowy.

Tabela 1. Najsilniejsze brandy w 50 branżach – Top Marka 2024

Kluczowe przekazy

Najczęściej poruszane przez media tematy to wspomniana wyżej polityka i jej wpływ na otoczenie, a także rozwój sztucznej inteligencji i związane z nią zmiany na rynku pracy czy w gospodarce – często analizowane w badanym okresie przez firmy konsultingowe. Istotnym wątkiem był także zrównoważony rozwój i dbałość o środowisko, w tym zagadnienia elektromobilności i źródeł odnawialnych. Firmy z sektora transportu i logistyki podejmowały działania mające na celu spełnienie wymogów Unijnego Zielonego Ładu, w wyniku czego w mediach można było znaleźć wiele wzmianek o ich inwestycjach w elektromobilność, zasilanie magazynów energią odnawialną i budowanie zrównoważonego łańcucha dostaw. Szerokim zainteresowaniem cieszyła się także kwestia równouprawnienia płci i praw kobiet. Firmy konsultingowe publikowały liczne opracowania dot. sytuacji zawodowej kobiet, akcentowano także przypadki powoływania ich na wysokie stanowiska.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Analizując impact przekazu – najważniejszą składową siły marki – najmocniejszym pod tym względem brandem również jest Onet, a tuż za nim plasuje się stacja TVN 24. Największą liczbę wzmianek w tegorocznym zestawieniu odnotowały stacje telewizyjne: TVN, TVP Info i TVN 24. Jeśli natomiast przyjrzymy się markom, które odnotowały najwyższy indeks sentymentu, na czele zestawienia znajdą się takie brandy jak Tauron Nowa Muzyka, Nintendo i Porta.

Aby wyłonić 500 najsilniejszych medialnie brandów w każdej z branż, zweryfikowano przekazy dotyczące 830 marek i firm. Kluczowym wskaźnikiem, rankingu Top Marka jest siła marki. Na to wielowymiarowe kryterium składają się wartości pozwalające najpełniej ocenić obecność brandów w mediach. Są to: liczba wzmianek, dotarcie do odbiorców oraz ich indeks sentymentu. Najważniejszą składową siły marki jest impact, czyli szacowane dotarcie informacji o marce. Wylicza się go na podstawie danych o zasięgu medium. Wskaźnik ten uwzględnia także wiedzę o zwyczajach czytelników i odbiorców, wpływających na rzeczywisty odbiór treści oraz specyfikę poszczególnych mediów.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Więcej informacji znajduje się na stronie: www.topmarka.eu/top-marka-2024.html.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Zdjęcia: mat. pras.

PS NMInsights Interbrand: Best Global Brands 2024 [RAPORT]